شناسهٔ خبر: 40532 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهم‌ترين خبرهای استان‌ها در هفته اخیر:

سفر وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان/ افتتاح پروژه‌های مسکن مهر آبادان و خرمشهر با حضور مهرآبادی/ انجام مطالعات اولیه برای تهیه طرح جامع بافت تاریخی شیراز

گزارش آخر هفته  افتتاح پروژه‌های عمرانی سیستان و بلوچستان با حضور وزیر راه و شهرسازی، برگزاری اولین جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر یاسوج در سال جاری، افتتاح پروژه‌های مسکن مهر آبادان و خرمشهر با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، برگزاری نود و هفتمین جلسه شورای مسکن آذربایجان غربی و برنامه‌ریزی برای افتتاح بخشی از پروژه‌های بزرگراهی استان فارس در هفته دولت از مهمترین اخبار استان‌ها در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با مروزی بر اخبار راه و شهرسازی در استان‌های مختلف می‌توان اهم این اخبار را چنین مطرح کرد:

سیستان و بلوچستان

وزیر راه و شهرسازی به منظور بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی استان سیستان و بلوچستان در راس هیاتی به این استان سفر کرد. حضور در جلسات اقتصاد مقاومتی و ستاد بازآفرینی پایدار شهری، بازدید از حاشیه شهر زاهدان و همچنین بازدید از ایستگاه راه‌اهن این شهرستان از برنامه‌های وی در روز پنج‌شنبه بود. وزیر راه و شهرسازی همچنین روزجمعه ضمن بازدید از باند دوم بزرگراه‌های زاهدان- زابل، زاهدان-بم و همچنین پایانه بار ومسافر این منطقه از باند دوم فرودگاه شهر زاهدان دیدن کرده و شرایط و مشکلات موجود در این بخش‌ها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.​

آذربایجان‌غربی

جلسه شورای تأمین مسکن استان با حضور معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد. معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در این جلسه بر اجرای پروژه‌های مساکن مهر بر اساس برنامه زمان‌بندی تأکید کرد و رصد مشکلات پروژه‌های مسکن مهر و اجرای مصوبات شورای تأمین مسکن در اسرع وقت را مهم دانست. تقی کهوریان ادامه داد: لازم است همه دستگاه‌های متولی طرح مسکن مهر برای رساندن شاخص پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر آذربایجان‌غربی به نقطه اوج تلاش مضاعف کنند.

البرز

با نصب ۴ سامانه جدید هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور، در مجموع ۲۱ سامانه، تخلفات عبور و مرور و رانندگی را در محورهای مواصلاتی استان البرز ثبت می‌کنند.

ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه چهارخطه ایلام – صالح‌آباد – مهران از افتتاح ۱۲ کیلومتر از این محور درهفته دولت خبر داد و گفت: ۲۴۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی دراستان داریم که بهسازی این مناطق همچنین تکمیل پروژه‌های مسکن مهر که به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده‌اند از اولویت برنامه‌های این اداره‌کل است.

تهران

به دنبال ریزش ساختمان اداری ۴ طبقه در خیابان گیشا در روز شانزدهم خردادماه، طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی در میان جامعه مهندسی در خصوص برخورداری پروژه ساختمانی مجاور این ساختمان از «مجری ذی‌صلاح» و در عین حال عدم حضور وی در هنگام گودبرداری مطرح شد که حسن قربانخانی در پاسخ به این ادعا توضیحاتی را ارایه کرد. قربانخانی گفت: باوجود آنکه گفته می‌شود پروژه ساختمانی مجاور این ساختمان که در مرحله گودبرداری بوده و عدم رعایت ضوابط ایمنی‌ وفنی در آن منجر به ریزش ساختمان ۴طبقه شده، مجری ذی‌صلاح داشته است، اما سازمان نظام مهندسی با قاطعیت این موضوع را رد می‌کند. پروژه ساختمانی مجاور این ساختمان ۴ طبقه، مجری ذی‌صلاح نداشته است و مهندس ناظر در چند مرحله ضمن مکاتبه با شهرداری منطقه، خواستار رسیدگی به تخلفات شده است که شهرداری به مکاتبات مهندس ناظر توجهی نکرده است.

زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اعلام رشد ۵۰ درصدی ساخت قطعه ۲ الف باند دوم محور زنجان- بیجار گفت: خرسندیم که اولین استان کشور در بستن پرونده مسکن مهر هستیم و اکنون با توجه به شناسایی بافت ناکارآمد در چهار شهر استان تمرکز ویژه‌ای در اجرای پروژه‌های بازآفرینی در محلات هدف این شهرها داریم.

فارس

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس از افتتاح بخش‌هایی از بزرگراه‌های شیراز - بندرعباس و شیراز - لار درهفته دولت خبر داد و بابیان اینکه تا پایان شهریور پرونده مسکن مهر این استان بسته می‌شود، گفت: گروه مهندسین مشاور بین‌المللی از فنلاند و ایتالیا مطالعات اولیه را برای تهیه طرح جامع بافت تاریخی شیراز انجام داده‌اند.

قزوین

مشاور پروژه دوخطه کردن راه‌آهن تهران –قزوین– زنجان در نشست مشترک مدیران کل راه و شهرسازی قزوین و زنجان و مدیرکل راه‌آهن شمالغرب کشور گفت: در اجرای این پروژه پیش‌بینی‌های لازم جهت حفظ باغستان سنتی قزوین انجام شده است. مسعود اصولی با اعلام این موضوع اضافه کرد: خوشبختانه عملیات ۲ خطه شدن خط آهن تهران - قزوین - زنجان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی شکل گرفته و با تکمیل آن شاهد افزایش سرعت قطارها به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهیم بود. وی در ادامه افزود: البته پیشرفت فیزیکی این طرح در استان قزوین با ۱۶.۷ درصد روبرو بوده در حالی که این میزان در استان زنجان با ۴۰ درصد پیشرفت همراه است. اصولی اضافه کرد: متأسفانه برخی موضوعات در مسیر این پروژه در استان قزوین، سرعت پیشرفت طرح را تحت‌الشعاع قرار داده که امیدواریم با رفع این موارد بتوانیم پروژه را با سرعت قابل‌قبول پیش ببریم.

کهگیلویه و بویراحمد

اولین جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر یاسوج با ۴ دستورکار ذیل مربوط به شهر یاسوج در سالن کنفرانس امور عمرانی استانداری به ریاست وی و با شرکت اعضاء تشکیل شد. در ابتدای جلسه سهیلی به بیان کلیات موضوعات مبتلابه شهرسازی پرداخت و سپس به کمک کارشناسان مدیریت شهرسازی به تشریح هر کدام از موضوعات پرداخت. اعضاء جلسه نقطه نظرات کارشناسی خود را بر روی هر مورد بیان و سپس تصمیمات لازم اخذ شد.

خوزستان

احمد اصغری مهرآبادی در آبادان اظهار کرد: از پروژه مسکن مهر آبادان دیدن کردیم که شامل ۵۰۰۰ واحد است که حدود ۲۰۰۰ واحد آن تحویل مردم شده است و برای ۱۵۰۰ واحد دیگر نیز برنامه ‌ریزی شد تا بهمن ماه امسال به اتمام و بهره‌برداری برسد. وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ واحد از مسکن مهر آبادان فاقد متقاضی است، عنوان کرد: طبق تصمیماتی که در شورای عالی مسکن امسال گرفته شد شرایط خاص مربوط به پروژه‌های فاقد متقاضی برداشته می‌شود و متولیان ساخت شهرک‌های جدید و مسکن مهر از جمله راه و شهر سازی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر با استفاده از امکانات خود و تسهیلات بانکی سریع‌تر تعیین تکلیف می‌کنند.

گیلان

علی خاوری، مدیرکل راه و شهرسازی با دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص مسائل مختلف راه و شهرسازی و راه‌های برون‌رفت از برخی تنگناهای مالی با وی گفتگو کرد. مدیرکل راه و شهرسازی در این دیدار به ارائه گزارشی از موضوعات و مشکلات حوزه راه استان گیلان پرداخت و افزود: در سال‌های اخیر موفق شدیم در حوزه  راه روستایی گام‌های بزرگی را برداریم و شاخص آسفالت راه روستایی را از ۳۹.۵ درصد سال ۹۲ به ۵۱.۷ درصد تا پایان سال ۹۵ برسانیم که این موضوع با همکاری پیمانکاران که سرمایه‌های استان هستند محقق شد، لذا این امر باعث ایجاد مطالبات قابل‌توجهی برای پیمانکاران شد که در این جلسه وی قول مساعد داد تا نسبت به تأمین منابع و حل این موضوع توجه خاص داشته باشند.

کرمان جنوبی

مطالعات توجیهی فنی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی طرح بزرگراه جیرفت –فاریاب –زیارت علی توسط کارشناسان و مشاورین این اداره کل تهیه، جهت تصویب به شورای فنی وزارت راه و شهرسازی ارسال شد.

نظر شما