شناسهٔ خبر: 40565 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان در دولت دوازدهم تکمیل می‌شود/ ثبت رکورد ریل‌گذاری ۲۴۱ کیلومتر راه‌آهن در سه ماه نخست امسال/ اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای جبران خسارات ناشی از حادثه ریلی سمنان

گزارش آخر هفته اختصاص سالانه تا ۶۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن زاهدان در قالب اوراق مشارکت، تشریح دلایل تاخیر در اتمام راه‌آهن قزوین-رشت، قرارداد ساخت خط‌آهن تندرو قم-اراک امضا می‌شود، پروژه قطار حومه‌ای هشتگرد در انتظار اعتبار است، جزئیات اهداف، الزامات و اقدامات مصوبه سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، ‌سامانه ارتباط با مشتریان شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا ‌کشوری شد و احداث ايستگاه راه‌آهن مرودشت در دستور كار قرار گرفت، سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته جلسه‌ای با موضوع ارزیابی عملكرد حمل بار توسط شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در شرکت راه‌آهن با حضور چند شرکت خصوصی برگزار شد و كنترل تعرفه ریلی در مقایسه با جاده در مسیرهای مهم موجود و برای بارهای جدید توسط اداره كل بازرگانی، برنامه‌ریزی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای خروج سریع‌تر واگن‌های تعمیری از خطوط تعمیر و اجرای برنامه سالانه تعمیرات اساسی ازجمله تصمیم‌هایی بود كه در این جلسه گرفته شد. در ادامه مهمترین عناوین و رویداد‌های حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته را ملاحظه می کنید:

راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان در دولت دوازدهم تکمیل می‌شود

معاون اول رئیس جمهوری ساخت و راه‌اندازی راه‌آهن و قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را جزو طرح‌های اولویت دار کشور خواند و گفت: ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار منابع لازم اين طرح از طريق فاينانس تهيه شده است و در دولت دوازدهم تكميل خواهد شد.

استاندار اصفهان نيز در این باره با اشاره به ظرفيت‌ها و چالش‌های پيش روی استان، گفت: مهمترين درخواست مسئولان و مردم استان پيگيري مصوبات اقتصاد مقاومتی يعنی احيای زاينده‌رود، تسريع در احداث قطار سريع السير و فرودگاه بين المللی شهيد بهشتی و ‌مقابله با توسعه كوير در استان است.

پروژه‌ها با ابعاد بین‌المللی تهیه و اجرا شوند

وزیر راه و شهرسازی در اشاره به بحث احداث راه‌آهن زاهدان نیز گفت: ما باید در این مسیر تمامی مراكز جمعیتی را پوشش داده و برای هر منطقه ایستگاهی را در نظر بگیریم.

به گفته آخوندی چابهار تنها در شرایطی می‌تواند مفهوم اقتصادی داشته باشد كه با اقیانوس هند و دریای عمان در ارتباط باشد. از سوی دیگر راه‌آهن نیز كه با سرمایه‌ای حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار باید ساخته شود زمانی دارای مفهوم اقتصادی می‌شود كه از طرفی به شبه قاره هند و از طرف دیگر از طریق راه ابریشم به چین متصل شود.

اختصاص سالانه تا ۶۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن زاهدان در قالب اوراق مشارکت

امیر امینی در خصوص حوزه ریلی سیستان و بلوچستان گفت: براساس مذاكرات انجام شده قرار است سالیانه بین ٤٠٠ تا ٦٠٠ میلیارد تومان اوراق مشاركت به راه‌آهن زاهدان تزریق شود تا سرعت اجرای این طرح افزایش پیدا كند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأكید بر این نكته که در حال حاضر مسئله رفع مشكلات محوری و احداث پل‌ها در استان به شدت در حال پیگیری است گفت: پل سیستان مدت‌ها بود كه به دلیل برخی مشكلات متوقف شده بود اما خوشبختانه قرارداد اجرای آن در این دوره به امضا رسیده و در صورت اجرا حدود ٦٠ كیلومتر از مسیر را برای ساكنین این منطقه كوتاه می‌كند.

ثبت رکورد ریل‌گذاری ۲۴۱ کیلومتر راه‌آهن در سه ماه نخست امسال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: با برنامه به تاکید دولت یازدهم بر تکمیل شبکه ریلی کشور در سه ماه ابتدای سالجاری ۲۴۱ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شد و با این اقدام رکورد ریل‌گذاری در کشور شکسته شد.

 خیراله خادمی ضمن اعلام این خبر گفت:‌ در راستای توسعه شبکه ریلی کشور هم اکنون ۳  هزار و ۴۳۸ کیلومتر راه آهن، در دست ساخت و ۴ هزار ۹۱۶ کیلومتر، در دست مطالعه قرار دارد که از این میان تکمیل کریدورهای ترانزیتی و اتصال مراکز استان‌های استراتژیک کشور به شبکه ریلی به عنوان برنامه اجرایی چهارساله دولت در اولویت قرار گرفته است.

معافیت حمل و نقل جاده‌ای و ریلی مسافر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

صدیف بدری گفت: موارد مربوط به حمل و نقل جاده‌ای و ریلی مسافر درون شهری و برون شهری از لایحه مالیات بر ارزش افزوده  به کمیسیون عمران ارجاع شده بود که در جلسه بعدازظهر امروز بررسی و از پرداخت مالیات معاف شدند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس از حضور وزیر راه و شهرسازی در این جلسه برای پاسخ به تعدادی از سوالات ملی و استانی برخی نمایندگان سخن گفت و افزود: سوالات نمایندگان سوال کننده با شمولیت منطقه‌ای و ملی درخصوص حمل و نقل ریلی و مشکلات جاده‌ای مطرح شد و سوالات به کمیته‌های تخصصی کمیسیون ارجاع داده شد.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای جبران خسارات ناشی از حادثه ریلی سمنان

با تصویب هیئت وزیران، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات وارده به تأسیسات و خطوط راه ­آهن ناشی از وقوع حادثه ریلی هفت‏‌خوان استان سمنان و تجهیز و ارتقای ایمنی خطوط راه ­آهن اختصاص یافت.

تشریح دلایل تاخیر در اتمام راه‌آهن قزوین-رشت

جبار علی ذاکری با اشاره به دلایل تأخیر در تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت اظهار داشت: به دلیل عبور پل کیلومتر ۵۵ راه‌آهن قزوین-رشت از روی جاده و مسیر ۴۰ کیلومتری دوخطه با شیب و فراز ۳۰ در ۱۰۰۰ در همان نقطه باید این پل در ابعاد کوچک‌تر در کمترین وزن ممکن و با استفاده از فولادی با ضخامت بالا ساخته می‌شد. لذا تأمین فولاد SD۵۲ که توسط طراح پل در نظر گفته‌شده بود طی سه ما اخیر با مشکل مواجه شد.

وی افزود: از ۹ دهانه پل مذکور تاکنون ۵ دهانه تکمیل‌شده و فقط ۴ دهانه باقیمانده است و طی ۲ هفته اخیر یک‌سوم مصالح موردنیاز آن تأمین شده و در اختیار پیمانکار قرارگرفته است و امیدواریم در ۱۰ روز آینده، مصالح موردنیاز این پل تأمین شود.

قرارداد ساخت خط‌آهن تندرو قم-اراک و ۲ یادداشت تفاهم بین ایران و ایتالیا امضا می‌شود

راه آهن جمهوری اسلامی ایران از امضای قرارداد ۱.۲ میلیارد یورویی احداث خط آهن تندور قم-اراک در جریان سفررئیس راه آهن ایتالیا به تهران خبر داد.

در حاشیه سفر رئیس راه آهن ایتالیا که هیاتی بلند پایه از راه آهن ایتالیا وی را همراهی می کنند، قرار است ۲ یادداشت تفاهم دیگر به همراه قرارداد همکاری در زمینه آموزش نیروی انسانی راه آهن ایران با مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا برسد.

پروژه قطار حومه‌ای هشتگرد در انتظار اعتبار است

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید مشکل اصلی پیشبرد پروژه قطار حومه‌ای هشتگرد را عدم نقدینگی کافی اعلام کرد و افزود: قطعا اگر تزریق اعتبارات به طور کامل صورت بگیرد می‌توانیم تجهیزاتی که مبلغ پیش‌پرداخت آن داده شده است را تحویل گرفته و هرچه سریعتر این قطار را به بهره‌برداری برسانیم.

توکلی در ادامه خبر داد: در سال ۹۶ همچنین به دنبال تزریق نقدینگی برای آغاز پروژه قطار حومه‌ای بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر هستیم تا در صورت امکان بتوانیم پروژه را طی سال ۹۷ به بهره‌برداری برسانیم.

احداث ايستگاه راه‌آهن مرودشت در دستور كار قرار گرفت

مدیرکل راه‌آهن فارس گفت: با توجه به قرار گرفتن شهرستان مرودشت در بلاک بحرانی شيراز-سيوند، ساخت ایستگاه ایستگاه راه‌آهن مرودشت در دستور کار قرار گرفت.

ولدی در حاشیه بازدید از انجام عملیات اجرایی این پروژه بیان كرد: با توجه به بلاك بحرانی شیراز-سیوند به طول ۸۰ كیلومتر و به منظور جلوگیری از توقف قطارهای مسافری در ایستگاه سیوند هنگام اشغال بلاك توسط سایر قطارهای مسافری ، احداث و ایجاد ایستگاه مرودشت در محل توقفگاه مرودشت در كیلومتر ۱۰۲۶ در دستور كار قرار گرفت .

‌سامانه ارتباط با مشتریان شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا ‌کشوری شد

طبق اعلام شرکت رجا، به منظور ایجاد سهولت در ارتباط هموطنان با سامانه ارتباط با مشتریان شرکت حمل و نقل ریلی رجا (۱۵۳۹)، تماس با این سامانه سراسری و کشوری شد.

هموطنان‌ از طریق این سامانه می توانند علاوه بر رزرو و خرید تلفنی بلیت قطارهای رجا نسبت به کسب اطلاعات سفر با قطارهای این شرکت اعم از‌ تخفیفات و تسهیلات دوره‌ا‌ی، برنامه حرکت قطارها، بهای بلیت و غیره اقدام کرده یا پیشنهاد، انتقاد یا شکایات خود را مطرح و پیگیری کنند.

جزئیات اهداف، الزامات و اقدامات مصوبه سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، مصوبه شورا را درباره سند توسعه حمل و نقل همگانی اعلام کرد که بر اساس آن، معاونت حمل و نقل باید ظرف مدت دو ماه راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را به شورا ارایه کند و مفاد سند فوق در صورت تصویب، ملاک‌عمل سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است.

هدف کلان توسعه شهری و منطقه‌ای مبتنی بر حمل و نقل همگانی، تاکید بر ایجاد یکپارچگی میان «توسعه‌شهری و منطقه‌ای» با «حمل و نقل همگانی» است که منجر به ارتقای قابلیت زیست‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

نظر شما