شناسهٔ خبر: 42249 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار دریایی در هفته‌ای که گذشت:

بررسی طرح ویژه بندر کنگ و توسعه گردشگری‌دریایی/ تمهیدات ویژه یگان حفاظت بنادر برای مبارزه با ساحل‌خواری/ ایجاد شبکه گردشگری و سفر دریایی بین انزلی- آستارا - باکو

گزارش آخر هفته  بررسی طرح ویژه بندر کنگ و توسعه گردشگری‌دریایی در شورایعالی شهرسازی ومعماری کشور و تأکید بر اهمیت بافت تاریخی موجود در این ناحیه، تشریح تمهیدات ویژه یگان حفاظت بنادر برای مبارزه با ساحل‌خواری از سوی نخستین فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی و تأکید بر ایجاد شبکه گردشگری و سفر دریایی بین انزلی- آستارا - باکو مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

بررسی طرح ویژه بندر کنگ با رویکرد ثبت‌جهانی و توسعه گردشگری‌دریایی

طرح ویژه بندر کنگ در استان هرمزگان در کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (کمیته معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش) مورد بررسی قرار گرفت تا نتایج بررسی‌ کمیته، برای تصویب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری، ارایه شود.

به گفته فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر کمیته فنی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش، آنچه که این بندر را منحصر به‌فرد کرده، بافت ارزشمند تاریخی و پایگاه دریانوردی و لنج‌سازی آن است. علاوه بر ویژگی‌های معماری، این مکان دارای آداب و سوم و ویژگی‌های شاخص فرهنگی است که آن را حائز اهمیت ثبت جهانی می‌کند. نماینده یونسکو در آذر ماه ۹۵ از این مکان بازدید و جهت تهیه پرونده ثبت این بافت در میراث‌جهانی موافقت کرده است.

رایزنی وزرای راه و شهرسازی و خارجه برای نامزدی ایران در عضویت شورای آیمو

علی‌اکبر مرزبان با اشاره به اینکه ایران به لحاظ فنی و تخصصی جزو ۳۰ کشور برتر IMO است، ابراز امیدواری کرد: تصمیم‌گیری نهایی برای نامزدی ایران برای عضویت در شورای IMO تا پایان مرداد ماه جاری صورت گیرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای نامزدی ایران جهت عضویت در شورای IMO، اظهار کرد: از مدت ها قبل با وزارت امور خارجه جلسات و رایزنی‌های متعددی داشتیم، اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ادامه مذاکرات وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه، گفت: امیدواریم تا پایان مرداد ماه، تصمیم‌گیری نهایی برای نامزدی ایران در شورای IMO صورت ‌گیرد و چنانچه مقرر شود ایران برای کاندیداتوری در شورا اقدام کند، به سرعت و با قدرت اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

جابجایی کالا در بنادر هرمزگان به مرز ۳۴ میلیون تن رسید

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ثبت رقم بیش از ۳۳ میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا و ترابری ۷.۷ میلیون نفر سفر دریایی در کارنامه عملیاتی بنادر تجاری و مسافری این استان طی چهار ماه اخیر خبر داد.

 اله مراد عفیفی پور ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه کل بنادر استان هرمزگان طی چهار ماهه نخست سال ۹۶ اظهار کرد: طی این مدت، در مجموع ۳۳ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۸۱۱ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد.

وی با اشاره به افزایش هشت درصدی عملیات جابجایی کالای غیرنفتی در بنادر این استان، افزود: از مجموع عملیات انجام شده، ۲۲ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۱ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۷۳۵ تن به کالاهای نفتی اختصاص دارد.

شبکه مویرگی ریلی به بنادر متصل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در جمع اعضای فراكسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه كشور مجلس تصریح كرد: باید شبكه مویرگی ریلی را به بنادر وصل كنیم به طوری كه پشت هر اسكله، ریل وجود داشته باشد تا جرثقیل كانتینرها را بر روی ریل قرار دهد كه با این شیوه صرفه جویی نیز محقق می شود. تحقق اهداف ما به زیرساخت ها و نوسازی ناوگان مرتبط است.

همه ارگان‌ها از محیط زیست تا مسئولان استانی پای کار آمده اند

سرهنگ جعفر اطمانی به عنوان نخستین فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص چرایی تشکیل این یگان و هم‌چنین فعالیت‌های یگان یاد شده ۷ ماه بعد از تاسیس آن، گفت:سازمان بنادر و دریانوردی یکی از زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است و اعمال حاکمیت در سواحل و بنادر برای گسترش امور دریایی و ارتباطات ساحلی از وظایف اصلی این سازمان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بنادر کشور نقش مهمی در چرخه اقتصادی دارد، تاکید‌کرد چرخه اقتصادی کشور و به تبع آن تولید واشتغالزایی از مقوله امنیت نشات می‌گیرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند "اگر دنیایی را بدون امنیت داشته باشیم بی فایده است" بنابراین سازمانی با این نقش و جایگاه مهم در اقتصاد کشور، لازم بود از یگان حفاظتی که دارای پشتوانه قانونی باشد برخوردار باشد.

وی گفت: بر همین اساس در راستای اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام و ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور به منظور سامان‌دهی یگان‌های مسلح دستگاه‌های کشوری در سلسله مراتب نیروهای مسلح با هدف توسعه امنیت طی پیشنهاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری به ستاد کل نیروهای مسلح، این یگان در زمستان سال گذشته تشکیل شد.

اطمانی در خصوص عملکرد این یگان در حوزه مقابله با دریا و ساحل‌خواری، گفت: تا به امروز این وظیفه بسیار خطیر به اداره کل سواحل واگذار شده بود در صورتی که متولی امر به استناد قانون یگان حفاظت است با این حال تا به امروز نقشی نداشته‌ایم. اما مدتی است با برگزاری جلسات متعدد با دو اداره کل سواحل و اداره کل حقوقی به عنوان متولی این کار انتخاب شده‌ایم و با برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای نیروهای خود درصدد مقابله با ساخت غیرقانونی انواع سازه‌ها در حریم دریا و حریم ساحل هستیم. بر همین اساس هم در دریا با گشت‌های دریایی و هم در سواحل از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری می‌کنیم نه اینکه اجازه دهیم سازه ‌ای ساخته شود و بعد آن را تخریب کنیم.

موافقت با ساخت ۴ سازه دریایی در سواحل شمال و جنوب کشور

مسئول دبیرخانه کمیته صدور مجوز سازه های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کمیته صدور مجوز سازه های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تمدید و مجوز ساخت ۴ سازه دریایی در سواحل کشور موافقت کرد.

رئیس اداره مدیریت سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کمیته صدور مجوز سازه های دریایی با حضور اکثریت اعضا و مشاورین در نهایت با تمدید مجوز ساخت کارگاه شناورهای دریایی و نیز ساخت مرکز تعمیر شناور در استان بوشهر موافقت کرد.

مسئول دبیرخانه کمیته صدور مجوز سازه های دریایی سازمان بنادر اظهارداشت: این کمیته همچنین با تمدید مجوز ساخت بندر صیادی امام (ره) در استان خوزستان و تمدید موافقت اولیه مجموعه تفریحی شهرداری نوشهر در سواحل شمال کشور موافقت کرد.

ایجاد شبکه سفر دریایی انزلی – آستارا – باکو

مدیرکل بنادر و دریای نوردی استان گیلان از ایجاد شبکه گردشگری و سفر دریایی بین انزلی- آستارا - باکو و انتقال دو دستگاه جرثقیل نسل جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خبر داد.

وی ادامه داد: در چارچوب این اهداف است که حجم واردات، صادرات و ترانزیت از طریق بندر انزلی افزایش می یابد و در بخش گردشگری و سفرهای دریایی این بندر نیز اهداف دیگری مدنظر می باشد که در تولید ثروت و ایجاد اشتغال بسیار تأثرگذار است.

چراغی در ادامه از بندر آستارا به عنوان دومین و مهمترین بندر استان گیلان نام برد و افزود: در حال حاضر ظرفیت بندر آستارا یک میلیون تن می باشد و این ظرفیت در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: در ایام باقیمانده سال ۱۳۹۶، برای اینکه ظرفیت های بندر آستارا تکمیل شود، اقدام به انجام عملیات لایروبی با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد ریالی نموده ایم که این عملیات با استقرار لایروب خزر در حال انجام است.

وی توضیح داد: این عملیات سبب می شود که ظرفیت بندر آستارا تا سقف واقعی یک میلیون تن ارتقاء یابد و حوضچه آن شرایط ایده آل برای ورود و پهلوگیری آسان همه کشتی های متردد در دریای خزر را داشته باشند.

جزئیات بهره‌برداری از سامانه جامع مدیریت پروژه سازمان بنادر و دریانوردی

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر  از پایان مرحله آزمایشی سامانه جامع مدیریت پروژه و آغاز به کار رسمی این سامانه خبر داد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر با اعلام این خبر و تأکید بر اینکه سامانه جامع مدیریت پروژه تا پایان مرداد ماه در کلیه بنادر در شمال و جنوب کشور به بهره برداری می رسد، گفت : این سامانه تلفیقی از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی و کنترل پروژه بر مبنای دستاوردهای سامانه کنترل پروژه (PMIS) است.

نظر شما