شناسهٔ خبر: 42041 - سرویس دريايی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد:

ایجاد شبکه سفر دریایی انزلی – آستارا – باکو

حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریای نوردی استان گیلان از ایجاد شبکه گردشگری و سفر دریایی بین انزلی- آستارا - باکو و انتقال دو دستگاه جرثقیل نسل جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی حسین چراغی اظهار کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، متولی دریایی استان گیلان می باشد و بر اساس تکالیفی که با استناد به قوانین برای این مجموعه ترسیم شده، در بندر انزلی با ظرفیت نهایی ۱۷ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا، اهداف تجاری و گردشگری تعریف شده است.

وی ادامه داد: در چارچوب این اهداف است که حجم واردات، صادرات و ترانزیت از طریق بندر انزلی افزایش می یابد و در بخش گردشگری و سفرهای دریایی این بندر نیز اهداف دیگری مدنظر می باشد که در تولید ثروت و ایجاد اشتغال بسیار تأثرگذار است.

چراغی در ادامه از بندر آستارا به عنوان دومین و مهمترین بندر استان گیلان نام برد و افزود: در حال حاضر ظرفیت بندر آستارا یک میلیون تن می باشد و این ظرفیت در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: در ایام باقیمانده سال ۱۳۹۶، برای اینکه ظرفیت های بندر آستارا تکمیل شود، اقدام به انجام عملیات لایروبی با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد ریالی نموده ایم که این عملیات با استقرار لایروب خزر در حال انجام است.

وی توضیح داد: این عملیات سبب می شود که ظرفیت بندر آستارا تا سقف واقعی یک میلیون تن ارتقاء یابد و حوضچه آن شرایط ایده آل برای ورود و پهلوگیری آسان همه کشتی های متردد در دریای خزر را داشته باشند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم تا بندر آستارا همانند بندر انزلی در حوزه های صادرات، واردات و ترانزیت بیش از پیش فعال شود، تصریح کرد: در سالجاری شرایط برای ایجاد بندر سوم در شرق استان، جهت فعالیت در دو حوزه تجاری و گردشگری مهیا خواهد شد.

وی با بیان اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان به دنبال ایجاد یک شبکه گردشگری و سفر دریایی در طول سواحل استان در راستای تقویت حوزه گردشگری می باشد، خبر داد: در گام اول در انزلی یک مرکز گردشگری و سفر دریایی ایجاد می شود و در گام دوم این سرمایه گذاری در بندر آستارا و سپس در بندر چمخاله انجام خواهد شد.

حسین چراغی اضافه کرد: این شبکه را ابتدا در خط ساحلی خزر و در استان گیلان ایجاد می کنیم و پس از آن در فاز دوم، یک خط منظم دریایی بین بندر باکو در جمهوری آذربایجان و بندر آستارا و انزلی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد شد.

وی گفت: بخش عمده این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و زیرساخت های آن توسط سازمان بنادر در حال انجام می باشد که در بندر انزلی در بخش خصوصی مبلغی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی شده است و همین میزان هم توسط بخش دولتی انجام خواهد شد و همین روال هم در سایر بنادر انجام می گردد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بخش پایانی سخنان خود از انتقال دو دستگاه جرثقیل نسل جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون کارهای حقوقی اسناد و سپس مالی در راستای انتقال جرثقیل ها از یک شرکت به شرکتی دیگر در حال انجام است و در  آینده ای نزدیک این جرثقیل ها به مجموعه فعلی تجهیزات بندر آستارا اضافه می شود.

وی اذعان کرد: با انتقال این جرثقیل ها که در تلاش هستیم این جابجایی تا پایان فصل تابستان محقق شود، توان تخلیه و بارگیری در این بندر تا حد چشمگیری افزایش می یابد.

وی افزود: جرثقیل ها با ظرفیت ۱۵ هزار تن و جزء جرثقیل های نسل جدید هستند و با استقرار آنها در بندر آستارا، توان تخلیه و بارگیری کلیه کالاهای جابجا شده در دریای خزر نیز در بندر فوق فراهم می شود.

نظر شما