شناسهٔ خبر: 4333 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

۲ اشکال بزرگ دولت قبل در اجرای طرح مسکن مهر/ تقدیر از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در کم کردن سوانح جاده‌ای

عبدالکریم حسین زاده رئیس کمیته راه و ترابری کمیسیون عمران مجلس عملکرد وزارت راه و شهرسازی را در کم شدن سوانح جاده‌ای قابل تقدیر خواند و گفت: درباره مسکن مهر نیز باید به مجریان برای تکمیل پروژه‌ها فرصت منطقی داد.

عبدالکریم حسین‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره عملکرد ۱۸ ماهه دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: او در یک‌سال و نیم گذشته پیگیر اجرای پروژه‌ها بود هرچند که نواقصی در روند تکمیل پروژه‌ها به چشم می‌خورد اما علت بروز این مسائل ریشه در گذشته دارد.

وی با اشاره به سئوالات متعدد نمایندگان درباره تکمیل پروژه‌های مسکن مهر افزود: طرح این سئوالات و افزایش فشار به وزارت راه و شهرسازی منطقی نیست چون گرچه طرح مسکن مهر ایده خوبی برای خانه‌دار کردن اقشار مستضعف جامعه بود اما ۲ ایراد اساسی در اجرا باعث شد تا مشکلات عمده‌ای برای مجری به وجود آورد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: مسئولان دولت گذشته جامعه هدف طرح مسکن مهر را خیلی وسیع گرفتند و این مسئله عاملی شد تا همراه نیازمندان واقعی٬ بخشی دیگر از اقشار جامعه نیز که می‌توانستند از سایر طرق خانه‌دار شوند متقاضی خرید مسکن مهر شوند بنابراین هزینه اجرای این پروژه افزایش یافت در حالیکه خزانه خالی بود.

وی ادامه داد: اشکال دوم طرح مسکن مهر این بود که به صاحبان واحدها اجازه خرید و فروش داده شد در حالی‌که هدف پروژه خانه‌دار کردن متقاضیان بود؛ به تبع صدور مجوز خرید و فروش برای واحدهای مسکن مهر دلال‌ها وارد بازار شدند و قیمت واحدها بالا رفت.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی طرح انتقادها به وجود نقص در تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر را موضوعی فرعی خواند و یادآور شد: هم اکنون دولت یازدهم هزینه‌های زیادی را به‌واسطه طرح‌های دولت گذشته متعهد به اجرا دارد بنابراین با طرح سئوالات متعدد و اعمال فشارهای غیرمنطقی تکمیل پروژه‌ها راه به‌جایی نمی‌برد و باید به دولت دکتر روحانی مخصوصا وزارت راه و شهرسازی فرصت منطقی داد تا طرح‌ها را به پایان برساند.

وی افزود: از مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز انتظار آن است که بدون زیر سئوال بردن اصل طرح مسکن مهر٬ اشکالات را بیان کنند و پیگیر باشند تا پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل شوند٬ کمااینکه آنها بارها اعلام کردند خود را متعهد به اتمام پروژه مسکن مهر می‌دانند.

رئیس کمیته راه و ترابری کمیسیون عمران مجلس به روند کاهشی تصادفات و تلفات سوانح جاده‌ای اشاره و تأکید کرد: با وجودی که تعداد خودروها و میزان تردد جاده‌ای هر سال افزایش داشته اما عملکرد خوب وزارت راه و شهرسازی در کم شدن سوانح جاده‌ای قابل تقدیر است٬ گرچه این تلاش‌ها باید ادامه یابد چون برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری لازم است تا همچنان آمار سوانح رانندگی روند نزولی خود را حفظ کند.

حسین‌زاده با اشاره برنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای نصب ۱۸۰۰ دوربین جدید هوشمند کنترل سرعت اظهار کرد: هرچه حضور پلیس در جاده‌ها کمتر و کنترل هوشمند سرعت خودروها بیشتر شود این مسئله در کاهش آمار سوانح رانندگی موثرتر خواهد بود./

نظر شما