شناسهٔ خبر: 43930 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران:

رشد ۹.۲ درصدی حجم معاملات واحدهای‌مسکونی در تهران/ بیشترین حجم معاملات در واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متری است/ افزایش ۷.۶ درصدی اجاره‌بها در مناطق شهری کشور

شهر تهران تحولات بازار مسکن در ۶ ماهه نخست سال نشان دهنده افزایش۹.۲ درصدی تعداد معاملات آپارتمان مسکونی در شهر تهران است و اجاره‌بها نیز در مناطق شهری کشور ۷.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بانک‌مرکزی در گزارشی تحولات بازار مسکن را که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است و توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه شده، اعلام کرد.  

بر اساس آمارهای فوق، حجم معاملات مسکن در شهریورماه به ۱۵۵۴۵ واحد مسکونی رسید که که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل که ۱۴۲۳۵ واحد مسکونی بوده ۹.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. درعین حال بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در شهریورماه حاکی است که واحدهای مسکونی تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۷.۵ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند که این سهم نسبت به سال قبل ۳.۹ درصد کاهش را نشان می دهد. در مقابل، واحدهای با قدمت ۱۶ تا ۲۰ سال در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد نزدیک به ۲ درصدی داشته‌اند.

همچنین بر اساس گزارش بانک‌مرکزی در توزیع تعداد معاملات انجام‌شده در شهریورماه سال جاری نشان می دهد که منطقه ۵ تهران با ۱۶.۹ درصد و منطقه ۱۵ با ۴.۳ درصد بیشترین وکمترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس، در مجموع ۷۳.۶ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران به ترتیب مربوط به مناطق ۵، ۴، ۲، 8، ۱۴، ۷، ۱۰، ۱، ۳ و ۱۵ بوده است.

تحولات قیمت مسکن نیز در شهریورماه سال جاری حاکی است که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۷.۶ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۹ و ۹.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گفتنی است بیشترین افزایش متوسط قیمت هر مترمریع واحدمسکونی را در شهریورماه، ‌منطقه ۵ با ۱۲.۵ درصد و کمترین میزان افزایش قمیت را منطقه ۲۲ با ۰.۴ درصد به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در ۶ ماهه نخست سال

در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۸۵.۲ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با میزان ۸۲.۸ هزار واحد ۲.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده ۴۵.۸ میلیون ریال بوده که نسبت به ۶ ماهه سال قبل که ۴۳.۱ میلیون  ریال اعلام شده، ۶.۲ درصد افزایش رشد قیمت را در واحدهای مسکونی نشان می دهد.

بنا بر این گزارش، واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۰.۹ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده اند. همچنین، توزیع فراوانی واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در شهریورماه نشان می‌دهد که بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع اختصاص داشته که معادل ۱۴.۸ درصد بوده است. واحدهای ۷۰ تا ۸۰ و ۵۰ تا ۶۰ متری با سهم های ۱۳.۴ و ۱۲.۷ درصد رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع واحدهای مسکونی معاملات انجام شده با زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، معادل ۵۰.۴ درصد در سطح شهر تهران گزارش شده است.

در مجموع در شهریورماه حدود ۴۳.۷ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص داشت.

همچنین تحولات اجاره‌بهای مسکن بر اساس گزارش بانک مرکزی حاکی است که کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل  به ترتیب ۸.۶ و ۷.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گزارش کامل بانک مرکزی را تحت‌عنوان تحولات بازار مسکن تهران اینجا بخوانید.

نظر شما