شناسهٔ خبر: 44771 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن‌و‌شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

همکاری ایران با کره‌جنوبی در زمینه شهرهای‌هوشمند/ امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری سه‌جانبه بین وزارت راه‌و‌شهرسازی، صدا‌و‌سیما و سازمان میراث‌فرهنگی/ تغییر و تحول بنیادین در نظام برنامه‌ریزی‌شهری در دولت یازدهم

گزارش آخر هفته  دیدار وزرای راه و مسکن ایران و کره جنوبی و همکاری دو کشور در زمینه شهرهای هوشمند، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری سه‌جانبه بین وزارت راه‌و‌شهرسازی، صدا‌و‌سیما و سازمان میراث‌فرهنگی به منظور همکاری در زمینه احیای بافت‌های‌تاریخی، اعتراض به امضافروشی و مقاومت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در برابر اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان، از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌و‌نقل کره‌جنوبی و تشکیل کمیته همکاری‌های مشترک بین دو کشور و همچنین همکاری ایران و کره در زمینه شهرهای هوشمند، امضای دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک در حوزه حاشیه‌نشینی و احیای بافت‌های‌تاریخی با تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی دستگاه‌ها، برگزاری دومین رویداد ملی جستار و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر انضمام حاشیه به متن و ارتقای کیفیت زندگی شهری در تمامی شقوق حمل‌و‌نقل و مسکن و شهرسازی، تشریح ۵ رویکرد اصلی دولت برای تامین مسکن اقشار مختلف مردم، تاکید عبده‌تبریزی بر تبدیل شهرها به موتور توسعه کشور طی سخنرانی در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی بود.

همچنین، افتتاح بیمارستان سراب با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهوری و سهم ۴۱ میلیاردتومانی وزارت راه‌و‌شهرسازی در احداث این بیمارستان، جزئیات اقدامات وزارت راه‌و‌شهرسازی در طراحی و مطالعات آماده‌سازی زمین، تلاش برای تجهیز یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی به سیستم ماهواره‌ای، در دستورکارقرار گرفتن احداث قطار حومه‌ای ۶ شهر جدید، نخستین نشست خبری محمدعلی نجفی شهردار تهران، اعلام پیشرفت بیش از ۷۲ درصدی مصلی و اعتراض برخی از مسئولان و حرفه‌مندان به امضافروشی و عدم شفافیت‌مالی در نظام ساخت‌و‌ساز از دیگر عناوین اخبار حوزه مسکن‌و‌شهرسازی در هفته گذشته بود.

همکاری ایران و کره‌جنوبی در زمینه شهرهای هوشمند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با همتای کره جنوبی خود، محورهای لجستیک و ترانزیت داخل خاک ایران را سطح بالاتری از همکاری های دوجانبه عنوان کرد و در بیان سابقه همکاری دو کشور در حوزه شهرسازی، گفت: دو کشور سابقه همکاری در این حوزه از دی‌ماه (ژانویه) سال گذشته را دارند که در راستای آن تعدادی از کارشناسان ارشد کشور کره جنوبی به تهران آمدند و در خصوص روش‌های تضمین ساختمان بعد از ساخت کارگاه‌هایی (workshop) برگزار کردند؛ اما هم‌اینک ما به دنبال آغاز دور جدید همکاری‌ها در حوزه طراحی ساختاری و توسعه‌سازمانی از تجربه کره جنوبی استفاده کنیم. ازاین‌رو مبحث شهرهای هوشمند از جذابیت خاصی نزد ما برخوردار است؛ و تمایل داریم که سمیناری در این خصوص از سوی کره جنوبی برگزار شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخوندی همچنین در حاشیه دیدار با همتای کره‌جنوبی خود در گفتگو با خبرنگاران، گفت: امیدواریم قبل از کمیسیون مشترک پیش رو که قبل از ۲۴ آبان ماه در کره جنوبی برگزار می‌شود، کمیته همکاری‌های دوجانبه تشکیل شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری سه‌جانبه بین وزارت راه‌و‌شهرسازی، صدا‌و‌سیما و سازمان میراث‌فرهنگی

تشکیل سی‌و‌سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی و امضای دو تفاهم نامه همکاری مشترک در حوزه حاشیه نشینی و احیای بافت‌های‌تاریخی بین وزارت راه‌و‌شهرسازی، سازمان صدا‌و‌سیمای جمهوری‌اسلامی‌ایران و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص موضوعات حاشیه‌نشینی و احیا و حفاظت از بافت‌تاریخی از دیگر اقداماتی بود که در وزارت راه‌و‌شهرسازی محقق شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سیاست وزارت راه‌و‌شهرسازی انضمام حاشیه به متن است

وزیر راه و شهرسازی همچنین در مراسم دومین رویداد ملی جستار حضور بهم رساند و با تاکید بر اینکه سیاست وزارتخانه، انضمام حاشیه به متن است، گفت: تاکیدم بر بحث شهروند محوری که بارها و بارها آن را موردتوجه قرار دادم با این هدف بود که معتقدم هر اقدامی باید با شاخصه های ارتقای کیفیت، آزمون و سنجیده شود.

وی همچنین ارتقای کیفیت زندگی شهری در تمامی شقوق حمل‌و‌نقل و مسکن‌و‌شهرسازی و تاکید دوباره بر شهروندمحوری در توسعه شهرها را از دیگر موارد موردتاکید وزارت راه‌و‌شهرسازی عنوان کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تغییر و تحول بنیادین در نظام برنامه‌ریزی‌شهری در دولت یازدهم

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در دومین رویداد ملی جستار، ضمن تاکید بر تغییر و تحول بینادی در نظام برنامه ریزی شهری در دولت یازدهم، اظهار امیدواری کرد تا در طول چهارساله دولت دوازدهم، رویکرد بازآفرینی شهری در مقیاس گسترده در سیاست‌های شهری دنبال شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مجموعه ضوابط، مقررات و مصوبات موردی شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران

کتاب مجموعه ضوابط، مقررات و مصوبات موردی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به همت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در دولت یازدهم با نظارت پیروز حناچی دبیر شورای عالی وقت منتشر شد. کتاب فوق حاوی مقررات شهرسازی و معماری و طرح‌های توسعه و عمران مصوب آن شورا، آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه‌وعمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی کشور است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برنامه‌ریزی آتی وزارت راه‌و‌شهرسازی، توزیع املاک در استطاعت مردم است

عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن ضمن تاکید بر این مطلب که باید شهرها تبدیل به موتور توسعه شوند، گفت: وقتی می‌گوییم سیاستگذاری زمین شهری از یک مجموعه سیاست‌هایی صحبت می‌کنیم که وظیفه شان توزیع زمین و املاک در استطاعت مردم باشد.

مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی همچنین از چاره‌اندیشی برای خلق ارزش‌افزوده و تشکیل سرمایه در شهرها از طریق سیاستگذاری مناسب زمین خبر داد و افزود: باید در سیاست‌گذاری‌ها توجه کنیم که شهر مرکز توسعه و موتور تحول توسعه است شهر جاییست که در آن باید خلق ارزش افزوده و تشکیل سرمایه صورت بگیرد شهر جاییست که توسعه در درون آن رخ می‌دهد و در حال حاضر که ۸۰ درصد از مردم در شهرها زندگی می‌کنند باید سیاست‌ها را به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی کرد تا شهرها تبدیل به مرکز توسعه شوند و این هدفی است که از طریق یاست زمین باید دنبال شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح ۵ رویکرد اصلی دولت برای تامین مسکن اقشار مختلف مردم

همچنین در هفته گذشته، مجموعه رویکردهای وزارت راه و شهرسازی در دولت به منظور تامین مسکن که شامل تنظیم بازار، نظام تضمین، نظام ساخت وساز، تولید مسکن و توسعه محیط های مسکونی، نظامات حقوقی مسکن و تنظیم زمین است، تشریح شد.

جزئیات طراحی و مطالعات آماده‌سازی زمین در وزارت راه‌و‌شهرسازی

جزئیات طراحی و مطالعات آماده سازی زمین در وزارت راه و شهرسازی و تشریح عملکرد دولت در تامین مسکن برای خانواده های دومعلول و بیشتر از دیگر مواردی بود که طی گزارشی شرح داده شد. بر این اساس، در سیاست زمین، وزارت راه و شهرسازی با راهبرد فرآوری و ساخت اراضی با اعمال سیاست‌هایی همچون آماده‌سازی زمین و تامین مسکن خانوارهای دومعلول و بیشتر و تامین اراضی برای ساخت واحدهای مسکونی اجتماعی و تامین اراضی برای خانوارهای میان‌درآمد و کم‌درآمد در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام‌های جدی برداشت.

سهم ۴۱ درصدی وزارت راه‌و‌شهرسازی در احداث بیمارستان سراب در استان آذربایجان‌شرقی

محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی در هفته گذشته ضمن اعلام خبر پیشرفت بیش از ۷۲ درصدی مصلی امام خمینی از سهم ۴۱ درصدی وزارت راه و شهرسازی در ساخت بیمارستان سراب که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد، خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح ۳ دستاورد اصلی رویداد ملی جستار کیفیت و تجربه‌های بازآفرینی‌شهری

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ضمن تشریح ۳ دستاورد اصلی رویداد ملی جستار کیفیت و تجربه‌های بازآفرینی‌شهری، گفت: شناسایی ظرفیت‌های ارزشمند تا کوچک‌ترین نهاد‌های مردمی‌ محلات، مستندسازی تجربیات ارزشمند حوزه بازآفرینی در اقصی نقاط کشور و همچنین ایجاد شبکه همکاری با سایر شاخه‌های تخصصی علاقه‌مند به حوزه ارتقاء شهری سه دستاورد اصلی این رویدار به شمار می‌رود که در نهایت توانستند اقدامات هرچند کوچک از لحاظ حجم کار اما اثرگذار در بعد اجتماعی را کشف کنند و به مردم نشان دهند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعتراض به امضافروشی و مقاومت سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان در برابر اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان

در هفته گذشته، همچنین در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به موضوع سازمان های نظام مهندسی، شفافیت مالی آن سازمان و مباحث مرتبط با امضافروشی و دلایل عدم موفقیت نظارت در ساخت و ساز اختصاص داشت، مشاور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و همچنین سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود پدیده امضافروشی در ساخت و ساز، خواستار شفافیت نظام مهندسی ساختمان در زمینه مالی شدند و همچنین اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان را یکی از راهکارهای کیفیت بخشیدن به ساخت و ساز دانستند.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برخی افراد اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان را تحریف می‌کنند

در عین حال، منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی، با بیان این مطلب که بر اساس قانون، بازرسی ساختمان باید از طریق شهرداری‌ها انجام شود به راه‌اندازی کمپین‌های اعتراضی اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما