شناسهٔ خبر: 4528 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام شد:

علل استقبال کم از بلیت‌ قطارهای نوروزی/ ورود ۸ دستگاه واگن مسافری جدید ۴ تخته به ناوگان ریلی

قطار-1 مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد از بررسی و شناسایی علل استقبال کم متقاضیان از سفر با قطار در نوروز ۹۴ خبر داد.

ابوالقاسم سعیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروز ۹۴ از چهارمین روز بهمن‌ماه امسال آغاز شد و در مدت یک ماه گذشته تنها ۴۰ درصد بلیت‌‌های مسافری راه‌آهن خریداری شده است. البته به دنبال این رویداد، علل آن را بررسی و شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی در اسفندماه اعلام می‌شد اما امسال از ابتدای بهمن‌ماه پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی اعلام شد این در حالی است که هنوز در فرهنگ ما برنامه‌ریزی برای ۷۰ روز آینده خیلی نهادینه نشده است. همچنین وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم به گونه‌ای شده است که فاصله زیادی میان درآمدها و هزینه‌ها ایجاد شده و مردم ترجیح می‌دهند، تعداد سفرهای خود را محدود کنند.

عضو کارگروه مسافری راه‌آهن با بیان اینکه امروزه هر خانواده‌ای برای خود دست‌کم یک وسیله نقلیه شخصی دارد، گفت: بهای بلیت قطار از بهای سوختی که در اختیار خودروهاست، افزون‌تر است، اکنون بنزین لیتری هزار تومان به فروش می‌رسد و یک سفر جاده‌ای با ۱۵۰ لیتر بنزین هم انجام می‌شود. بنابراین، مردم ترجیح می‌دهند سفرهای خود را با وسیله نقلیه شخصی انجام دهند تا علاوه بر کاهش هزینه سفر، در شهرهای مختلف هم قادر به سکونت و استفاده از فضای آن شهر باشند.

وی اضافه کرد: در اغلب تعطیلات رسمی کشور، شهر مشهد از استقبال ویژه‌ای برخوردار می‌شود این در حالی است که هنوز سازمان میراث فرهنگی، بهای اقامت در هتل‌ها را در ایام نوروز  اعلام نکرده است، بسیاری از مسافران منتظر اعلام نرخ اصلی اقامت در هتل‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد ادامه داد: تجربه نشان داده است بلیت‌ قطارهای لوکس، ۴ و ۶ تخته همواره در ایام نوروز فروخته می‌شوند و ممکن است تنها بخشی از ظرفیت قطارهای اتوبوسی باقی بماند. البته برای حل این مشکل باید سفر با قطار بیش از این تبلیغ و برای برخی روزها نیز برای بلیت قطارها تخفیفات بیشتری اعمال شود. همچنین شرکت‌های خصوصی هم باید کیفیت خدمات مسافری خود را افزایش دهند.

وی توضیح داد: همیشه فکر می‌کنیم فاصله عرضه و تقاضا زیاد است، در گذشته معتقد بودیم به ازای هر ۷ متقاضی تنها به یک نفر می‌توان خدمات ریلی ارایه داد اما ظرفیت ریلی کشور نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته است. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا سفر با قطار از اقبال چندان مطلوبی نسبت به سفر با جاده برخوردار نباشد.

ورود ۸ دستگاه واگن مسافری جدید ۴ تخته به ناوگان ریلی

سعیدی در ادامه از افزایش ظرفیت سرویس مسافری ریلی با ورود قطار جدید ساخت شرکت پلور سبز خبر داد و گفت: ۸ دستگاه واگن مسافری ۴ تخته را پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه با حضور مدیران بخش سیر و حرکت راه‌آهن از شرکت پلور سبز در شهر زرند تحویل گرفتیم. این قطار فردا سوم اسفندماه در مسیر تهران – محمدیه استان قم سیر خواهد کرد، سپس ظرفیت‌ آن توسط واحد بازرگانی راه‌آهن در سامانه فروش اعلام خواهد شد.

وی افزود: بر اساس توافقاتی که با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران داشتیم این قطار در محور تهران – مشهد سیر خواهد کرد و بهای بلیت آن ۸۰ هزار تومان است. در تلاشیم ظرفیت این قطار جدید را هم در تعطیلات نوروز ۹۴ به مسافران نوروزی عرضه کنیم./

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۴:۰۹حدیدی 0 0

    چه اطلاعات خوبی. باز خوبه یک موضوعی را در حین رخداد کارشناسی کردند نگذاشتند واسه 430 روز بعد
                                

نظر شما