شناسهٔ خبر: 46744 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با حضور ۶۰ مهمان خارجی از ۱۷ کشور/ امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل بنادر مازندران و شرکت سرمایه‌گذار کره‌ای

افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی سفر رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان‌و‌بلوچستان و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با حضور۶۰ میهمان بین‌المللی از ۱۷ کشور، برگزاری نشست سه‌جانبه موافقت‌نامه چابهار با حضور وزرای ایران، هند و افغانستان، بازدید سرمایه‌گذاران کره‌ای از بندر امیرآباد و امضای تفاهم‌نامه بین ایران و کره از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی شنبه ۱۱ آذرماه به منظور حضور در مراسم افتتاح فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار در راس هیاتی وارد فرودگاه کنارک شد و مور استقبال مقامات استانی قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در آستانه افتتاح فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار در هفته گذشته در گفتگوی تلویزیونی حضور یافت و با اشاره به تاکیدات پیوسته مقام معظم رهبری به منظور توسعه چابهار، گفت: مهم است که امروز بتوانیم به تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست توسعه مکران، جامه عمل بپوشانیم، به گونه‌ای که بندر اقیانوسی چابهار را نه فقط به محلی برای تخلیه و بارگیری بلکه به محلی برای تولید تبدیل کنیم.

آخوندی ادامه داد: بسیاری از مردم تصور می‌کنند چابهار منطقه‌ای دورافتاده نسبت به مرکز است، ولی واقعیت این است که این منطقه صاحب یک تمدن بوده، یک تمدن ایران‌شهری که بخشی از فرهنگ، هویت و تاریخ ما را شکل می‌دهد و می‌تواند نقش بسیار مهمی چه در توسعه اقتصادی و چه در امنیت ایران ایفا کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حضور ۶۰ میهمان بین‌المللی از  ۱۷ کشور در افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار

فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و ۶۰ میهمان بین المللی از ۱۷ کشور افتتاح شد. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار، گفت: به میمنت ایام میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و امام صادق(ع) و همچنین هفته پر افتخار وحدت، امروز بسیار خوشحالیم که می توانیم نخستین فاز بندر بین المللی شهید بهشتی چابهار را افتتاح کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

طراحی ۵ اسکله و استحصال بیش از ۲۰۰ هکتار زمین در پروژه بندر شهیدبهشتی چابهار

رئیس جمهوری کشورمان همچنین در مراسم افتتاح فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار در گفتگو با خبرنگاران، اعلام کرد: کریدور شمال- جنوب برای منطقه و جهان بسیار حائز اهمیت است و خوشحالیم که اولین فاز آن به بهره برداری رسیده است و امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم فازهای بعدی را احداث و ظرفیت نهایی این بندر را بیش از پیش افزایش دهیم.

دکتر روحانی افزود: این کریدور و بهره‌برداری از این بندر اهمیت ویژه اقتصادی دارد، چرا که باعث می‌شود کالاها در زمان کوتاه‌تر و با قیمتی مناسب‌تر در اختیار کشورهای همسایه قرار گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمابت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران لجستیک در بندر چابهار

وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار ضمن تشریح گام های وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه بندر چابهار با تاکید بر این مطلب که هدف اصلی اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی است از حمایت دولت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران لجستیک در بندر چابهار خبر داد.

آخوندی گفت: خوشبختانه طرف هندی در فاز یک ۸۵ میلیون دلار و در فاز دوم ۱۵۰ میلیون دلار در اختیار ما قرار داده است که رقم بسیار خوبی است اما بیش از اینکه به اعتبارات فکر کنیم به همکاری‌ها توجه می‌کنیم تا این کریدور را زنده نگه‌داریم لذا همکاری‌ها و ارتباطات بلندمدت از مبالغ برای ما مهمتر است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری در بندر شهیدبهشتی چابهار

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه افتتاح فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار در گفتگو با خبرنگاران، با تاکید بر این مطلب که در آینده ای نزدیک شهر چابهار به قطب تجاری بزرگ ایران تبدیل خواهد شد، جزئیات سرمایه گذاری در آن بندر را تشریح کرد و با اعلام این خبر که بهسازی جاده چابهار-زاهدان همزمان با افتتاح فاز یک در دستور کار قرار گرفته، گفت: بندر شهیدبهشتی چابهار در شبکه حمل و نقل جهانی قرار می گیرد و توسعه ریل و وصل آن به بندر از برنامه های آتی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه تخفیف‌های ۳۰ تا ۸۵ درصدی به صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی در بندر چابهار

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در مراسم افتتاح فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار ضمن تشریح اقدامات انجام شده در راستای توسعه فاز نخست بندر چابهار و تخفیفات در نظر گرفته شده برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی از نهایی شدن مذاکرات با کشور هندوستان در زمینه بهره برداری خبر داد و گفت: با نهایی شدن قرارداد شاهد حضور شرکت آی تی جی ال در بندر چابهار خواهیم بود.

راستاد ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های مهم ایجاد دسترسی هست که ما توانستیم دسترسی دریایی را در طرح توسعه چابهار بهبود ببخشیم. بر این اساس با تطویل موج شکن بندر به یک هزار و ۷۰۰ متر و بهره گیری از شرایط فیزیکی خلیج چابهارشرایطی به وجود آمده که کشتی‌ها می‌توانند در طول سال و بدون محدودیت پهلو‌گیری کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

گشایش بندر چابهار، فرصتی طلایی برای هند، ایران و افغانستان است

وزارت خارجه هند در بیانیه ای گشایش بندر چابهار را فرصتی طلایی برای هند، ایران و افغانستان خواند و نوشت: سفر وزیر دارایی و کشتیرانی هند به ایران و توفق کوتاه مدت سوشما سواراج وزیر خارجه هند در تهران به مناسبت افتتاح بندر پر اهمیت چابهار از سوی دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران تحولی مهم در گسترش روابط اقتصادی هند در منطقه است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری نشست سه جانبه موافقت نامه چابهار با حضور وزرای ایران، هند و افغانستان

در حاشیه افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار نشست سه جانبه موافقت نامه چابهار با حضور وزرای ایران، هند و افغانستان برگزار شد. درجریان این نشست طرفین بر پیشرفت‌هایی که در چارچوب موافقت‌نامه چابهار توسط سه کشور مذکور در راستای عملیاتی سازی، پروسه‌های قانونی و تجاری سازی مسیر چابهار انجام شده بود را مرور کردند.

همچنین اعضای شورای هماهنگی موافقت‌نامه چابهار معرفی شدند و مقرر شد هر سه کشور اقدامات موثر خود را برای اجرایی کردن تسهیل تجارت در کریدور چابهار را عملیاتی کنند. همچنین مقرر شد در آینده نزدیک اعضای اصلی شورای هماهنگی موافقت نامه چابهار که عبارتند از معاونان وزرای سه کشور، در تهران یک نشست سه جانبه برگزار کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید سرمایه‌گذاران کره‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد

یک شرکت سرمایه‌گذار کره‌جنوبی که در صنعت کشتی‌سازی فعالیت دارد به همراه مسئولان استانی از بندر امیرآباد بازدید کرد. مهندس حبیب‌اله طالبی معاون دریایی و بندری منطقه ویژه اقتصادی بندر امیراباد گفت: تمام زیرساخت‌های اولیه و لازم برای سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد مهیا است و از مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی، ۱۰۶۰ هکتار اراضی پس‌کرانه، تخفیف‌های مالیاتی و معافیت بر ارزش افزوده است که سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این بندر، ترغیب خواهد کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران و شرکت سرمایه‌گذاری کره‌ای

طی مراسمی با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه انجام فعالیت‌های اقتصادی در بندر نوشهر با شرکت Consulting Co.Ltd J.J کشور کره جنوبی به امضاء رسید. (جزییات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۹۳ درصدی عملیات تخلیله و بارگیری در بندر خرمشهر

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۹۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در هشت ماه امسال در بندر خرمشهر خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تخلیه و بارگیری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۰۴ تن کالا در بندر خرمشهر انجام شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما