شناسهٔ خبر: 48778 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

رسیدگی به خانواده‌های شهدای نفت‌کش سانچی/ بازگشت ۲۱ خط کشتیرانی بین‌المللی به بندر شهیدرجایی در پسابرجام/ ورود بخش خصوصی به امر تخلیه و بارگیری با رای نمایندگان مجلس

گزارش آخر هفته رسیدگی به خانواده‌های شهدای نفت‌کش ایرانی سانچی، توافق ایران، پاناما، چین و هنگ‌کنگ برای بررسی حادثه سانچی، تکذیب وقوع آلودگی نفتی در بندر چابهار، بازگشت ۲۱ خط کشتیرانی بین‌المللی به بندر شهیدرجایی در پسابرجام، ورود بخش خصوصی به امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها با رای نمایندگان مجلس و چهار برابری شدن حجم علمیات کانتینری در بندر لنگه از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

رئیس‌جمهوری در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم ایران، ضمن تبیین اصول، خط‌مشی و برنامه دولت دوازدهم در حوزه‌های مختلف، با اعلام این مطلب که افرادی که در حادثه نفت‌کش ایرانی در آب‌های چین، جان باختند جزو شهدای خدمت هستند، گفت: بنا بر این است  کمیته‌ای که تعیین شده به کار خودش تا پایان ادامه دهد. هنوز معلوم نیست که چرا این حادثه رخ داده و باید طبق مقررات بین‌المللی، جعبه سیاه خوانده و بررسی شود و تیم‌های فنی تشکیل شود. خیلی کارهای دیگر نیاز دارد که این کمیته باید تا پایان کار ادامه دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر رسیدگی به خانواده‌های شهدای خدمت نفتکش ایرانی

وزیر راه و شهرسازی با حضور در مراسم بزرگداشت شهدای نفتکش ایرانی (سانچی) ضمن ابراز همدردی با خانواده این عزیزان در مدرسه عالی شهیدمطهری بر ضرورت رسیدگی به خانواده های جان باختگان تاکید کرد و گفت: باید از حادثه نفت کشی سانچی درس بگیریم تا از تکرار این حوادث در آینده جلوگیری شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه گزارش نهایی حادثه نفت‌کش ایرانی سانچی در ۳ ماه آینده

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره جزییات بررسی جعبه سیاه نفتکش سانچی و فله‌بر کریستال اظهار کرد: بازگشایی جعبه سیاه نفتکش در دستور کار آژانس ایمنی دریایی چین قرار دارد که با حضور نماینده‌های همه ذینفعان شامل نمایندگان ایران، چین، پاناما و شرکت اروپایی سازنده جعبه سیاه بازگشایی شود.

وی درباره انتشار اطلاعات جعبه سیاه نیز گفت: همان طور که از ابتدا اعلام شد، پیش بینی می‌شود کل فرایند رسیدگی به جزییات این سانحه، استخراج همه اطلاعات، شناسایی عوامل حادثه و رسیدن به گزارش نهایی، حدود سه ماه زمان نیاز داشته باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توافق ایران، پاناما، چین و هنگ‌کنگ برای بررسی حادثه نفتکش ایرانی سانچی

در هفته گذشته، رویترز اعلام کرد که ایران، پاناما، چین و هنگ‌کنگ برای بررسی حادثه نفت‌کش ایرانی سانچی و آغاز تحقیقات مشترک درباره آن با یکدیگر توافق کردند. این کار تحقیقاتی توسط تیمی مشترک متشکل از نمایندگان هر ۴ کشور امضاکننده توافق انجام می‌گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پاسخ وزارت حمل و نقل چین به ابهامات حادثه نفت‌کش ایرانی سانچی

در هفته گذشته، جی گوان‌لو معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین در نشست خبری ابهامات حادثه نفتکش ایرانی سانچی در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی رادیو بین‌المللی چین درباره‌ مشکلات امدادرسانی به نفتکش سانچی پاسخ داد: چین تاکنون برای امدادرسانی در چنین حادثه‌ای تجربه‌ای نداشت. طبق اخبار منتشر شده، حادثه نفتکش سانچی، نخستین حادثه‌ آتش‌سوزی و انفجار یک نفتکش حامل میعانات گازی در جهان است. به همین خاطر نیز انجام کارهای مربوط به امدادرسانی با خطرات و چالش‌های بسیار مواجه شد. نخست آن شدت آتش بسیار زیاد بود و پشت سر هم و به طور زنجیروار انفجار در نفتکش رخ می‌داد و با وجود نزدیک شدن قایق‌های امدادرسانی ما به نفتکش، با اوج گرفتن گرما و آتش ناشی از سوخت میعانات گازی شعله‌های آتش به قایق‌های ما هم سرایت می کرد. از این رو، نجات‌کنندگان چینی همواره با تهدید و مخاطرات فراوان مواجه شده و چیزی که قابل ذکر است که از هشتم ژانویه، اوضاع دریا در این حوزه بشدت تغییر کرد و سطح دریا با باد شمالی با درجه هفتم و هشتم و موج با ارتفاع سه تا چهار متری مواجه شد و قایق‌های امدادرسانی ما به خاطر موج شدید در هم شکسته شد. چهار نفر از تیم امدادرسانی با بخطر انداختن جان خود، وارد نفتکش حادثه دیده شدند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز فرآیند رمزخوانی همزمان سانچی و کریستال

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، هفته گذشته با اعلا این خبر که جعبه سیاه نفتکش ایرانی سانچی باز شده است، گفت: پلمپ جعبه سیاه VDR نفتکش ایرانی سانچی و همچنین کشتی فله‌بر چینی باز و فرآیند رمزخوانی جبعه سیاه هر دو کشتی آغاز شد. وی تصریح کرد که مشخص شدن نتیجه نهایی رمزخوانی، زمان‌بر است و ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

وقوع آلودگی نفتی در بندر شهیدبهشتی چابهار صحت ندارد

در پی انتشار خبری مبنی بر وجود لکه نفتی در بندر شهید بهشتی چابهار، معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: این پدیده لکه نفتی نبوده است، بلکه پدیده "شکوفایی جلبک سبز" یا بلوم پلانکتنی رخ داده است که مردم محلی به این پدیده "مریضی دریا" می‌گویند.

به گفته ابراهیمی باستناد بررسی سوابق وقوع پدیده پلانکتونی در سنوات قبل، به نظر می‌رسد اغلب بلوم پلانکتونی در سواحل چابهار هر ساله بعد از موسم مونسون در فصول پاییز و زمستان (در فصل سرد) و به دلیل سرمای هوا رخ می‌دهد، که بعضا در فصل بهار و تابستان نیز مشاهده شده است و این بلوم‌ها از یک الگو و روند طبیعی در منطقه پیروی می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نجات جان ۷ صیاد در حال غرق شدن در آب‌های دریای‌عمان

با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی MRCC بندر چابهار و همکاری دریادلان نیروی دریایی ا. ج.ا. ا، در یک عملیات ۲۴ ساعته، تعداد ۷ نفر صیاد یک موتورلنج صیادی که به دلیل آبگرفتگی در هوای نامساعد در دریای عمان در حال غرق شدن بود، نجات یافتند. بر اساس این گزارش همه سرنشینان و خدمه نهایتاً در ساعت ۱۶ با پایان این عملیات ۲۴ ساعته در صحت و سلامت کامل به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخلیه ۵۵۰ تن  آهن‌آلات از مقصد کره جنوبی در بندر شهیدبهشتی چابهار

کشتی Ocean Master(اوشن مَستر) حامل محموله رول آهن مستقیما از کشور کره جنوبی وارد بندر چابهار و عملیات تخلیه ۵۵۰۰ تن آهن‌آلات در کمتر از یک روز انجام شد. معاون بندری و امور اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در اینباره گفت: دومین محموله آهن‌آلات به وزن ۵۵۰۰ تن توسط کشتی از کره‌جنوبی وارد بندر چابهار شد که پس از پهلوگیری، عملیات تخلیه آغاز شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازگشت ۲۱ خط کشتیرانی بین‌المللی به بندر شهیدرجایی در پسابرجام

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در دوران پسابرجام و با استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا، ۲۱ خط کشتیرانی لاینر (خطوط منظم) بین المللی به بندر شهید رجایی بازگشتند.

وی ادامه داد: در دوران پسابرجام خرید تجهیزات راهبردی کانتینری شامل ۱۲ دستگاه گنتری کرین و ۱۵ دستگاه ترانستینر با اعتباری افزون بر ۱۷۵ میلیون یورو، آغاز عملیات ساخت سه پست اسکله ۱۰۰ هزار تنی ویژه صادرات فرآورده‌های نفتی سبک با ظرفیت عملیاتی ۳۴ میلیون تن و اعتباری افزون بر یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال صورت گرفت.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: رشد ۳۵ درصدی در بخش درآمد‌ها و کاهش ۳۷ درصدی مطالبات معوقه بدهکاران تجاری به عنوان بخش دیگری از دستاورد‌های بندر شهید رجایی در دوران پسابرجام است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بخش خصوصی به امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها وارد می‌شود

با رای نمایندگان مجلس، بخش خصوصی به امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها وارد می‌شود. یکشنبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، لایحه اصلاح قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر را با ۱۵۲ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر تصویب کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده یک این لایحه، سازمان بنادر و دریانوردی را موظف کردند برای کاهش انتظار نوبت کشتی‌های تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تاسیسات بندری و تامین تجهیزات مورد نیاز دریایی و بندری کشور در چهارچوب قوانین و مقررات حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری- صنعتی از محل منابع داخلی خود مندرج در بودجه سنواتی یا ازمحل سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی اقدام کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

۴ برابر شدن حجم عملیات کانتینری در بندر لنگه

عسگری‌نسب مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه از افزایش چهار برابری تخلیه و بارگیری محموله‌های کانتینری و رشد ۱۱۸ درصدی ترانزیت کالاهای غیرنفتی در این بندر طی دوره زمانی ۹ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: از آغاز امسال تا ابتدای دی ماه، دو هزار و ۶۶۱ TEU کانتینر در این بندر تخلیه و بارگیری شد که در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳۰۷ درصدی در این بخش از عملیات بندری به ثبت رسید.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما