شناسهٔ خبر: 49447 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

بهره‌برداری از ۱۷ پروژه در حوزه بنادر و دریانوردی با اعتباری بالغ بر ۴۳۰۵ میلیارد ریال/ تلاش برای اتصال بندر بوشهر به شبکه ریلی کشور/ بهره‌برداری از ۱۹ پروژه دریایی و بندری هرمزگان با حضور وزیر راه و شهرسازی

گزارش آخر هفته بهره‌برداری از ۱۷ پروژه در حوزه بنادر و دریانوردی با اعتباری بالغ بر ۴۳۰۵ میلیارد ریال، تلاش به منظور افزایش سهم بخش خصوصی در بنادر ایران، رونق صادرات و ترانزیت غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان، ضرورت ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر و دفتر لجستیکی در راه‌آهن، رشد ۶۶ درصدی واردات کالا در بندر امیرآباد در ۱۰ ماه سال جاری و رشد ۱۲۹ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

سازمان بنادر و دریانوردی در گزارشی جزئیات پروژه های آماده افتتاح خود را در دهه فجر ۹۶ اعلام کرد و از بهره‌برداری ۱۷ پروژه در حوزه بنادر و دریانوردی با اعتباری بالغ بر ۴۳۰۵ میلیارد ریال خبر داد. بر این اساس، پروژه ها در زمینه ساخت موج‌شکن، ساخت اسکله، خرید خدمات و تجهیزات و سایر پروژه‌های دریایی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

کنترل قاچاق کالا در مبادی رسمی با تقویت دستگاه‌های ایکس‌ری

وزیر کشور در جریان بازدید از بندر شهید رجایی از عزم جدی دولت برای نصب دستگاه های پیشرفته ایکس ری در مبادی رسمی به منظور کاهش و کنترل قاچاق کالا خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، میزان قاچاق کالا از ۲۰ میلیارد دلار در مبادی رسمی و غیررسمی به ۱۱.۵ میلیارد دلار کاهش یافته که باید با تلاش مضاعف تر و برنامه ریزی لازم این رقم را به صفر برسانیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش برای اتصال بندر بوشهر به شبکه ریلی کشور

نشست نمایندگان شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در بندر بوشهر برگزار شد. سلامی در این نشست، گفت: ا توجه به اینکه بندر بوشهر یکی از بنادر خوب و فعال کشور می باشد، پیشرفت های خوبی نیز در آن صورت گرفته، و توانسته در امر صادرات مواد نفتی جایگاه خوبی را بدست آورد، اما این مهم کافی نیست و ما امید داریم این بندر با قدمت و تاریخ  در صادرات کالاهای غیر نفتی نیز جایگاه خود را پیدا کند و به روزها باشکوه خود برگردد

سلامی عنوان کرد: یکی از مواردی که می‌تواند رشد و پویایی را در بندر بوشهر رقم بزند اتصال این بندر به خط ریلی کشور است و با توجه به کوتاهی مسافتی که با استانهای پرجمعیت و مرکز کشور دارد این مهم می‌تواند قدم موثری در عملیاتی بندر ی این استان و ایجاد انگیزه برای سرمایه گزاران و صاحبان کالا ایفا کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بهره‌برداری از ۱۹ پروژه دریایی و بندری هرمزگان با حضور وزیر راه و شهرسازی

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور بهره‌برداری از ۱۹ طرح بندری و دریایی سال ۹۶ با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ ميليارد ریال با حضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز ۲۱ بهمن‌ماه جاری خبر داد و گفت: همزمان با سی و نهمين سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دو طرح احداث مخازن نگهداري فرآورده‌هاي نفتي در بندر خلیج فارس، یک طرح احداث پايانه لجستيك كالا و كانتينر و یک واحد آبشیرین کن جدید در بندر شهید رجایی از جمله پروژه‌های آماده افتتاح در بزرگترین بندر تجاری کشور است که با حضور وزیر راه و مدیران ارشد سازمان بنادر به بهره‌برداری می‌رسند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۱۲۹ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۱۲۹ درصدی تخلیه و بارگیری کالا از ابتدای سال جاری تاکنون در این بندر خبر داد  و گفت: ز ابتدای سال جاری تاکنون تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۹۷۵ هزار و ۷۳۰ تن کالا در بندرخرمشهر به ثبت رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری همایش ارگان‌های دریایی در تهران

مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور گفت: بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی ۲۴ بهمن ‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل ارم تهران برگزار می‌شود.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

خارج‌سازی دومین مغروقه از آبراه استراتژیک خور موسی

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، گفت: مغروقه جامی ۲ از مجموعه شناورهای مغروقه برجای مانده از دوران جنگ تحمیلی با وزنی بالغ بر ۶ هزار تن طی دی ماه سال جاری از آبراه استراتژیک خورموسی به طور کامل خارج سازی و به ساحل منتقل شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۲۶ درصدی ترانزیت غیرنفتی در بندر شهیدرجایی در ۱۰ ماه گذشته

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اشاره به رونق قابل توجه تخلیه و بارگیری انواع کالا در این بندر کانونی ایران، از افزایش ۲۶ درصدی ترانزیت غیرنفتی طی ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۶۶ درصدی وارادات کالا در بندر امیرآباد در ۱۰ ماهه سالجاری

مدیر منطقه ویژه بندر امیرآباد با اشاره به اینکه ۱۲ کیلومتر جاده بین امیرآباد تا کمربندی نکا ساخته شده، از ایجاد هشت کیلومتر جاده دیگر جهت تکمیل این پروژه ۲۰ کیلیومتری طی سال آتی خبر داد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر

در جریان بازدید نمایندگان سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور، سازمان بنادر و شرکت راه‌آهن از بندر شهید رجایی بر لزوم تولید محتوا برای تبیین مفاهیم "ریل بندر" یا "بنادر ریل پایه" و همچنین ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر و دفتر لجستیکی در راه آهن تأکید شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رونق صادرات و ترانزیت غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد بنادر غرب هرمزگان طی ۱۰ ماه نخست سال جاری، از رشد ۱۱۳ درصدی ترانزیت کالاهای غیر نفتی در این بنادر خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش به منظور افزایش سهم بخش خصوصی در بنادر ایران

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اصلاحیه ماده سه قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر به دنبال تسریع در خدمات ارائه شده بود، گفت: به ‌رغم حذف این اصلاحیه توسط مجلس شورای اسلامی، سازمان بنادر با سرعت و جدیت بیشتری فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان داخلی

معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان داخلی، گفت: رفع موانع و توسعه دریایی در گرو صدور قطعنامه‌ها و مصوبات لازم الاجرا است.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما