شناسهٔ خبر: 50313 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

۱۰ اقدام مهم سازمان ملی زمین و مسکن در دولت تدبیر و امید-۶

تامین مسکن اقشار ویژه در طی ۵ سال گذشته/ تامین زمین ۱۴هزار خانوار از اقشار ویژه در قالب ۱۰۵ هکتار از سال ۹۲ تاکنون

مسکن خانه اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن در تامین زمین برای احداث واحدهای مسکونی برای ۱۴ هزار خانوار ویژه (خانواده محترم شهدا ، جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان و فرزندان شهدا و فرزندان بالای ۷۰ درصد) در قالب ۱۰۵ هکتار زمین اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تامین مسکن اقشار ویژه یکی از ماموریت‌های سازمان ملی زمین و مسکن بوده است که در این‌باره، سازمان ملی زمین و مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم مجموعه اقداماتی را به انجام رساند.

بر این اساس، در اجرای بند ل ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی و معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف به تامین مسکن اقشار محترم ویژه شده است. این موضوع در بودجه سنواتی هر ساله نیز به عنوان یک ردیف به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است که بخشی مربوط به شرکت شهرهای‌جدید و بخشی نیز مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن است.

به منظور تسریع و شفاف سازی وضعیت مشمولین استفاده از تسهیلات دولتی و تدقیق برنامه اجرایی توافقنامه‌ای فیمابین بنیاد شهید و امورایثارگران و این سازمان صورت گرفته تا  نسبت به مشخص نمودن برنامه واقعی واگذاری اراضی به تفکیک هر استان و احراز شرایط متقاضیان، اقدام لازم صورت پذیرد.

در همین راستا و پیرو توافقنامه صدرالاشاره تا کنون جهت حل مسائل و مشکلات موجود در استان‌ها جلسات مشترکی با حضور مدیران کل راه و شهرسازی و بنیاد شهید استان‌ها در ستاد تشکیل و تصمیماتی در جهت تسریع در امر واگذاری به اقشار ویژه صورت پذیرفته، براساس آخرین عملکرد طی سال‌های  ۱۳۹۲ تا کنون در کل کشور  مسکن ۱۳۷۷۵ نفر از اقشارویژه (خانواده محترم شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان و فرزندان شهدا و فرزندان بالای ۷۰ درصد) در قالب ۱۰۵ هکتار از اراضی سازمان تامین شده است.

....................................

تکمیل و بهره‌برداری مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر

تامین مسکن خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر

تشکیل یگان حفاظت، اقدامات و فعالیت‌ها از بدو تاسیس در سال ۹۴ تاکنون

بازنگری و به روزآوری طرح جامع مسکن/ تکلیف سازمان در تدوین برنامه تامین مسکن در شهرها

تثبیت مالکیت دولت بر روی نقشه‌های کاداستر ملی کشور

.....................................

در راستای پیگیری رفع مشکلات اقشار مذکور نیز کارگروه‌های مشترک با بنیاد شهید برگزار می‌شود.

حمیدرضا عظیمیان در آخرین اظهارنظر خود درباره تامین زمین برای واحدهای مسکونی اقشار ویژه اعلام کرده بود: با معرفی بنیاد شهید، سازمان ملی زمین و مسکن برای تامین زمین برای تامین واحدهای مسکونی اقشار ویژه تکلیف قانونی دارد که همه ساله به این تکالیف خود در چهارچوب قانون عمل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ۹ ماهه سالجاری۹۶، ۱۸۳۷ نفر  در زمین هایی که مجموع مساحت آنها ۱۵ هکتار است در سراسر کشور با معرفی بنیاد شهید در اولویت تامین مسکن قرار گرفتند. در این مورد، بر اساس قانون، خانوارها، هزینه‌ای را برای آماده‌سازی به سازمان و یا هر نهاد دیگری پرداخت نمی‌کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما