شناسهٔ خبر: 52332 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته ای که گذشت:

جابجایی بخش قابل توجهی از محصولات تراریخته با ریل/ تکمیل ریل‌گذاری دو خط‌آهن میانه- تبریز و قزوین- رشت / اعطای تسهیلات به حوزه ریلی از سوی صندوق توسعه ملی

گزارش آخر هفته تشریح برنامه‌های سال ۹۷ راه‌آهن، هدف گذاری ۸۲ میلیون تنی حمل بار برای سال ۹۷، حضور ۲۳ اتحادیه تجاری بین المللی در نمایشگاه اینو ترانس ۲۰۱۸ و راه‌اندازی مجدد قطارهای ایران- ترکیه در سال جاری سایر عناوین مهم حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

جابجایی بخش قابل توجهی از محصولات تراریخته با ریل

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه  شورای عالی هماهنگی ترابری با اشاره به پیشنهاد شرکت راه‌آهن برای حمل‌ محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی با راه‌آهن اظهار داشت: نکته مهم بحث، بهینه کردن سیاست‌گذاری است و مفهوم بهینه کردن یعنی کنار نگذاشتن اصول اقتصادی در زمان سیاست‌گذاری و عدم تصمیم‌گیری از منظر دولتی، زیرا این نوع تصمیم‌گیری و تخصیص سرمایه همانند یک سم مهلک است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ضمن اعلام موافقت صددرصدی خود برای جابجایی بخش قابل توجهي از محصولات تراریخته با حمل‌ونقل ریلی، اما حمل تمام این محصولات برای تمام مقاصد با سيستم ريلي لزومی ندارد؛ زیرا برخي نقاط کشور به ریل متصل نیستند يا شايد طول مسافت كمتري را بپيمايند كه بايد بررسي شود.

تکمیل ریل‌گذاری دو خط‌آهن میانه- تبریز و قزوین- رشت در اردیبهشت‌

معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر انجام بیش از ۵۰۰ کیلومتر ریلگذاری در سال ۱۳۹۶ گفت: باقیمانده عملیات ریلگذاری راه‌آهن میانه- تبریز به طول ۱۰ کیلومتر و راه‌آهن قزوین- رشت نیز در اردیبهشت ماه سالجاری به اتمام می‌رسد.

خادمی از انجام ۵۰۰ کیلومتر ریلگذرای در سال ۹۶ خبر داد و عنوان کرد:‌ در سال گذشته محور کرمانشاه ۱۱۵ کیلومتر ریلگذاری شد و کل این عملیات در یکسال صورت گرفت که در نوع خود مثال زدنی است و در تاریخ توسعه ریلی در کشور بی‌سابقه است.

اعطای تسهیلات به حوزه ریلی از سوی صندوق توسعه ملی

عباس آخوندی با اشاره به عزم جدی وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد تحول در حوزه حمل و نقل به‌ویژه بخش ریلی بر ضرورت جذاب‌سازی این حوزه برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی از یک‌سو و بسترسازی قانونی برای افزایش مشارکت در این حوزه تاکید کرد

همچنین «دکتر مرتضی شهیدزاده، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی» با اشاره به نام‌گذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان حمایت از کالای داخلی، از برنامه‌ریزی صندوق توسعه ملی برای توجه جدی به صنایع و تولیدگران داخلی و به تبع آن بخش خصوصی مولد خبر داد و گفت: «توسعه حمل و نقل ریلی به‌عنوان رکن مهم توسعه افزون بر اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی اقتصادی می‌تواند در زندگی شهروندان نیز اثرات مفیدی داشته باشد.

معرفی کریدور بین‌المللی شمال- جنوب با برگزاری مسابقه رالی

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سفیر هند در دیدار و گفت و گو برای برگزاری مسابقات رالی در مسیر کریدور شمال-جنوب به منظور معرفی این کریدور در عرصه بین‌المللی توافق کردند. کشورهای ایران، هند، روسیه و آذربایجان در این مسابقه مشارکت خواهند داشت.

امین ترفع، مدیر کریدورهای حمل و نقل بین المللی وزارت راه و شهرسازی نیز درباره این مسابقات گفت: برگزاری مسابقه رالی ابتکار کشور هند است.  این مسابقات روز ۹ اردیبهشت از بندر عباس آغاز شده و با عبور از شیراز، اصفهان، تهران، قزوین و آستارا ، وارد کشور آذربایجان شده و به سمت روسیه و شهر سنت پترزبورگ ادامه مسیر می‌دهد. تهران، یزد، کرمان و زاهدان نیز در مسیر بازگشت قرار دارند و مسابقه نهایتا در چابهار پایان می‌یابد.

تشریح برنامه‌های سال ۹۷ راه‌آهن

معاون مسافری راه‌آهن درباره توسعه قطارهای حومه‌ای گفت: در دولت دهم و یازدهم به این امر توجه جدی شد، همچنین تیمی را مامور کردیم تا در کلانشهرهایی مانند اصفهان، مشهد و سایر شهرهای بزرگ کشور تقاضای سفر حومه‌ای را شناسایی کنیم تا در این مسیرها قطارهای حومه‌ای ایجاد شود.

وی درباره مسیرهایی که در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: بنا داریم در سال ۹۷ شهرهای رشت، ارومیه را به خط ریلی کشور متصل و در صورت وجود ظرفیت و تقاضا این مسیرها به مشهد متصل می‌شوند.

هدف گذاری ۸۲ میلیون تنی حمل بار برای سال ۹۷

عضو هیات مدیره راه آهن از هدف گذاری ۸۲ میلیون تنی برای حمل بار و ۲۲ میلیون نفری برای مسافر در سال ۹۷ خبر داد و گفت : جهت گیری شركت راه آهن به سمت جذب بار بیشتر است

رسولی خواستار تحرك و باور بیشتر به هدف، نگاه نو، نوآوری ، خلاقیت و كنار گذاشتن رفتار سنتی از سوی همكاران خود در راه آهن شد و خاطر نشان كرد : اگر قرار باشد هیچ تحولی در سال جدید نداشته باشیم تفاوتی با یك ربات نداریم.

حضور ۲۳ اتحادیه تجاری بین المللی در نمایشگاه اینو ترانس ۲۰۱۸

مسئولین نمایشگاه اینو ترانس آلمان از حضور دستکم ۲۳ اتحادیه و بنگاه تجاری بین المللی در نمایشگاه سال ۲۰۱۸ اینو ترانس خبر دادند.

همچنین گفته می شود تنها بیش از ۷۰ عضو اتحادیه صنعتی MAFEX اسپانیا آمادگی خود را برای شرکت در این واقعه بزرگ ریلی بین المللی اعلام کرده اند که شاید این سنگین ترین حضور موسسات و بنگاه های اقتصادی و صنعتی مربوط به یک کشور در اینو ترانس ۲۰۱۸ به حساب آید.

راه‌اندازی مجدد قطارهای ایران- ترکیه در سال جاری

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی مجدد قطارهای تهران-استانبول و تبریز-وان در سال جاری خبر داد و گفت: برقراری قطار در مسیر مشهد - عشق آباد و قطار ترکیبی مشهد - کربلادر حال پیگیری است.

موسوی گفت: هم اکنون توافق با یک شرکت زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت برای جا به جایی مسافران و زائران در مسیر مشهد - کربلا تقریبا نهایی شده و احتمالا فروش بلیت قطار این مسیر پس از ماه مبارک رمضان انجام می شود اما ادامه مسیر از مرز شلمچه تا کربلا با اتوبوس و قطار و یا فقط با اتوبوس خواهد بود

نظر شما