شناسهٔ خبر: 53217 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

تغییر مسیر کریستال، علت اصلی سانحه نفت‌کش ایرانی سانچی/ افزایش ۲۸ درصدی گردش تجاری بین ایران و گرجستان/ استفاده از ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه خزر

گزارش آخر هفته دیدار وزیر راه و شهرسازی با هیات اقتصادی گرجستان و گفتگو در مورد توسعه کریدورها، برگزاری اجلاس وزرای حمل و نقل کریدور شمال- جنوب در تهران، اعلام نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش ایرانی سانچی در آب‌های چین، اجرایی‌شدن تعرفه‌های جدید بندری از ۱۵ اردیبهشت و شرکت مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اجلاس بین‌المللی بنادر تجاری و لنگرگاه‌ها در باکو از اهم اخبار بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هیئت اقتصادی گرجستان با بیان اینکه همکاری در حوزه حمل و نقل چندوجهی یکی از پروژه‌های مورد نیاز و مناسب برای پیگیری در این شرایط به شمار می‌رود گفت: برای تحقق این امر به تعدادی شرکت‌های حمل و نقلی چندملیتی بین ۲ کشور نیاز داریم  تا بتوانیم بار را از مقصد هند توسط ایران و گرجستان به اروپا منتقل کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه رویکرد وزارت راه وشهرسازی در این بخش مثبت و در جهت رفع موانع است گفت: در حوزه توریست نیز بسیار از استقبال مردم کشورمان برای سفر به گرجستان خوشحال بوده و علاقمند به پذیرایی از دوستان گرجی خود در ایران هستیم.

آخوندی ضمن ابراز امیدواری برای افزایش هرچه بیشتر روابط بین ۲ کشور در خصوص پروژه بندرآناکلیا واقع در کشور گرجستان نیز بیان کرد: ما خواستار ارائه اطلاعات این پروژه به پیمانکاران ایرانی هستیم تا در صورت برخورداری از قدرت رقابت لازم در این بخش ورود پیدا کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ۲۸ درصدی گردش تجاری بین ایران و گرجستان در یکسال

معاون اول نخست‌وزیر گرجستان با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی کامل این کریدور روابط تجاری بین کشورها تا حد چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد گفت: براساس آمار موجود طی یک سال گذشته ۱۸۱ میلیون دلار گردش تجاری بین ۲ کشور  اعلام شده که نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر نقش مهم ایران در گسترش تجارت منطقه اکو

وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزرای حمل و نقل اکو، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن زیرساخت‌های مناسب حمل و نقلی در بخش‌های مختلف، نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو به ویژه کشورهای محصور در خشکی ایفا می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر استفاده از ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای‌خزر

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که در اجلاس بین‌المللی بنادر تجاری و لنگرگاه‌ها در باکو به سر می‌برد، ضمن تاکید بر استفاده از ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای‌خزر، اعلام کرد: حدود ۳۰ میلیون تن  در بنادر حاشیه دریای‌خزر ایران ایجاد شده، اما عملکرد فعلی این بنادر ۶ میلیون تن در سال است و به این ترتیب در حال حاضر از یک پنجم ظرفیت این بنادر استفاده می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری اجلاس بین‌المللی بنادر تجاری در باکو

اجلاس بین‌المللی بنادر و لنگرگاه‌ها روز چهارشنبه با حضور نمایندگان ۶۵ کشور و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی محمد راستاد معاون وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در باکو آغاز به کار کرد.

رئیس انجمن بین المللی بنادر و لنگرگاه‌ها در مراسم گشایش این اجلاس گفت: در حال حاضر ۱۸۰ بندر تجاری و ۱۴۰ واحد وابسته به فعالیت‌های بندری مانند شرکت‌های بزرگ کشتیرانی عضو انجمن بین‌المللی بنادر و لنگرگاه‌ها هستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تغییر مسیر کریستال، علت اصلی سانحه نفت‌کش ایرانی سانچی در آب‌های چین

در هفته گذشته، همچنین در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و بین المللی نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش ایرانی سانچی در آب‌های چین که دچار حریق شد و طی آن ۳۲ خدمه کشتی که ۳۰ نفر از آنها ایرانی بودند، اعلام شد. بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، علت اصلی سانحه نفتکش سانچی، تغییر مسیر کشتی سی. اف کریستال به سمت راست که  در ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود سبب ایجاد موقعیت خطر تصادم شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت، تصادفی رخ نمی‌داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تعرفه‌های جدید بندری از ۱۵ اردیبهشت، اجرایی شد

تعرفه‌های جدید بنادر که توسط سازمان بنادر و دریانوردی بازنگری شده بود از تاریخ ۱۵ اردیبهشت، اجرایی شد. بر اساس اعلام حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی آن سازمان در گردهمایی کارشناسان تعرفه، تعرفه‌های جدید بنادر به رونق تجارت دریایی کمک خواهد کرد و به هر ترتیب سازمان بنادر و دریانوردی با هدف تسهیل تجارت و توسعه حمل و نقل دریایی کشور تعرفه‌های بندری را کاهش داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور دبیرکل آیمو در تهران

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب «شیوه‌نامه پیگیری، اجرا و گزارش‌دهی مفاد بیانیه پایانی همایش ارگان‌های‌دریایی» توسط شورای‌عالی مدیران ارشد ارگان‌های دریایی خبر داد و گفت: این شیوه‌نامه بنا بر درخواست کلیه ارگان‌ها و با هدف پیگیری و اجرای قطعنامه همایش ارگانهای‌دریایی به تصویب رسیده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما