شناسهٔ خبر: 53230 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش ۳ ساله مدت زمان بازپرداخت تسهیلات در محلات بازآفرینی شهری/ پاسخ آخوندی به درخواست رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان/ تأکید بر ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی

گزارش آخر هفته برگزاری همایش بین‌المللی معماری منظر در خاورمیانه در وزارت راه و شهرسازی، اعلام خبر افزایش ۳ ساله مدت زمان بازپرداخت تسهیلات در محلات بازآفرینی شهری از سوی مهعاون وزیر راه و شهرسازی، پاسخ آخوندی به درخواست رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و تاکید بر رعایت ۶ اصل در همکاری‌های حرفه‌ای در حوزه ساختمان و همچنین اعلام لزوم ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی و نظارت جدی بر تولید از سوی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از مهمترین اخبار حوزه مسکن در هفته گذشته به شمار می‌رود.

هدایت هدفمند جریان ساخت‌و‌ساز به سمت پروژه‌های ساختمانی دوستدار محیط‌زیست

 ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن، اعلام کرد: بانک مسکن در سال جاری به دو شکل قصد دارد گام موثر در سطح ملی برای مصرف بهینه آب شرب بردارد. این دو گام که در قالب بسته فرهنگ مصرف صحیح آب ، مراحل اولیه آنها آغاز شده، شامل «حمایت مالی-اجتماعی از فرهنگ­سازی عمومی برای مصرف بهینه آب» و همچنین «هدایت هدفمند جریان ساخت و ساز به سمت پروژه‌های ساختمانی دوستدار محیط­ زیست با قابلیت صرفه­ جویی در مصرف انرژی» می­‌شود.

مدیر عامل بانک مسکن افزود: وجه اول بسته فرهنگ مصرف صحیح آب ، با همکاری مشترک با وزارت نیرو پیش برده می­ شود و وجه دوم آن نیز از همین ابتدای سال جدید با ابلاغ ضوابط نحوه پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن فعال شده است.

ضرورت توجه به ابعاد غیرتکنیکی در حوزه مهندسی کشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران ضمن ابراز خرسندی برای حضور در جمع اساتید دانشگاه و دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران در خصوص اهمیت بحث مهندسی عمران در کشور بیان کرد: در حال حاضر بیش از یک سوم بخش تشکیل سرمایه و اقتصاد ملی در ایران در حوزه مهندسی عمران صورت گرفته و مفهوم توجه به این حوزه، افزایش بهره‌وری در حدودا یک سوم از سرمایه ملی در کشور خواهد بود، به عبارتی دیگر یک درصد افزایش بهره‌وری در این بخش می‌تواند در ۰.۳  از کل اقتصاد ایران افزایش بهره‌وری داشته باشد که قطعا موضوعی ساده نبوده و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.

آخوندی در این راستا مفهوم اصلی مهندسی را حل مسئله دانست  و افزود: به تصور من یک مهندس کار دیگری جز حل مسئله ندارد، زمانی که موضوع حل مسئله را در حوزه مهندسی و جامعه حرفه‌ای بحث می‌کنیم پیچیدگی ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که موضوع حل مسئله تنها دارای ابعاد تکنیکی نبوده و اگر بخش‌های غیرتکنیکی آن مهمتر از بخش تکنینی نباشد قطعا کم اهمیت‌تر نخواهد بود.

تاکید بر رعایت ۶ اصل در همکاری‌های حرفه‌ای در حوزه ساختمان

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی ابلاغی پیرو درخواست رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی به حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزارتخانه با برگزاری جلسه مشترک با این سازمان موافقت کرد. در این ابلاغ وزیر راه و شهرسازی با اعلام خط مشی‌های وزارتخانه تاکید کرد تا در طراحی فرایندها ضمن رعایت همه جوانب از شکل‌گیری هرگونه فساد در همان ابتدای کار جلوگیری شود.

لزوم توجه به معماری راه در راهسازی‌های کشور

حامد مظاهریان، معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز به کار همایش بین‌المللی معماری منظر در خاورمیانه ضمن خوشامدگویی به حاضران این همایش گفت: ۱۰ سال پیش در دانشگاه تهران، پیشنهادی برای انجام پژوهش در موضوع معماری راه در کشور به مسیولین وقت وزارت راه ارایه شد، ولی به این  پیشنهاد توجه نشد و مورد شک و شبهه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال های بعد و یا تغییر دولت، دکتر آخوندی در مقام وزیر، خود موضوع معماری راه را دنبال کردند و آن را به گفتمانی در درون وزارتخانه تبدیل کردند.

مظاهریان با اشاره به تاثیر معماری راه در افزایش کیفیت سفرها گفت: اکنون با پشتیبانی وزیر بخش‌های مختلف در راه و معماری و شهرسازی توجهشان را به موضوع معماری راه به مثابه راهی برای بهبود کیفیت زندگی مردم معطوف کرده‌اند و در قراردادهای مرتبط با راه این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد.

تدوین آیین‌نامه بتن در مركز تحقیقات

اولین كنفرانس ملی بتن با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دست‌اندركاران بتن كشور در مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی برگزار شد.

محمد شكرچی‌زاده در مراسم فوق ضمن مروری بر تجربیات دراز مدت حاصل از تحقیقات دوام بتن در خلیج فارس اعلام كرد: مقوله دوام بتن موضوع با اهمتی است در دهه ۷۰ مورد توجه متخصصان كشور در حوزه‌های دانشگاهی و همچنین دستگاه‌های اجرایی همچون سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.

ضرورت تعیین راهکارهای مناسب برای مخاطرات زلزله در کشور

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در کنفرانس ملی زلزله که امروز ۱۷ اردیبهشت ماه در تالار علامه امینی پردیس دانشگاه تهران برگزار شد به اهمیت آمادگی و مدیریت بحران برای حوادثی همچون زلزله در کشور زلزله‌خیز ایران پرداخت و گفت: وقتی با حادثه‌ای مواجهیم و خطر بزرگی همچون زلزله تهدیدمان می‌کند باید ابعاد حادثه را مورد توجه قرار دهیم و به طور جدی به تاثیرات آن بیندیشیم.

شکرچی‌زاده ادامه داد: اینکه به چه دلیل در چندین ماه اخیر و از سال گذشته تاکنون افزایش لرزه‌خیزی در پوسته فلات ایران داشته‌ایم مبنای علمی دارد و واقعیتی است که باید موردتوجه جدی قرار دهیم.

ضرورت اجرای سیاست محله‌محوری در تحقق برنامه‌های بازآفرینی

چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، عباس پورسلان مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، دو تن از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه پس از ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات استان در حوزه بازآفرینی شهری، کالبدمحوری را ریشه اصلی تمامی مسائل و مشکلات در استان خوزستان اعلام کرد گفت: متأسفانه همواره شاهد پروژه محوری در فعالیت‌های مربوط به این استان بوده و می‌بینیم که انسان، اموراجتماعی و ارائه راهکارهای لازم برای انجام یک اقدام اجتماعی و جمعی دراین منطقه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رونمایی از آثار و معرفی برگزیدگان مرحله اول مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز

 مراسم رونمایی از آثار و معرفی برگزیدگان مرحله اول مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، محمدرضا امینی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن و سایر مسئولین و معماران شرکت کننده در این مسابقه برگزار شد.

گفتنی است طرح مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز متعلق به زمینی با مساحت ۵۴ هزار متر مربع (۵.۴ هکتار) واقع در محله حکم آباد تبریز است که مجری آن نیز شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن خواهد بود.

افزایش ۳ ساله مدت زمان بازپرداخت تسهیلات در محلات بازآفرینی شهری

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهر سازی و رئیس سازمان باز آفرینی شهری ایران با اعلام این خبر گفت: براساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با  تصویب و ابلاغ  شورای پول اعتبار، نرخ بهره تسهیلات خانه یکمی در بافت‌های  ناکارآمد شهری از ۸ به ۶ درصد کاهش  و دوره باز پرداخت آن از ۱۲ به ۱۵ افزایش تغییر پیدا کرد.

وی افزود: برهمین اساس کسانی  که در بافت‌های ناکارآمد شهری درکلانشهرها؛ تسهیلات  ۸۰ میلیونی تومانی دریافت می‌کردند می‌بایست با نرخ سود ۸ درصد و دوره باز پرداخت ۱۲ سال و قسط ماهیانه ۸۶۵ هزار تومان اقساط را باز پرداخت نمایند که براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار نرخ بهره تسهیلات به ۶ درصد کاهش و دوره باز پرداخت به ۱۵ سال افزایش و مبلغ قسط نیز به میزان ۶۷۵ هزار تومان  تغییر یافت.

حمل و نقل پایدار و ترویج پیاده‌روی در دستورکار شهرهای جدید

طاهرخانی با تأکید براینکه طبق برنامه مورد نظر تنها ۱۸ درصد از فضای شهری تیس برای سکونت و مابقی برای سایر کارکردهای ارتقا دهنده کیفیت زندگی متمرکز شده است گفت: قطعا باید در بحث بازنگری‌های مجدد طرح‌های توسعه شهری به سمت افزایش هرچه بیشتر فضاهای عمومی در شهرها حرکت کرده و به این مناطق شخصیت بدهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این راستا ضمن تأکید بر ضرورت همکاری تمامی شرکت‌های تابعه در پیشبرد اهداف مذکور گفت: بدین منظور در نظر گرفته‌ایم تا در سال جاری به شرکت‌هایی که بیشتر از سایر شهرها به کمک و توسعه نیازمند هستند توجه کرده و برای ان‌ها یک معین تأمین منابع در نظر بگیریم.

تشریح برنامه‌های مطالعاتی و اجرایی معاونت معماری و شهرسازی در ۳ مقیاس

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی جزئیات برنامه های مطالعاتی و اجرایی معاونت معماری و شهرسازی و شورای عالی را در سال ۱۳۹۷ در سه مقیاس سرزمینی، طراحی شهری و معماری تشریح کرد.

ایزدی گفت: معاونت معماری و شهرسازی برنامه‌های خود را در سطح کلان در سه مقیاس سرزمینی، طراحی شهری و معماری  پیش خواهد بود. در مقیاس اول که شامل طرح‌های کلان یعنی طرح‌های کالبدی ملی، طرح‌های منطقه‌ای و سند ملی توسعه شهری است، اهدافی را دنبال می‌کنیم و کارهایی را در دست اقدام داریم که در سال جاری به آنها به طور جدی و با هدف به سرانجام رساندن می‌پردازیم.

نظر شما