شناسهٔ خبر: 53294 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مديركل راه‌آهن شرق خبرداد:

گام‌های بلند راه‌آهن برای توسعه حمل‌و‌نقل ريلی در سنگان

نشست مدير كل راه آهن شرق گفت: اجراي خط دوم راه آهن تربت – بافق و كمربندي سالار – شادمهر گام‌های بلند راه‌آهن برای توسعه حمل‌ونقل ريلی در منطقه سنگان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومي اداره كل راه‌آهن شرق: حسن ماسوري در نخستين نشست هم‌اندیشی آسیب‌شناسی و رفع گلوگاه‌های ريلي و افزايش بارگيري منطقه سنگان در سال جديد كه با حضور مديركل بازرگاني و بازاريابي و معاونت اداره كل سير و حركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران و صاحبان صنايع، معادن، کارخانه‌های و نمايندگان شرکت‌های حمل‌ونقل ريلي فعال در منطقه برگزار شد با اعلام اين خبر گفت: در افق ۱۴۰۰ حمل ۲۵ ميليون تن بار از منطقه سنگان برآورد شده است كه می‌بایست بخش عمده‌ای از اين بار با شبكه ريلي حمل شود كه با ظرفیت‌های بسيار خوب اين منطقه تحقق اين مهم دور از دسترس نيست در این راستا با سرمایه‌گذاری‌های عظيم، كارخانجات و صنايع مرتبط بسياري در منطقه ايجاد و يا در حال احداث است.

مدير كل راه آهن شرق اظهار داشت: اهميت اين چشمه بارگيري براي حمل‌ونقل ريلي و مزاياي اقتصاد ملي و منافع جامعه از حمل اين بار عظيم توسط راه‌آهن باعث شده توسعه زیرساخت‌ها، ارتقاء ظرفيت شبكه ريلي و شناسايي و رفع گلوگاه‌ها موردتوجه مسئولين قرار گیرد چرا كه بر اساس سیاست‌های ابلاغي مقام معظم رهبري در برنامه ششم توسعه بايستي حمل بار از جاده‌ها به ريل منتقل گردد.

وی افزود: زیرساخت‌های عظيمي توسط شرکت‌های مختلف در منطقه احداث شده كه نشان از اراده و عزم جدي بخش خصوصي براي توسعه منطقه دارد. خوشبختانه نگاه مديرعامل و مسئولين راه‌آهن حاكي از اعتقاد راسخ به توسعه زیرساخت‌های ريلي سنگان به دور از شعارزدگي است كه نويدبخش روزهاي بسيار روشن و خوب براي توسعه اين منطقه است. چرا كه توسعه منطقه سنگان در گرو توسعه حمل‌ونقل ريلي است زيرا جابجايي اين حجم بزرگ بار بروي جاده امکان‌پذیر نيست علاوه بر اين راه‌آهن مزاياي فراوان ديگري در حمل بارهاي حجيم و انبوه دارد كه می‌توان به افزايش ايمني و كاهش سوانح جاده‌ای، حفظ محیط‌زیست و آلايندگي كمتر، صرفه اقتصادي و ...اشاره نمود.

در ادامه اين نشست صاحبان صنايع، معادن، كارخانجات و شرکت‌های حمل‌ونقل ريلي به ارائه دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و پيشنهادات خود پرداخته و آسیب‌شناسی لازم با هدف رفع گلوگاه‌ها و افزايش بارگيري صورت پذيرفت.

معادن سنگ‌آهن سنگان در شرق استان خراسان رضوي با دارا بودن ذخيره بيش از ۲/۱ ميليارد تن سنگ‌آهن بزرگ‌ترین ذخاير خاورميانه و پايتخت سنگ‌آهن ايران و يكي از غنی‌ترین مناطق جهان از نظر معادن سنگ‌آهن است به گونه ای‌که در حال حاضر سالانه ۷ ميليون تن سنگ‌آهن (به فرم دانه‌بندی، كنستانتره و گندله) از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانه‌های ذوب‌آهن، فولاد و بنادر جنوبي كشور جهت صادرات ارسال می‌گردد كه حدود ۴۰% آن توسط راه‌آهن حمل می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما