شناسهٔ خبر: 53832 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

امضای قرارداد اسکان و فعالیت هنرمندان در محله سیروس تهران/ تصویب راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار/ انتشار جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۲ تهران

گزارش آخر هفته  امضای قرارداد اسکان و فعالیت هنرمندان در محله سیروس تهران بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و جامعه معماران، تصویب راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایداراز سوی هیئت وزیران، اعلام خبر برگزاری نشست مشترک وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی و انتشار جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۲ شهر تهران به وسیله شورایعالی معماری وشهرسازی کشور از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی به شرح زیر است:

آخرین وضعیت اعطای تسهیلات مسکن به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه

 عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخرین، وضعیت اعطای تسهیلات توسط آن را به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه در قالب تسهیلات شهری، تسهیلات روستایی، تسهیلات جعاله و تسهیلات لوازم خانگی و ضروری اعلام کرد و گفت: بر اساس آماری که از مدیریت شعب استان کرمانشاه واضل شده است در اعطای تسهیلات شهری به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه سالجاری، تعداد پرونده‌های معرفی شده به شعبه ۱۳۳۰ پرونده بوده که از این تعداد، مبلغ ۴۵ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان تسهیلات به ۱۱۴۶ پرونده از ۱۳۳۰ پرونده اعطا شده است.

جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۲ شهر تهران

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را مکلف کرد تا با همکاری دستگاه‌های ذی‌مدخل، پهنه‌های گسلی شهر تهران را شناسایی و اعلام کند. در سال ۹۵ پیرو مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران با توجه به ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر با همکاری و محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شد و در شورای‌عالی به تصویب رسید و ابلاغ شد.

تشريح ويژگی‌های مثبت مدل اجرایی برنامه ملی بازآفرینی

معاون وزیر راه و شهرسازی جلوگیری از ورود سوداگران به حوزه ساخت و ساز مسکن را بزرگترین حسن مدل اجرایی برنامه ملی بازافرینی اعلام کرد و افزود: از آنجایی که در این طرح یارانه مستقیمی از سوی دولت برای ساخت مسکن داده نمی‌شود پس تقاضای کاذب حذف و از ورود سوداگران جلوگیری می‌شود.

عشایری در ادامه سخنان خود هدف اصلی ابزارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی را تقلیل هزینه‌های ساختمانی اعلام کرد و افزود: دولت مکلف کرده است تا در صورت تحقق برنامه هزینه‌های ساختمان ۲۵ تا ۳۰ درصد در مناطق ناکارآمد شهری نسبت به سایر مناطق کاهش یابد.

تجدیدنظر در طرح‌های توسعه شهری در هم‌اندیشی با صاحبنظران

معاون معماری و شهرسازی ضمن واکاوی تحولات جمیعتی مناطق شهری و روستایی و اثر آن بر طرح‌های توسعه شهری، گفت: تحولات جمعیتی همواره مبنای طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی توسعه بوده ولی مدتی است که در کشور با نگاه کیفی به آن توجه نشده است و همان نگاه کمی در طرح‌های توسعه شهری منعکس می‌شده و مبنای برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شهری بوده است که نیازمند تجدیدنظر در این نوع نگاه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوع تجدیدنظر در فرآیند، ساختار و سازمان طرح‌های توسعه فضاهای شهری می‌تواند یکی از بخش‌های اصلی نشست با صاحبنظران باشد و این قبیل موضوعات می‌تواند از دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به شورای‌عالی بیاید و در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

هشدار نسبت به مرگ ابدی آب‌خوان‌ها و دشت‌های کشور با تداوم فرونشست

علی بیت‌اللهی با اشاره به اینکه یکی از پدیده‌های مهم و قابل‌مشاهده در منطقه ورامین، نشست زمین است به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در تحليلی اجمالی می‌توان گفت كه كاهش نزولات جوی از يك طرف و افزايش استحصال آ‌ب‌های زيرزمينی در كشور و به‌خصوص در اغلب دشت‌های ايران از طرف ديگر، موجب افت سطح ايستابی در اين منطقه شده است. با افت سطح ايستابی فشار حفره‌ای موجود بين دانه‌بندی از بين رفته و نهشته‌ها به هم فشرده و لايه‌های آبرفتی باريكتر می‌شوند و در سطح زمين نشست اتفاق می‌افتد.

تصویب راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار

هیئت وزیران ضمن بررسی راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار با هدف احیاء، بهسازی و نوسازی بافت­‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، موارد پیشنهادی برای ایجاد ابزارهای مالی و حقوقی این برنامه را از سوی وزارت راه و شهرسازی به تصویب رساند.

بر این اساس و به منظور تسریع در نوسازی بافت­ های فرسوده و ناکارآمد شهری، کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکت­ های دولتی مکلف شدند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود در محدوده­ ها و محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

موافقت بانک مرکزی با استمهال خط اعتباری مسکن مهر

نادر قاسمی، در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه میزان به پروژه مسکن مهر تسهیلات پرداخت شده است، ضمن اینکه شبهاتی در خصوص بازپرداخت این اقساط مطرح می‌شود، گفت: بانک مسکن تا کنون ۵۲۹ هزار میلیارد ریال از ۵۵۵ هزار میلیارد ریال خط اعتباری مسکن مهر را قرارداد منعقد و سهم‌الشرکه را پرداخت کرده است.

تاكيد بر برخورد جدی با برخی از سازمان‌های نظام مهندسی

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌هایی که بخشنامه‌های قانونی وزیر راه و شهرسازی را رعایت نمی‌کنند اخطار جدی داده شده است. مدت زمان کوتاهی به آنها فرصت دادیم که به بخشنامه برگردند. اگر این اقدام انجام نشود حتما بدون مماشات با آنها برخورد می‌کنیم.

وی درخصوص زمان نشستی که رییس سازمان نظام مهندسی پیشنهاد برگزاری آن را برای صحبت درباره موارد محل مناقشه داده است نیز گفت: این نشست برنامه‌ریزی شده تا در هفته‌ی جاری برگزار شود و بر روی مواردی که قرار است گفت‌وگو شود توافق شده است.

ضرورت حضور مدیران بانک‌ها در نشست ستاد بازآفرینی کل کشور

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه استفاده ناچیز برخی استان‌ها از تسهیلات بانک مسکن نشان از عدم درگیری کامل بدنه بانک‌ها با این حوزه در سطح کشور دارد گفت: به تصور من حضور مدیران بانکی در تمامی جلسات ستاد‌های بازآفرینی در استان‌ها امری ضروری برای رفع این مشکل است چرا که این اقدام باعث آشنایی بیشتر و آگاهی مدیران از جزئیات طرح بازآفرینی شده و همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد تا بتوانند دیگران را برای مشارکت در این فرآیند توجیه کنند.

آخوندی عدم حضور مدیران بانکی در این جلسات را باعث عدم تقارن اطلاعات بین ستاد و بانک دانست و گفت: مدیران باید با حضور در جلسات مذکور راهکارهای مناسبی را در چارچوب قوانین و موضوعات مطرح شده جهت بهتر شدن هرچه بیشتر شرایط ارائه دهند.

اعتبار اجرای طرح بازآفرینی هر محله شهری ۹۰۰ میلیارد ریال است

هوشنگ عشایری روز پنجشنبه در ستاد بازآفرینی شهری کردستان با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری از سه ماه پیش با دستور رئیس‌جمهوری آغاز شد، گفت: برای اجرای این طرح به صورت میانگین در هر محله حدود ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌شود. 

وی افزود: حدود ۴۰ درصد از این میزان اعتبار توسط بخش خصوص، ۲۹ درصد شهرداری‌ها و ۳۱ درصد توسط دولت تأمین می‌شود که وزارت راه و شهرسازی ابزارهای موردنیاز طرح را تدوین و تبیین کرده و هفته آینده در جلسه هیئت دولت برای تحقق‌پذیری بررسی می‌شود.

تعیین‌تکلیف ۲۱۲ هکتار از ساخت و سازهای خارج از محدوده شهری گویمِ فارس

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار فارس مصوبه شورا را پیرامون مغایرت اساسی طرح جامع شهر شیراز (الحاق ۲۱۲ هکتار از ساخت و سازهای خارج از محدوده به محدوده منفصل شهری گویم)، ابلاغ کرد.

امضای قرارداد اسکان و فعالیت هنرمندان در محله سیروس تهران

این تفاهم نامه  که میان وزارت راه و شهرسازی و گروه های مختلف هنرمندان شامل خانه موسیقی، خانه سینما، انجمن معماران، انجمن عروسک گردانان انجمن مجموعه داران و سایر گروه ها در محل «خانه گفت و گو» به امضا رسید، از جمله اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای احیای بافت های تاریخی و بازآفرینی شهری به شمار می آید.

هوشنگ عشایری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در باره این تفاهم نامه گفت: طرح اجرای احیاء بافت های فرسوده شهری تکلیف دولت و وزارت راه و شهرسازی است و ما باید در این راستا ۲ هزار و ۷۰۰ محله فرسوده را در کشور احیاء و بازسازی کنیم.

وی محله را سازمانی اجتماعی با فرهنگ خاص خود دانست و افزود:  ما باید تلاش کنیم در برنامه احیای بافت های فرسوده شهری ارزش های ذاتی هر محله را مورد توجه جدی قرار دهیم.

نظام مهندسی به توزیع‌کننده کوپن فعالیت حرفه‌ای تبدیل شده است

آخوندی به طرح موضوع «بازمهندسی مهندسی در ایران» پرداخت و افزود: هرگز از آب های خرد نهنگی بر نمی خیزد. بحث این است که چرا آب های مهندسی در ایران انقدر خرد است؟ در این جمع و این دانشکده که مهد مهندسی مدرن در ایران است، می توان این مسائل را مطرح کرد و انتظار مشارکت از جامعه مهندسی ایران داشت.

وی در تشریح مشکل مهندسی در ایران گفت: در ایران وضعیت متعارضی داریم. در تمام حوزه های مهندسی تک ستاره های درخشانی داریم، ولی در عین حال نمی توانیم یک سیستم مهندسی پیوسته و موفقی را ارائه کنیم. این وضعیت متعارض، وضعیت بسیار شکننده ای را در ایران ایجاد کرده است. تک ستاره ها می توانند با مظاهر خود در جهان رقابت کنند و حرف‌‌های بسیار برجسته‌ای بزنند. اما در حوزه سیستم مهندسی، در تمام حوزه ای مهندسی امکان آنکه یک سیستم پیوسته را نشان دهیم سخت است.

۷ اتفاق تسهیلاتی جدید در بانک مسکن

به دنبال وقوع ۷ اتفاق تسهیلاتی جدید در بانک مسکن از ابتدای امسال تا کنون، میزان اقساط پرداختی متقاضیان انواع تسهیلات خرید مسکن کاهش یافت.

نظر شما