شناسهٔ خبر: 53846 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی:

تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا/ جزییات بهره‌برداری از ایستگاه راه‌آهن ارومیه​/ سند استراتژی‌های حمل‌ونقل با امضا وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد

گزارش آخر هفته ظهور دهقان فداکار؛ این‌بار از زنجان، افزایش ۸۸ درصدی تخلیه بار در راه آهن جنوب شرق، تاثیر مثبت توسعه ریلی بر جذب بازارهای خارجی، بازگردانی قطار باری به خط در راه‌آهن رازی، نقش توسعه راه‌آهن در حمایت از کالای ایرانی،‌ تاکید بر افزایش صادرات با استفاده از ظرفیت ترانزیت ریلی، آيين‌نامه ستاد مراكز لجستيك كشور تصويب شد سایر عناوین مهم حوزه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا

یات دولت دستگاه اجرایی طرح "احداث راه آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا" را از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران تغییر داد.

دستگاه اجرایی طرح "احداث راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا" به شماره طبقه‌بندی (۱۳۰۳۰۱۵۰۲۶)، از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور (۲۸۲۳۰۰) به شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران (۲۸۰۵۰۰) تغییر می‌یابد.

جزییات بهره‌برداری از ایستگاه راه‌آهن ارومیه​

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: احداث ایستگاه راه‌آهن ارومیه به عنوان یکی از ایستگاه‌های پنج خط اولویت‌دار ریلی کشور در مراحل نهایی ساخت است و به زودی بخش مسافری این ایستگاه آماده بهره‌برداری می‌شود.

خادمی در خصوص روند انتقال ایستگاه مسافری ارومیه به داخل شهر توضیح داد و عنوان کرد: مراحل تکمیلی مطالعات انتقال بخش مسافری به داخل شهر و ادغام آن با ایستگاه راه‌آهن سریع‌السیر ارومیه- تبریز در کنار پایانه مسافری شهر ارومیه در حال انجام است و با تملک اراضی واقع در طرح عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

سند استراتژی‌های حمل‌ونقل با امضا وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ سند استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل با امضا وزیر به تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و زیربخش‌های وزارت راه و شهرسازی در اوایل هفته جاری خبر داد و گفت: ۹۴ اقدام استراتژیک پیش‌بینی شده است که ۴۰ مورد آن در دست اقدام قرار دارد.

در ادامه نشست خبری، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ابلاغ سند استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل به سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جانب شورای عالی ترابری کشور و میزان استقبال آن‌ها از این سند گفت: مقرر شد سند استراتژی‌های حبخش حمل‌ونقل برای  اعضای شورایعالی ترابری با تأکید بر استراتژی‌های حمل‌ونقل ابلاغ شود تا در هنگام پیگیری‌ بیشتر متوجه اهمیت سند استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل شوند.

آيين‌نامه ستاد مراكز لجستيك كشور تصويب شد

«آیین‌نامه ستاد مراكز لجستیك كشور» که توسط دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل معاونت حمل‌ونقل تهیه شده است در جریان برگزاری نشست اخیر شورای‌عالی ترابری کشور با ریاست وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید.

در این آیین‌نامه تركیب ستاد مراكز لجستیك كشور كه به ریاست وزیر راه‌وشهرسازی تشكیل می‌شود مشخص شده‌است. معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی به عنوان عضو و دبیر ستاد و رؤسای سازمان‌های دولتی متولی ۴ شیوه اصلی حمل‌ونقل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس گمرك جهموری اسلامی ایران، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران و رئیس اتاق تعاون ایران به عنوان اعضای اصلی ستاد تعیین شده‌اند.

تاکید بر افزایش صادرات با استفاده از ظرفیت ترانزیت ریلی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای ترانزیت ریلی در کشورمان گفت: افزایش ترانزیت کالا به صادرات محصولات ایرانی کمک می کند.

ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم ، یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان، با اشاره به نامگذاری سال و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالا و تولیدات ایرانی درباره نقش راه آهن در این باره گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه و تاکید براین ‌که باید سهم راه‌آهن در جابه‌جایي بار تا پايان برنامه ششم به ۳۰ درصد از کل آمار ترانزيت کشور برسد، اولين کار در راستاي حمايت از توليد داخلي افزايش ترانزيت کالا و کمک به صادرات محصولات ايراني است.

نقش توسعه راه‌آهن در حمایت از کالای ایرانی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نقش مهم توسعه راه‌آهن در رشد اقتصادی کشور گفت: توسعه شبکه ریلی یکی از مهمترین راههای حمایت از تولیدات داخلی است.

بدری با اشاره به اینکه راه آهن می تواند به تولید داخلی ریل و واگن نیز کمک کند، اظهار داشت: خوشبختانه اقداماتی در این زمینه از سوی ذوب آهن اصفهان صورت گرفته و قراردادهایی نیز برای تولید ریل بسته شده است. شرکت راه آهن کشور می تواند در خرید های خود از تولیدات کارخانجات داخلی استفاده و از کالای ساخت داخل حمایت کند.

بازگردانی قطار باری به خط در راه‌آهن رازی

معاون فنی و زیربنایی راه آهن با بیان اینکه قطار باری در مسیر ایران به ترکیه که به دلیل ریزش کوه از خط خارج شده بود، به خط بازگردانده شد، گفت: خط آهن در این مسیر هیچ مشکلی ندارد و باز است.

وی افزود: خوشبختانه این قطار بار به همراه نداشت و خالی به سمت ترکیه در حال حرکت بود. 

تاثیر مثبت توسعه ریلی بر جذب بازارهای خارجی

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اتصال به شبکه های ریلی بینالمللی برای جذب بازارهای خارجی و کاهش سهم جابهجایی بار و مسافر از جاده به ریل مزایای اقتصادی بسیاری به همراه دارد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تاخیر در تکمیل پروژه های ریلی به صلاح نیست، افزود: این موضوع که با تعلل در تکمیل پروژه های ریلی ظرف ۱۰ سال باید منتظر مستهلک شدن آن ها باشیم صحت ندارد.

آماده‌سازی ایستگاه راه‌آهن یزد برای رویداد یزد ۲۰۱۹

مدیرکل راه‌آهن یزد با اشاره به برگزاری رویداد یزد ۲۰۱۹ گفت: در حال آماده‌سازی ایستگاه راه‌آهن یزد برای میزبانی از میهمانان و کارشناسان بین‌المللی حوزه ریل هستیم. این رویداد با نام «ایستگاه آينده» هر دو سال یکبار، توسط اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن در یکی از شهرهایی که ایستگاه راه‌آهن آن وجهه خاصی دارد، برگزار می شود. در این رویداد بسیاری از کارشناسان جهان حضور می‌یابند و مقالات، طرح‌ها و ایده‌هایی در رابطه با ایستگاه‌های آینده راه آهن مطرح می‌شوند.

وی افزود: آخرین رویداد «ایستگاه آينده» در سال ۲۰۱۷ در شهر مادرید برگزار شده است. در این نشست راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد داد با توجه به ثبت جهانی شهر یزد و ایستگاه راه‌آهن ویژه این شهر، رویداد بعدی در یزد برگزار شود که مورد پذیرش قرار گرفت.

ظهور دهقان فداکار؛ این‌بار از زنجان

حسن‌علیمردانی دهقان فداکار ۶۱ ساله زنجانی با اقدام به موقع در زیر باران سیل‌آسای هفته گذشته که منجر به تخریب خط‌آهن میانه-زنجان شده بود با رشادت و دلیری جان صد‌ها مسافر قطار تبریز - تهران را نجات داد.

وی در گفتگو با روزنامه کیهان گفت: من صبح‌ها زود سر کار می‌روم، امروز هم وقتی به سمت زمین زراعی خود در حرکت بودم مشاهده کردم زمین‌های زیر ریل‌های راه‌آهن در حدود ۳۰ متر توسط آب کاملاً شسته شده و ریل‌ها معلق روی هوا مانده‌اند لذا احساس خطر کردم؛ روی بلندی که در محل حادثه قرار داشت رفتم قطار را مشاهده کردم که در حال رسیدن به محل حادثه است با نیروی انتظامی و دفتر راه‌آهن تماس گرفتم اما زمان بسیار کم بود لذا بنر قرمز رنگی که در محل بود را برداشتم و با تکان دادن آن به سمت قطار شروع به دویدن کردم تقریباً حدود ۵۰ متر مانده به محل راننده قطار با مشاهده من قطار را نگه داشت و با پیاده شدن و اطلاع از موضوع قطار را به ایستگاه قبلی برگرداند.

افزایش ۸۸ درصدی تخلیه بار در راه آهن جنوب شرق

مدیركل راه آهن جنوب شرق گفت: میزان تخلیه بار راه آهن جنوب شرق در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال۹۵ با رشد ۸۸ درصدی روبرو بوده است.

وی بیان كرد: سال ۹۶ میزان بارگیری در راه آهن جنوب شرق ۶۱ هزار و ۴۹۵ تن بوده كه نسبت به ۵۶ هزار و ۸۲ تن سال ۹۵ رشد ۱۰ درصدی داشته است.

نظر شما