شناسهٔ خبر: 54371 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

تحویل ۱۱ فروند هواپیمای نو به ایران ایر پیش از پایان سال میلادی/ کلنگ زنی ترمینال ایران شهر در سال جاری/ ارتقای سطح خدمت رسانی به مسافران با استقرار نظام ASQ/ برقراری پرواز تهران-تاشکند در ماه آینده

گزارش آخر هفته تحویل ۱۱ فروند هواپیمای نو به ایران ایر پیش از پایان سال میلادی، کلنگ زنی ترمینال ایران شهر در سال جاری، ارتقای سطح خدمت رسانی به مسافران با استقرار نظام ASQ و برقراری پرواز تهران-تاشکند در ماه آیندهاز جمله مهم‌ترین عناوین خبری حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

تحویل ۱۱ فروند هواپیمای نو به ایران ایر پیش از پایان سال میلادی

فرزانه شرفبافی، مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»  از تحویل ۱۱ فروند هواپیما به ایران در سال جاری میلادی خبر داد.

شرفبافی که برای شرکت در نشست اتحادیه شرکت های هواپیمایی جهان «یاتا» در سیدنی استرالیا به سر می‌برد، درباره تحویل هواپیماهای جدید به ایران ایر پس از خروج آمریکا از برجام گفت: انتظار داریم تا انتهای سال جاری میلادی هشت فروند هواپیمای توربوپراپ ای‌تی‌آر و سه فروند ایرباس دریافت کنیم.

پایانه ایران شهر نماد برنامه‌ریزی منسجم اقتصادی و حمل ونقلی

وزیر راه و شهرسازی پایانه ایران شهر را نماد برنامه‌ریزی منسجم اقتصادی و حمل ونقل دانست و گفت: به زودی نظام تامین مالی بین‌المللی برای احداث این پایانه پی‌ریزی می‌شود.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی و تقدیر از ایده‌های برتر پایانه هوایی ایران شهر در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: خوشحالم که امروز شروع تکمیل یک پروژه بزرگ و ملی را اعلام می‌کنم. گامی که با نظرخواهی و مشارکت دادن تمام علاقه‌مندان به توسعه ایران و این فرودگاه برداشته شده است. امیدوارم این اقدام در ماه مبارک رمضان و ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) فرخنده باشد و بتواند نام جمهوری اسلامی ایران را سربلند کند.

آخوندی به پیچیدگی و زمانبر بودن طرح ریزی پایانه ایران شهر اشاره کرد و افزود: مدت‌هاست که بحث‌های زیادی درباره این فرودگاه وجود دارد. واقعیت این است که در این شرایط سخت اقتصادی به دنبال آن بودیم که مقدمات مناسبی را برای شروع این پروژه فراهم کنیم. به طوری‌که اگر یک ریال از پول ایران و این ملت هزینه می‌شود، درست هزینه شود. قطعا فرودگاه امام می‌تواند کانونی برای خلق ارزش افزوده برای ایران باشد، مشروط بر اینکه درست بنیان گذاشته شود و مقدمات کار سنجیده و بر اساس خرد باشد.

جذب نظرات مردمی در پروژه‌های شهر فرودگاهی در راستای انجام مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مشارکت دادن مردم در طراحی پایانه ایران شهر را نیز از جمله مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت دانست و گفت: مسئولیت اجتماعی می‌گوید در رابطه با همه پروژه‌ها به مردم پاسخگو باشیم. اگر اطلاعات را به مردم بدهیم، ارزیابی مردم از پروژه ها و ما شفاف خواهد بود و این شالوده فکری دکتر آخوندی درباره دسترسی آزاد به اطلاعات است که همواره بر آن تاکید دارند.

شهرام آدم نژاد افزود:  سعی کردیم در پروژه ایران شهر این شفافیت را ایجاد کنیم. ایران شهر یکی از پروژه‌هایی بود که از اول تمام اطلاعاتش منتشر شده و امیدوارم تا انتها همینگونه باشد.

وی سپس به جمع‌اوری نظرات مردمی برای احداث پایانه هوایی ایران شهر اشاره کرد و گفت: هر کسی حق دارد در مورد بزرگترین پروژه فرودگاهی نظر دهد و انتظار داشته باشد که به این نظرات توجه شود.

ترمینال ایران شهر امسال کلنگ می‌خورد

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از اغاز به کار احداث پایانه هوایی ایران شهر در سال جاری خبر داد و گفت: وزیر بر حق مردم در مشارکت در بزرگترین پروژه فرودگاهی کشور تاکید دارد.

شهرام آدم نژاد، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران گفت: فراخوان برای جذب پیمانکار ساخت پایانه هوایی ایران شهر داده شده و ۱۲ شرکت داخلی و خارجی برای احداث آن ابراز تمایل کرده‌اند. فرآیند احداث در حال انجام است و امیدوارم امسال به مرحله کلنگ زنی برسیم.

پروژه ایران شهر درس بزرگی برای معماری و شهرسازی ایران است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تجلی مفهوم ایران شهر در بزرگترین پایانه فرودگاهی کشور گفت: پروژه پایانه هوایی ایران شهر درس بزرگی برای معماری و شهرسازی ایران است.

سید محمد بهشتی شیرازی  بر لزوم رجوع مجدد به تفکر ایران شهری تاکید کرد و گفت: ما در گذشته نه چندان دور این هنر را داشتیم که هیچ چیزی را جز با اندیشه ایران شهری پدید نیاوریم. این اندیشه در لباس و بنا و غذا و صنعت و هنر ایرانی متجلی بود.

وی با تقدیر از پرداختن به مفهوم ایران شهر در بزرگترین پایانه فرودگاهی کشور گفت: حتما اجرای پروژه ایران شهر در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درس بزرگی برای معماری و شهرسازی ایران خواهد بود.

ارتقای سطح خدمت رسانی به مسافران با استقرار نظام ASQ در فرودگاه‌ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش سطح خدمت رسانی به مسافران در فرودگاه‌های کشور گفت: با در اختیار گرفتن اراضی بلااستفاده در مهرآباد می توانیم خدمات به مسافران را ارتقا دهیم.

رحمت اله مه آبادی درباره تحول نظام خدمت رسانی به مسافران در فرودگاه های کشور گفت: ۳ سال پیش طرحی تحت عنوان تحول خدمت رسانی به مسافران تهیه و اجرا شدو امروز اثرات این طرح را می بینیم.

وی ادامه داد:  در دو فرودگاه مهرآباد و مشهد به عنوان اولین و دومین فرودگاه های پرترافیک کشور طرح جهانی ارزیابی خدمات به مسافر و یا ASQ اجرایی شد.  امروز دو فرودگاه کشور با استانداردهای جهانی در رنکینگ جهانی قرار گرفته اند. این دو فرودگاه جزو برترین فرودگاه های منطقه و جهان شده اند.

حمایت یاتا از صنعت هوایی ایران در مقابل تحریم ها

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در دیدار با دبیرکل انجمن بین‌المللی حمل‌ ونقل هوایی (یاتا) حمایت این سازمان بین المللی از صنعت هوایی ایران در برابر تهدیدهای آمریکا به بازگشت دوباره تحریم ها را خواستار شد.

فرزانه شرفبافی که برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست یاتا در سیدنی استرالیا به سر می برد، این سخنان را در دیدار با دبیرکل یاتا مطرح کرد.

در این نشست تاکید شد مواضع شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایمنی، امنیت و پایداری در صنعت برای مدیران ارشد یاتا روشن و مورد پذیرش است اما این شرکت ها برای توسعه همکاری ها و حمایت از هما از منظر ایمنی پروازها و حفظ بشردوستی به بررسی بیشتر و یافتن راهکارهایی نیازمندند که مورد تحریم آمریکا قرار نگیرند

دولت‌ها به قوانینی که خود وضع کرده اند احترام بگذارند

مدیر عامل انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی با انتقاد از تصمیماتی که به کاهش تعداد مسافر در صنعت هوانوردی جهانی منجر می‌شوند گفت: این غیر قابل قبول است که استاندارهای جهانی توسط دولت‌هایی که آن ها را ایجاد کرده‌‌اند، نادیده گرفته می‌شوند.

 الکساندر دو ژونیاک، مدیر عامل انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) با اشاره به وجود بحران ظرفیت در صنعت هوانوردی و کاهش درآمدزایی این صنعت گفت: هر کاری که فعالیت‌های تجاری را کاهش دهد و باعث کاهش شمار مسافران خطوط هوایی شود، خبر بدی برای ماست.

دو ژونیاک که در نشست سالانه این انجمن سخنرانی می‌کرد، ایجاد ارتباطات ایمن، تضمین شده، در دسترس و پایدار را ماموریت اصلی صنعت هوانوردی دانست و افزود: استانداردهای جهانی باید توسط دولت‌هایی که این استانداردها را ایجاد کرده‌اند، حفظ شود. ما باید راهکارهایی بهینه برای غلبه بر بحران ظرفیت پیدا کنیم.

پیشنهاد آخوندی برای ایجاد پرواز مستقیم میان ایران و ازبکستان قبل از سفر رئیس جمهوری

مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر برقراری پرواز مستقیم پیش از انجام سفر رئیس‌جمهور به ازبکستان خبر داد و گفت: مقرر شد هر یک از طرفین یک پرواز مستقیم در مسیر تهران-تاشکند برقرار کنند.

امین ترفع با توجه به قابلیت همکاری‌های ترانزیتی ایران و ازبکستان از چهار طریق بیان داشت: یک شیوه پیگیری فعالسازی توافق‌نامه «عشق‌آباد» متشکل از کشورهای ایران، ازبکستان، ترکمنستان، عمان و هند است که با هدف آن اتصال تجاری کشورهای آسیای مرکزی از طریق ایران به بنادر خلیج‌فارس و دریای عمان است؛ که مقرر شد به‌طور مشترک میان دو کشور به‌منظور موضوعات تجاری و گردشگری پیگیری شود و مذاکراتی با ترکمنستان برای داشتن رویکردی فعال‌تر در این کریدور صورت گیرد.

گسترش گردشگری هوایی میان ایران و ازبکستان

وزیر راه و شهرسازی مذاکرات ایران و ازبکستان در زمینه حمل‌ونقل هوایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم پروازهای مستقیم بین ایران و تاشکند هرچه سریع‌تر آغاز شود.

عباس آخوندی با بیان اینکه «چه در زمینه‌ حمل‌ونقل و چه حوزه‌های گردشگری امکان ارتباطات بسیار گسترده‌ای بین ایران و ازبکستان وجود دارد» یادآور شد: سالانه حدود ۱۰ میلیون گردشگر ایرانی به ترتیب اکثریت به کشورهای ترکیه، گرجستان، ‌روسیه و سایر کشورهای جهان از طریق هوایی و زمینی سفر می‌کنند؛ اما این در حالی است که مردم ایران شناخت بیشتری از شهر‌های بخارا، سمرقند، تاشکند، ترمز نسبت به شهر‌های ترکیه دارند.

آخوندی تصریح کرد: اگر در سطح دولت‌ها تسهیلاتی برای حوزه حمل‌ونقل و گردشگری ایجاد شود، دو ملت در اسرع وقت ارتباطات گسترده‌ای با یکدیگر برقرار خواهند کرد و این به نفع منافع و اقتصاد دو کشور خواهد بود.

آغاز پروازهای برنامه‌ای ایران و ازبکستان از ماه آينده

قائم مقام سازمان هواپيمايی کشوری با بیان اینکه امکان برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور ایران و ازبکستان مثبت ارزیابی می‌شود، گفت: دو طرف ایرانی و ازبکی توافق كردند که در صورت تسهیل صدور ویزا، ایران و ازبکستان تبدیل به یک مقصد جدید و جذاب برای تجار و گردشگران شوند.

آرش خدایی افزود: دو طرف ایرانی و ازبکی توافق داشتند که در صورت تسهیل صدور ویزا، ایران و ازبکستان تبدیل به یک مقصد جدید و جذاب برای تجار و گردشگران و آغاز و گسترش پروازهای برنامه‌ای بین دو کشور می‌شود که برخی جزئیات فنی برای آغاز پروازها بررسی شد و مقرر گردید پروازهای برنامه‌ای تا قبل از یک ماه دیگر آغاز شود.

توسعه فرودگاه، اولویت استان مرکزی

استاندار مرکزي در کارگروه توسعه فرودگاه اراک، توسعه این فرودگاه را از اولویت‌های استان دانست و گفت: برنامه‌ریزی برای برقراری پروازهای عتبات از این فرودگاه در دست انجام است.

سید علی آقازاده در این جلسه مسیر دسترسی به فرودگاه اراک را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: راه دسترسی فرودگاه اراک از کمربندی شمالی کمتر از ۹ کیلومتر است و می‎توان با مشارکت دستگاه‎های مسئول در مدت زمانی کوتاه نسبت به ایجاد فضای سبز و ساماندهی کلی این مسیر اقدام کرد.

پيشبرد طرح توسعه فرودگاه خرم آباد با مساعدت شرکت فرودگاه‌ها

مدير فرودگاه خرم آباد از قول مساعد مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران برای تامين اعتبار تکميل پروژه‌های طرح توسعه اين فرودگاه از جمله استريپ سازی و بهسازی جاده‌های دسترسی به فرودگاه خبر داد.

غلامرضا بنی صدربا اشاره به تداوم اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم آباد گفت: اخیرا در سفر رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جلسه ای با حضور استاندار لرستان برگزار شد و مه آبادی برای کمک در تامین اعتبار تكمیل پروژه های فرودگاه از جمله استریپ سازی و بهسازی جاده های دسترسی به فرودگاه قول مساعد داد. 

احداث باند سوم فرودگاه مشهد

با تشکيل جلسه هماهنگی در استانداری و تعيين کارگروه ويژه مطالعات اجرای طرح احداث باند سوم فرودگاه مشهد آغاز شد.

طي جلسه‌ای مشترک با حضور غلامحسين باقريان، عضو هيات مديره و معاون عمليات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران و جمعی از معاونان استاندار خراسان رضوی اعضاي كارگروه راه اندازی باند سوم فرودگاه مشهد مشخص شدند.

ارتقاء سطح ایمنی در فرودگاه رامسر

مدیرکل فرودگاه های استان مازندران گفت: با هدف افزايش ايمنی فرودگاه رامسر، پروژه حذف بخشی از شبکه هوايی توزيع برق در محدوده فضای کنترل پرواز در حال اجراست.

سعداله وطن خواه با اعلام اين خبر عنوان كرد: اين پروژه با صرف اعتباري معادل ۱۰ ميليارد ريال تا دو هفته ديگر به پايان خواهد رسيد.

وطن خواه همچنين به شاخهزنی و جابهجايی اصله‌های درخت با قدمت بسيار زياد درآستانه باند پروازی فرودگاه رامسر اشاره كرد و افزود: با اهتمام و همكاری فرماندار و مسئولان محلی، براي ايمن سازی فضای پروازی فرودگاه رامسر درختانی كه مانع ديد و عمليات پروازی بودند، جابهجا شدند.

نظر شما