شناسهٔ خبر: 55117 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان جغرافیایی نیروی مسلح مطرح کرد؛

ضرورت توسعه آموزش علوم هیدروگرافی/ توسعه خدمات هیدروگرافی با هدف تضمین پایداری منابع دریایی

مهدی مدیری رئیس سازمان جغرافیایی نیروی مسلح گفت: تولید و انتشار چارت های الکترونیکی دریانوردی از شاخص های پیشرفت و توسعه فنی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، مهدی مدیری در مراسم روز هیدروگرافی با بیان اینکه توجه به موضوع هیدروگرافی پس از انقلاب اسلامی افزایش یافت، گفت: هیدروگرافی مجموعه‌ای از علوم است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آنها و پدیده‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط‌زیست و غیره بحث می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خـدمـات هـیـدروگـرافـی، از طـریـق جـمـع‌آوری مـنـسـجـم داده‌هـا کـه  از مـنـاطـق سـاحـلـی و دریـاهـا به دسـت مـی‌آیـنـد، اطـلاعـات را بـرای حـمـایـت از نـاوبـری ایـمـن دریـایـی، حـفـاظـت از مـحـیـط زیست دریایی، دفاع و بهره‌برداری دریایی تولید و منتشر می‌کند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروی مسلح همچنین با ضروری دانستن توسعه آموزشی در زمینه علوم هیدروگرافی ، ناامنی دریاها و حمله استعمارگران را ناشی از عدم شناخت دریاها برشمرد.

به ازای یک واحد توسعه دریایی ۱۰ برابر سود می‌بریم

همچنین در این مراسم، مسعود شفیعی؛ رئیس سازمان نقشه برداری کشور با طرح این پرسش که چرا به هیدروگرافی نیاز داریم ؟ توضیح داد: میزان هزینه – فایده توسعه دریایی، یک به ده است، به بیان بهتر از هر یک واحد سرمایه گذاری در بخش دریایی ، ۱۰ برابر استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، از میان  کشور های فقیر در دنیا، ۴۵ کشور به دریا دسترسی ندارند و محصور در خشکی هستند.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه ایران به لحاظ برخوداری از خط ساحلی در شمال و جنوب کشور، در رتبه ۳۲ از فهرست کشور های بهره‌مند از ساحل و دریا در جهان قرار دارد، تاکید کرد: دریا باید محور توسعه در ایران باشد.

وی همچنین به کارگیری و توسعه هیدروگرافی در بخش های مختلف فعالیت های دریایی و دریانوردی را به لحاظ تضمین پایداری منابع و استفاده از همه ظرفیت‌های آبی کشور، اجتناب‌ناپذیر و رویکرد جدی دانست. برای پایداری در عرصه دریا به هیدروگرافی احتیاج داریم.

نظر شما