شناسهٔ خبر: 56113 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با سیاهپور مطرح شد؛

تشریح رفع مشکلات رانندگان استان فارس/ پرداخت به‌موقع کرایه رانندگان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل/ بیمه تکمیلی رانندگان رایگان است

علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از مشکلات رانندگان رفع شده، اقدامات این اداره‌کل برای رفع مشکلات رانندگان را تشریح کرد.

علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت و شهرسازی درباره مشکلات و مطالبات رانندگان این استان گفت: مشکلات و مطالبات رانندگان در قالب کارگروه‌های تخصصی و مدیریتی بررسی شد و تمام مطالبات رانندگان در قالب ۲۳ محور و در سه گروه اولویت‌بندی شد که اکثراً مرتفع یا در حال بررسی و حل شدن است.

وی با بیان اینکه کرایه رانندگان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل این استان به‌موقع پرداخت می‌شود، اظهار کرد: تاکنون این موضوع در استان فارس به‌خوبی مدیریت‌شده و رسیدگی به درخواست رانندگان همواره در دستور کار این اداره کل قرار داشته که مصداق‌های عینی و فراوانی در خصوص رسیدگی به این‌گونه از درخواست‌ها حتی قبل از اعتراض رانندگان وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس تصریح کرد: بارها شرکت‌های حمل‌ونقل متخلف از راه‌های قانونی و در قالب کمیسیون‌های مربوطه یا قطع خدمات  ملزم به پرداخت کرایه به رانندگان شده‌اند.

افزایش کرایه حمل‌ونقل تا سقف ۲۰ درصد

وی با اشاره به افزایش کرایه حمل‌ونقل در سراسر کشور گفت: افزایش کرایه حمل‌ونقل تا سقف ۲۰ درصد توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام‌شده که در ۹۰ درصد موارد اجرایی شده و در این راستا با هماهنگی استانداری و فرمانداری شهرستان‌ها نیز جلساتی را با صاحبان کالاهای عمده برگزار و در خصوص الزام آنان به اعمال افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل اقدام لازم صورت پذیرفته است.

سیاهپور با تأکید بر اینکه باید از گرفتن کمیسیون‌های اضافی توسط شرکت‌های حمل‌ونقل جلوگیری شود، اظهار کرد: در این خصوص راهکارهایی مانند اعلام بار و نوبت‌دهی مجازی، ایجاد بازارگاه های الکترونیکی بار، تقویت کمیسیون ماده ۱۲، نظارت و کنترل بیشتر از طریق تشکیل کمیسیون‌های ماده ۱۲ در پایانه‌های بار، پیوست کردن هزینه‌های اضافی به صورت صورتحساب به بارنامه، راه‌اندازی سامانه پیامکی ویژه ۳۰۰۰۱۴۱ جهت دریافت شکایات رانندگان در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفته است.

تعطیلی پنج شرکت متخلف حمل‌ونقل

وی بیان کرد: برای مبارزه با تخلفات شرکت‌های حمل‌ونقل، علاوه بر شفاف‌سازی مراودات مالی از طریق نصب دستگاه‌های کارت‌خوان، تاکنون ۵ شرکت نیز تعطیل و بیش از ۱۰ شرکت هم جریمه شده‌اند که این برخوردها با قوت ادامه خواهند داشت تا حقوق رانندگان پایمال نشود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس با بیان اینکه پیگیر پرداخت مطالبات رانندگان از شرکت‌های بین‌المللی خلیج‌فارس و آبادان هستیم، گفت: در این خصوص کارگروهی تشکیل شده که در صورت عدم پرداخت کرایه توسط صاحب کالا پس از رسیدن بار به مقصد، شرکت حمل‌ونقل موظف به پرداخت این مبلغ شود.

وی افزود: شرکت حمل‌ونقل آبادان در حال پرداخت مطالبات است و شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس نیز در کشور قطع خدمات شده و با توجه به این‌که به بخش خصوصی واگذارشده در حال مذاکره و تمهیدات لازم برای پرداخت مطالبات است.

سیاه پور با اشاره به تغییر در نحوه محاسبه مبنای نرخ حمل کالا بر اساس تن کیلومتر تصریح کرد: به درخواست صنوف مقرر شده کارگروهی منتخب از تشکل‌های صنفی طرح پیشنهادی خود را به سازمان راهداری ارائه دهند که با توجه به اخبار واصله پیشنهاد آماده ولی هنوز نهایی نشده و این طرح به‌زودی اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده و با توجه به حجم و نوع کار، زمان‌بر بودن و نیاز به کارشناسی دقیق موضوع، تعیین این مبنا به‌صورت فازبندی شده در دستور کار قرار گرفت که فاز اول مورد تأیید قرار گرفته و از اول مرداد به‌صورت آزمایشی مبنای کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس با اشاره به مشکلات ناشی از بخشنامه جدید مقررات ابعاد و اوزان در جاده‌ها گفت: این موضوع به‌زودی مورد بازنگری مجدد قرار می‌گیرد که نتایج آن در آینده نزدیک به اطلاع همه فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد رسید.

وی در خصوص نصب سامانه سپهتن برای نصب در کابین راننده کامیون‌های باری اظهار کرد: برای نصب این سامانه قرار شده تا تأمین شرایط و زیرساخت‌ها از جمله پیش‌بینی هزینه‌های راننده دوم در مسیرهای طولانی که بالاتر از ۹ ساعت هستند، فعلاً به تعویق بیفتد که هیچ‌گونه مشکلی در پلیس‌راه و مرکز شماره‌گذاری به وجود نمی‌آورد و در غیر این صورت رانندگان می‌توانند جهت حل مشکل به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مراجعه نمایند.

سیاهپور درباره مشکلات ناشی از کمبود یا افزایش قیمت لاستیک نیز بیان کرد: بر اساس هماهنگی‌های لازم با وزارت صنعت، معدن و تجارت، لاستیک به رانندگان کامیون به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار اختصاص پیدا کرده که توزیع لاستیک از تاریخ ۲۵ تیرماه انجام گرفت و لاستیک وارداتی نیز در پایانه بار شیراز از تاریخ ۲۶ تیرماه در حال توزیع است.

وی تصریح کرد: در راستای استفاده از کالای ایرانی، برای تولید و جبران کمبود لاستیک در سطح استان و توزیع لاستیک بین مالکان ناوگان باری توسط نمایندگان فروش برنامه‌ریزی صورت گرفته که لاستیک‌ها تنها از طریق حواله‌های صادره توسط این اداره کل در یک هفته اول آغاز هر مرحله توزیع، به قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده توزیع می‌شود.

اعلام بار و نوبت‌دهی در پایانه بار اکبرآباد شیراز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس درباره اعلام بار و نوبت‌دهی به رانندگان در پایانه بار شیراز گفت: اعلام بار و نوبت‌دهی در پایانه بار اکبرآباد شیراز نزدیک به ۳۵ روز است که به صورت سنتی در شیراز در حال اجراست و مقررشده هر چه سریع‌تر با تهیه نرم‌افزاری نسبت به مکانیزه کردن فرآیند اعلام بار و نوبت‌دهی توسط انجمن صنفی رانندگان و شرکت‌های کالای شیراز اقدام شود که بر این اساس انجمن صنفی رانندگان موظف به اعلام بار از ساعت ۸ الی ۱۳:۳۰ است.

وی افزود: شرکت‌های حمل‌ونقل مستقر در پایانه بار تا ساعت ۱۷ هرروز باید برگ نوبت ممهور به مهر انجمن صنفی رانندگان را به بارنامه‌های صادره خود متصل کنند و شرکت‌ها نیز فقط از ساعت ۱۷ به بعد مجاز به صدور بارنامه بدون برگ نوبت می‌باشند.

سیاهپور با اشاره به برخورد و تعطیلی مراکز کالایابی مستقر در سطح شهر شیراز بیان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده تمام مراکز غیرمجاز کالایابی مستقر در سطح شهر تعطیل شده‌اند که از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه دفتر کالایابی غیرمجاز و بارنامه نویس با شماره ۳۰۰۰۱۴۱ تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه بیمه تکمیلی رانندگان استان فارس در مراحل نهایی انعقاد قرارداد است، تصریح کرد: هزینه بیمه تکمیلی رانندگان از محل کمیسیون شرکت‌ها تأمین می‌شود و رانندگان عزیز هیچ‌گونه مبلغی را بابت این نوع از خدمات پرداخت نمی‌کنند.

حل مشکلات بیمه رانندگان توسط سازمان تأمین اجتماعی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات بیمه تأمین اجتماعی رانندگان اظهار کرد: برای افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان، ضرایب حق دستمزد برای رانندگان کامیون و اتوبوس از ۱.۳ به ۱.۵ و برای رانندگان سواری کرایه و مینی‌بوس از ۱.۱ به ۱.۳ با تأمین یارانه ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد که اختیاری بودن ضرایب دستمزد بالاتر از ۱.۵ تا ۲ برابر نیز در دست پیگیری است.

وی افزود: مشکلات مربوط به ماده ۳۸ قانون بیمه تأمین اجتماعی و گرفتن حق بیمه مضاعف بابت رانندگان پیمانکار نفتی رفع شده که ضریب نرخ حق بیمه از ۷.۸ به ۴.۳۶ درصد تعدیل و مشکل پرداخت حق بیمه و برقراری بیمه تأمین اجتماعی رانندگانی که به‌طور موقت قادر به دریافت کارت سلامت نیستند ولی کارت هوشمند آن‌ها دارای اعتباراست نیز رفع شده است.

سیاهپور با بیان اینکه امکان تقسیط بدهی بیمه رانندگان فراهم شده، ادامه داد: بخشودگی جرائم ۲ درصد ماهیانه نیز در چارچوب قانون بررسی خواهد شد که در این راستا کارگروهی برای بررسی موضوعات مختلف رانندگان ازجمله حق دستمزد، تداوم معافیت پرداخت حق بیمه، شناور بودن میزان ضرایب حق دستمزد به اختیار راننده، عدم ارائه خدمات مناسب بیمه تأمین اجتماعی، مشکلات ازکارافتادگی و بازنشستگی رانندگان، بخشودگی جرائم رانندگان در پرداخت حق بیمه، امکان استفاده از دفترچه بیمه برای آزمایشات کارت سلامت، اجرایی شدن تبصره ذیل ماده ۸۲ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه درباره بازنشستگی افراد با ۲۵ سال سابقه و دارای ۵۵ سال سن، قرار گرفتن شغل رانندگان جزء مشاغل سخت و زیان‌آور تشکیل می‌شود.

وی یادآور شد: از تمامی فعالان حمل‌ونقل جاده‌ای درخواست می‌کنیم مشکلات و تخلفاتی این بخش را برای پیگیری به شماره ۳۰۰۰۱۴۱ پیامک کنند.

نظر شما