شناسهٔ خبر: 58239 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

۲۰۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی و خرید تجهیزات ناوبری و فرودگاهی/ بازگشت ایرباس هما از تعمیرات اساسی

گزارش آخر هفته  اولویت وزارت راه و شهرسازی برای پرورش مدیران شایسته، ۲۰۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی و خرید تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، آمادگی ایرلاین‌های اروپایی برای برقراری پرواز به ایران و بازگشت ایرباس هما از تعمیرات اساسی اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت، هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهم‌ترین اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

پرورش نیروی انسانی در تراز جهانی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت توجه به مساله پرورش منابع انسانی در فرودگاه‌ها گفت: فرودگاه‌ها باید جدای از کیفیت بالا و در سطح استاندارد جهانی، هویت ایرانی داشته باشند و به عنوان نقطه توسعه شهری عمل کنند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح طرح پرورش مدیران آینده فرودگاهی (اینگام) ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، با اشاره به اینکه منتخبین این دوره از گوشه گوشه کشور انتخاب شدند، گفت: منتخبین از تمام فرودگاه های کشور در یک رقابت سالم و حرفه‌ای شرکت کردند و بهترین‌ها گزینش شدند.

آخوندی با اشاره به اهمیت مساله پروش مدیران آینده گفت: در حکم اولیه ای که به آقای مه آبادی دادم گفتم که اولین اقدام باید توجه به منابع انسانی و تربیت مدیران و نیروهای آینده فرودگاه‌های کشور باشد.

وی ادامه داد: البته این مساله تنها مربوط به فرودگاه‌ها نیست. این نیاز در همه جا، از جمله در دولت و در وزارتخانه در همه سطوح احساس می‌شود. در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها، راه‌آهن، سازمان بنادر، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت بازآفرینی شهری و حتی بخش خصوصی توجه به این مساله وجود دارد. کسانی که می‌خواهند به ما مشورت بدهند، باید بتوانند چه در بخش فنی و چه در بخش مالی و اقتصادی در تراز جهانی کار کنند.

تقدیر از شرکت فرودگاه‌ها به خاطر پرداختن به مساله تربیت مدیران شایسته

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز طرح پرورش مدیران آینده فرودگاهی گفت: پرورش مدیران آینده و نیروی انسانی کارآمد از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید در کشور صورت بگیرد.

عباس آخوندی در حاشیه مراسم افتتاح طرح پرورش نسل نوین مدیران فرودگاهی (اینگام) در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت پرداختن به پرورش نیروی انسانی گفت: تربیت نگاه‌ها و مدیران آینده کشور اصلی‌ترین ماموریتی است که سازمان‌های مختلف کشور دارند. من از وقتی مسئولیت گرفتم به تمام مدیران ابلاغ کردم که اقدام خود را در این زمینه آغاز کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز ما بحث تربیت مدیران شرکت فرودگاه‌ها را داریم که آغاز شده است. این کار با همکاری یک موسسه بین‌المللی صورت می‌گیرد که آموزش‌ها در سطح بین‌المللی باشد و بتوانیم مدیرانی را تربیت کنیم که فرودگاه‌های ایران را با استاندارد بین‌المللی مدیریت کنند.

تشریح ۲۰۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی و خرید تجهیزات ناوبری و فرودگاهی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، بی توجهی به امر مدیریت را از جمله نقاط ضعف کشور دانست و گفت: شرکت فرودگاه‌ها توانست در طول سه سال و نیم، ۱۰۰۰ میلیارد تومان سامانه راداری و فرودگاهی خریداری کند و ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز پروژه عمرانی انجام دهد.

رحمت اله مه آبادی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم افتتاح طرح آموزش نسل نوین مدیران فرودگاهی (اینگام)  با اشاره به ضعف عرصه های مدیریتی در کشور گفت: این واقعیت تلخی است که کشور ما با وجود ظرفیت‎های بالای مادی و غیرمادی از شرایط خوبی برخوردار نیست. بسیاری دلیل آن را سو مدیریت و یا فساد در مدیریت می دانند، اما من دلیل آن را اهمیت ندادن و کم توجهی به امر مدیریت می‎دانم، که البته سو مدیریت و فساد در مدیریت هم از همینجا ناشی می شود.

مه آبادی ادامه داد: متاسفانه این بی‌توجهی به مدیریت به حدی رسیده است که در کشور اگر کسی بخواهد کار حرفه‌ای و بی حاشیه انجام دهد، به انواع روش‌ها و با تمسک به تفسیرهای متفاوت از قانون، برای او مانع تراشی و هزینه سازی می کنند، که نمونه آن را در پرونده فلایت چک شاهد بودیم.

برگزاری دوره‌های آموزش نسل نوین مدیران فرودگاهی در سه بخش

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: براساس گزارش شرکت فرودگاه‌ها درحال حاضر مردم در فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتر به فرودگاه‌ دسترسی دارند که ما در طرح احداث نسل نوی فرودگاه‌ها پیشنهاد کردیم فرودگاه‌هایی کوچک و کم‌هزینه که توسط مردم و دولت های محلی و منابع غیر دولتی اداره می‌شوند در کشور ساخته شوند.

رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: صنعت فرودگاهی ما علاوه بر قوانین ملی دارای نوعی قوانین بین‌المللی نیز بوده که اقتضا می‌کند سطح سرویسی مشابه با سایر کشورها و فرودگاه‌های دنیا در آن به مسافرین ارائه شود.

مه‌آبادی با بیان اینکه متأسفانه فرودگاه‌های کشور طی ۴ دهه گذشته از سطح سرویس‌دهی خوبی به مردم برخوردار نبوده و همچنین آنطور که باید به آموزش مدیران در این حوزه توجه نکرده‌اند گفت: علی‌رغم وجود بسیاری از منابع نتوانستیم طی این مدت رضایت‌مندی مردم را در سطوح بالا کسب کنیم، اما خوشبختانه امروز با آغاز طرح آموزش نسل نوین مدیران فرودگاهی امید داریم تا اولین دوره تا ۲ سال آینده به پایان رسیده  و اولین گروه از این مدیران پس از گذراندن دوره تطابق با فرودگاه‌های مختلف به تدریج وارد این صنعت شوند.

حرکت به سمت اجرای مفهوم سرویس یکپارچه جهانی کنترل ترافیک هوایی​

مديرکل کنترل ترافيک هوايی از اجرای بخشی از مراحل طرح بازنگری ساختار فضای کشور با دو رويکرد شبکه مسيرهای هوايی و فرودگاهی خبر داد.

مسعود نیكبخت با اعلام این خبر توضیح داد: بزرگترین مزیت های هوانوردی امروز بهره گیری از فناوری بالا در تمام امور صنعت هوانوردی است. در گذشته این فناوری بیشتر در حوزه ساخت هواپیماهای نسل جدید متمرکز بود ولی امروزه حوزه های صنعت هوانوردی تلاش می کنند تا با رشد موزون همه جانبه بتوانند پاسخگوی نیاز عملیاتی تمام استفاده کنندگان خدمات هوانوردی باشند.

مدیركل كنترل ترافیك هوایی با بیان اینكه طرح بازنگری ساختار فضای كشور با توجه به رشد صنعت هوانوردی در حوزه ناوبری و بهره گیری از قابلیت های ماهواره ای آغاز شده است، افزود: امیدواریم با آغاز این طرح ضمن اجرای سیاستهای سازمان جهانی هواپیمایی و افزایش ایمنی فضای کشور، امکان اجرای مفهوم سرویس یکپارچه جهانی کنترل ترافیک هوایی در فضای جمهوری اسلامی ایران محقق شود.

تقدیر سرپرست حجاج از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و ایران ایر

نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست حجاج ایرانی هنگام ورود به کشور مورد استقبال مدیران فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و از خدمات دست‌اندرکاران سفر هوایی حج تقدیر کرد.

حجت االسلام قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست حجاج ایرانی، هنگام بازگشت از سفر معنوی حج و در بازدید از روند بازگشت حجاج به کشور در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت:  آنچه که نسبت به سال گذشته و سال‌های گذشته اتفاق افتاد، این بود که تلاش‌های عزیزان در شهر فرودگاهی به حمدالله موثر واقع شد،  زائران معطلی پیدا نکردند و توانستند به راحتی و با آرامش به سفر حج بروند.

وی ادامه داد: همچنین هنگام بازگشت نیز مشاهده می‌شود که ایستایی بسیار کم است و رضایت زائران در حد قابل بوده است. از نظر خدمات فرودگاهی و کارهایی که به حمدالله شد، باید از همه عزیزان تشکر و قدردانی کرد.

تقدیر آخوندی از مدیرعامل پیشین بانک صنعت و معدن

وزیر راه و شهرسازی از مدیرعامل پیشین بانک صنعت و معدن به خاطر نقش او و بانک متبوعش در تامین مالی خرید هواپیماهای برجامی و همچنین توسعه شبکه ریلی و بنادر کشور تقدیر و تشکر کرد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از علی اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن در آستانه ترک این پست توسط وی به خاطر نقش او و بانک صنعت و معدن در تامین مالی خرید هواپیماهای جدید و همچنین توسعه شبکه ریلی و بندری کشور تقدیر کرد.

در این مراسم که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، علی اشرف افخمی با اشاره به تلاش برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور گفت: همه باید آثاری از خود به جای بگذاریم که به یادگار بماند و نسل‌های دیگر از آن استفاده کنند.

ظرفیت حمل بار هوایی در کشور وجود دارد

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وجود ظرفیت حمل بار هوایی در کشور گفت: حمل و نقل هوایی یکی از روش‌های مهم حمل و نقل در مراکز لجستیک است.

مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، حمل و نقل هوایی را یکی از ارکان توسعه مراکز لجستیک در کشور دانست و گفت: مزیت مراکز لجستیک در این است که از حمل و نقل ترکیبی چند وجهی استفاده کنند. هنگامی که این بحث را مطرح می‌کنیم، باید بدانیم که مد حمل و نقل هوایی بخش عمده‌ای از حمل و نقل کالاهای باارزش را در دنیا بر عهده دارد.

وی ادامه داد: اگر در شهرها، دهکده‌ها یا مراکز لجستیک کالاهای باارزشی تولید شود، قطعا بحث حمل محصولات مواد اولیه یا محصولات تولید شده با ارزش افزوده بالا با هواپیما انجام می‌شود، چراکه حمل و نقل هوایی در این موارد مقرون به صرفه تر است. بحث زمان که در این مقوله موثر است کمک می‌کند که سرمایه‌گذارها تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در حمل و نقل هوایی داشته باشند.

جزييات پايان عمليات حج تمتع ۹۷ در فرودگاه رشت

مديرکل فرودگاه‎های استان گيلان از اتمام عمليات بازگشت حجاج در فرودگاه رشت خبر داد.

غلامرضا کریم‎آقایی با بیان اینکه این عملیات توسط دو پرواز در روزهای سه‎شنبه و چهارشنبه، ۶ و ۷ مرداد، انجام شد، گفت: این پروازها توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شده‎اند که در مجموع ۴۹۳ زائر و عوامل اجرایی را در قالب چهار کاروان به وطن بازگرداندند.

وی با اشاره به تلاش عوامل فرودگاهی و نهادهای فعال در عملیات حج گفت: در این زمینه چه در مرحله رفت و چه در مرحله بازگشت هماهنگی‎های لازم انجام و تمام تلاش‎ها به منظور تسهیل امور زائران و رفاه حال آنها انجام شد.

پايان عمليات حج تمتع سال ۹۷ در فرودگاه بوشهر

مديرکل فرودگاه‌های استان بوشهر از پايان موفقيت آميز عمليات حج تمتع در فرودگاه بوشهر خبر داد.

 کمال دهقان منشادی گفت: با لطف و عنایت خداوند متعال و تلاش کلیه نهادها و ارگان های مستقر در فرودگاه بوشهر پروازهای رفت و برگشت حج تمتع سال ۹۷ فرودگاه بوشهر بدون کوچکترین مشکلی انجام شد و طبق بررسی های به عمل آمده زائرین و مستقبلین رضایت زیادی از نحوه خدمات رسانی در فرودگاه بوشهر داشتند.

وی افزود: عملیات برگشت حجاج استان بوشهر از تاریخ  ۵ مرداد آغاز شد و در مدت سه روز ۹۰۷ زائر در قالب هشت کاروان به ایران بازگشتند.

آغاز پروازهای بازگشت حجاج مازندرانی از هفدهم شهريور

حدود ۳۴۰۰ نفر از حاجيان استان مازندران پس از اتمام مناسک حج از ۱۷ شهريور ماه طی مدت هفت روز در قالب ۱۲ سورتی پرواز وارد فرودگاه ساری می‌شوند.

سعداله وطن خواه، مدیرکل فرودگاه های استان با اعلام این خبر گفت: در مرحله رفت حجاج، هیچ گونه تاخیر پروازی نداشتیم و امسال نسبت به سال های قبل فرآیند پذیرش و اعزام مسافران با نظم و آرامش بهتری انجام شد و رضایتمندی بیشتر زايران را در پی داشت.

اتمام عمليات بازگشت حاجيان به فرودگاه کرمانشاه

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه گفت: ۱۴۷۹ حاجی طی چهار روز از استان‌های کرمانشاه، ايلام و لرستان از طريق فرودگاه کرمانشاه به ميهن اسلامی بازگشتند.

مجتبی بیاتی، مدیر کل فرودگاه با اعلام  این خبر بیان كرد: حاجيان استان هاي كرمانشاه، ايلام و لرستان در قالب ۱۰ کاروان با پنج پرواز ورودی از ۱۱ تا ۱۴ شهريور از طریق فرودگاه کرمانشاه به میهن اسلامی بازگشتند.

مجتبي بیاتی افزود: خوشبختانه با برگزاري  نشست های هماهنگی با مسوولان دخیل در امر حج، تمهیدات لازم اندیشده شد و با مشکلی در عملیات بازگشت حاجيان مواجه نشديم.

بازگشت ۲۰۶۸ حاجی به فرودگاه زاهدان در قالب ۷ پرواز

مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان با اشاره به بازگشت ۲۰۶۸ حاجی به فرودگاه زاهدان در قالب ۷ پرواز گفت: تاکنون ۳ پرواز انجام شده و باقی پروازها نیز طی دو روز آینده انجام خواهد شد.

حسن اعرابی مقدم، مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان با اشاره با انجام پروازهای بازگشت حجاج به فرودگاه زاهدان گفت: در مجموع ۷ پرواز ۲۰۶۸ حاجی را در قالب ۲۱ کاروان به فرودگاه زاهدان باز می‌گردانند.

ورود نخستين گروه حاجيان به فرودگاه همدان

مدير فرودگاه همدان از ورود نخستين گروه حاجيان استان‌های کردستان و همدان خبر داد.

 سهراب کلوندی،  با اعلام اين خبر عنوان كرد: حاجيان استان های کردستان و همدان طی هشت روز با ۱۷ پرواز توسط شرکت هواپیمايی جمهوری اسلامی ایران، هما از ۱۴ تا ۲۱ شهریور ماه وارد فرودگاه همدان خواهند شد.

مدير فرودگاه همدان افزود: اولین پرواز برگشت حج تمتع ۹۷ با ۲۳۱ زايرساعت ۴:۲۵ در فرودگاه همدان به زمین نشست.

بهينه‎سازی مصرف انرژی در فرودگاه مهرآباد

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران گفت: فرودگاه مهرآباد با انجام پروژه مميزی مصرف حامل‎های انرژی، به سوی مديريت مصرف بهينه انرژی گام بر می‎دارد. 

م  یرسعید صفی‎نیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد، در جلسه ای که در رابطه با پروژه ممیزی مصرف انرژی برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه فرودگاه مهرآباد دارای زیرساخت‎ها و ساختمان‎ها، ارگان‎ها و واحدهای خدمت‎رسان متعدد و حجم بالای فعالیت به طور شبانه‎روزی است و با توجه به مبحث ۱۹، شرايط اقليمی تهران وهمچنين لزوم استانداردسازي فرودگاه طبق دستورالعمل‎های بين‎المللي مسئله مدیریت انرژی و مصرف بهینه آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه این ممیزی با همکاری پژوهشگاه نیرو انجام شده است، گفت: این پروژه از ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ و در سه فاز تکنیکال، الکتریکال و مکانیکال آغاز شد که دو فاز اول آن که شامل مطالعه و ارزیابی بود، به اتمام رسیده است و نتایج به دست آمده برای یافتن راهکار بهینه‎سازی مصرف و تدوین دستورالعمل لازم استفاده قرار گرفت.

چند ایرلاین اروپایی متقاضی پرواز به ایران هستند

قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هرچند سه ایرلاین خارجی برنامه لغو پروازهای خود به ایران را اعلام کرده اند اما چند شرکت اروپایی درخواست برقراری پروازهای برنامه ای به کشورمان کرده اند که در سازمان هواپیمایی در دست بررسی و مذاکره است.

«آرش خدایی» با اعلام این مطلب گفت: صنعت حمل ونقل هوایی ایرانی ظرفیت های زیادی دارد که با خروج برخی از شرکت های هوایی از آن، مشکلی برای مسافران در مسیرهای بین المللی به وجود نمی آید.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: هرچند برخی از شرکت های هوایی به دلایل تجاری اعلام کرده اند که پروازهای خود را به ایران لغو می کنند، اما جذابیت بازار ایران سب شده بسیاری از شرکت های هوایی از جمله اروپایی برای حضور در این بازار علاقمند شوند.

وی تاکید کرد که سازمان هواپیمایی کشوری سیاست های حاکمیتی خود را در این بخش براساس منافع مسافران و شرکت های ایرانی در نظر می گیرد.

«اگر شرکتی پروازهای خود را به ایران کاهش و یا قطع کند بلافاصله شرکت های ایرانی می توانند این ظرفیت را پرکنند.»

بازگشت ایرباس هما به خط پرواز پس از تعمیرات اساسی

یک فروند هواپیمای ایرباس"هما" پس از انجام S-CHK در آشیانه‌های تعمیراتی "هما" به وسیله متخصصان توانمند داخلی و انجام تست فلایت توسط استاد خلبانان این شرکت امروز برای پشتیبانی از پروازهای حج آماده پرواز شد.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد؛‌ هواپیمای ایرباس"هما" به رجیستر EP-IBG از نوع AB4 پس از انجام S-CHK در آشیانه‌های تعمیراتی "هما" به وسیله متخصصان توانمند داخلی و انجام تست فلایت توسط استاد خلبانان "هما"یی، امروز برای پشتیبانی از پروازهای حج آماده پرواز گردید.

با وجود ادامه یافتن تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی، چک و تعمیرات قطعات مختلف از جمله موتورهای این هواپیما در کارگاه های موتور "هما" انجام پذیرفته است و این هواپیما به زودی پروازهای برنامه‌ای خود را آغاز خواهد نمود.

نظر شما