شناسهٔ خبر: 59041 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای قانون/ جزئیات برگزاری هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن/ انتقاد نسبت به حمايت از متخلفان و امضافروشان

گزارش اخر هفته اعلام برگزاری انتخابات نظام‌مهندسبررسی و ارزیابی سیر تحول معماری در ایران، تهیه طرح پهنه‌بندی حریم با رویکرد جدید برای نخستین بار در اصفهان، تشریح محورهای هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، جزئیات تصویب پنج مصوبه در نشست ستادملی بازآفرینی شهری و امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان مرکز تحقیقات و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

انتقاد نسبت به حمایت از متخلفان و امضافروشان

هفته گذشته به دنبال درخواست رئیس دفتر رئیس جمهوری برای تاخیر در زمان برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان، عباس آخوندی طی نامه ای به رئیس دفتر رئیس جمهوری نوشت: مورد پیشنهادی آقای مهندس ترکان خلاف قانون و غیرقابل اقدام است بنابراین، تأخیر به طور قانونی امکان‌پذیر نیست و مطابق برنامه زمانی آن اقدام و رأی گیری در راستای اجرای قانون در استان‌های مختلف از پنجم تا سیزدهم سال جاری انجام خواهد شد.

تعارض منافع ریشه بی‌اخلاقی و فساد

وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته طی یادداشتی تحت عنوان تعارض منافع ریشه بی اخلاقی و فساد نوشت: پذیرش منافع متعارض بزرگ‌ترین نشانِ بی‌اخلاقی در امور حرفه‌ای و ریشه‌ی فساد در دستگاه‌های اداری و بنگاه‌داری تجاری و صنفی و نهادهای حرفه ای است. این بحث اختصاص به سازمان نظام مهندسی ساختمان ندارد و یک امر عمومی است.

حل دو چالش آلودگی هوا و کمبود آب اصفهان در ستاد بازآفرینی

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که طرح‌های جامع با رویکرد توجه به کیفیت زندگی و هم‌پیوندی نظام حمل و نقل با نظام توسعه تدوین می‌شوند از حل دو چالشِ اصفهان؛ آلودگی هوا و کمبود آب در ستاد بازآفرینی استان خبر داد و تاکید کرد: مدت‌های مدیدی است که استاندار محترم استان جلسه ستاد ملی بازافرینی را تشکیل نمی‌دهد. فکر می‌کنم اگر بتوانیم جلسات منظمی چه در قالب ستاد ملی و چه در قالب ستاد مشارکتی داشته باشیم چالش‌های عمده اصفهان رفع خواهند شد.

بررسی طرح ویژه اراضی موسوم به آبشار ۲ و انتقال پادگان لشگر ۷۷ مشهد در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

طرح ویژه اراضی موسوم به آبشار ۲ و همچنین انتقال پادگان لشگر ۷۷ مشهد در یازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و مقرر شد تا این طرح به صورت همزمان در کمیته فنی برای آخرین بار بررسی شود و در جلسات آتی شورای‎‌عالی شهرسازی و معماری ایران راجع به آنها تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.

بررسی و ارزیابی سیر تحول معماری در ایران در چهارمین نشست شورای اعتلای معماری

چهارمین جلسه شورای‌عالی اعتلای معماری با بررسی و ارزیابی سیر تحول معماری در کشور و همچنین تبادل‌نظر در مورد محتوای سیاستگذاری به منظور ارتقای وضعیت معماری کشور به ریاست دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور صاحبنظران عرصه معماری کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، برگزار شد.

جزئیات تصویب ۵ مصوبه در چهل و نهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

مصوبات چهل و نهمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان تهران و همچنین تشریح وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستاد کلانشهر تهران طی ۵ بند اعلام شد.

بازآفرینی شهری در سیستان و بلوچستان اولویت دولت است

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: سیستان و بلوچستان اولویت اول دولت در حوزه بازآفرینی شهری در راستای بهبود شرایط زندگی برای ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین است.

امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان مرکز تحقیقات و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، تفاهم‌نامه مشترک همکاری را با هدف انجام تحقیقات و مطالعات راهبردی و همچنین کاربردی در حوزه‌های راه و مسکن منعقد کردند.

جزئیات زمین لرزه ۴.۷ ریشتری مازندران

بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گزارش زمین لرزه ۴.۷ ریشتری مازندران را تشریح کرد و از ثبت ۱۲ پس لرزه پس از زلزله اصلی خبر داد. بیت اللهی گفت: علاوه بر جویبار و ساری و کوهی خیل(در شمال جویبار و ۹ کیلومتری شمالغرب رومرکز زلزله) بعنوان مراکز شهری نزدیک به رومرکز زلزله، آبادی چهارطاقین در نزدیکترین فاصله به زلزله قرار می‌گیرد. همچنین مراکز جمعیتی مانند گله کلاکارکنده، کارکنده، خوشاب، شهاب لیلم، عشیره سر، گلیرد، زیار محله، یار محله، درکاسر و چند آبادی دیگر نیز در فاصله کمتر از ۵ کیلومتری به رومرکز زلزله قرار می‌گیرند.

ضرورت اتخاذ روش مناسب تامین مالی برای رفع مشکلات پردیس

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی اتخاذ روش مناسب تأمین مالی را راه‌حل اصلی تکمیل پروژه های این شهر جدید دانست و گفت: مانع بزرگ و غیرقابل اجرایی در پردیس وجود ندارد، تمامی پروژه‌های آن قابل اجراست و تنها نیاز به اعتبار و زمان کافی دارد، خوشبختانه با وجود تمام مشکلات موجود روند کاری در ۵ سال گذشته در پردیس مثبت بوده و فعالیت در این شهر به صورت شبانه‌روز و پیوسته ادامه داشته است.

تشریح محورهای هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه به اعتقاد من مالیات بر خانه‌های خالی اثرگذاری قابل توجهی در بازار مسکن ندارد گفت: تغییرات اساسی در سال ۹۶ در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور خصوصا در حوزه مسکن تأثیرگذار بود به نحوی که به طور مثال در شهر تهران به طور متوسط تا ۶۰ درصد قیمت مسکن را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داد.

نظر شما