شناسهٔ خبر: 59737 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

تشریح نشست سه‌جانبه هند، ایران و افغانستان در چابهار/ هیچ بندری به هیچ کشوری واگذار نشده است

گزارش آخر هفته اهمیت شبکه‌سازی برای توسعه حمل ونقل، بازتشریح جزئیات نشست سه جانبه هند، ایران و افغانستان در چابهار، پایش نقاط ضعف و قوت بنادر توسط سازمان بنادر، بررسی افزایش ارتقای تجارت و رفع موانع تزانزیت و ترانشیپ کالا از بندرچابهار، تشریح فعالیت‌های ۶ ماهه نخست سالجاری سازمان در بخش دریایی، آمادگی سازمان بنادر برای مکانیزه شدن فرآیند برگزاری مناقصه‌ها و مزایده‌ها، دیدار نمایندگان ایران با مدیرکل سازمان جهای ماهواره های دریایی از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:  

معاونت حمل و نقل مسئول شبکه سازی است

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در مراسم دومین سالگرد تاسیس معاونت حمل و نقل به نقش معاونت حمل و نقل در کشور پرداخت و گفت: کسی که معاون حمل و نقل است، نمی‌تواند نسبت به پیرامون خود بی‌توجه باشد و باید جهان را بشناسد.

وی ادامه داد: شبکه‌ها لایه‌های مختلف دارند که شامل لایه‌های محلی، استانی، ملی، منطقه‌ای و ... می‌شود. مفهوم ایران‌شهر شبکه‌ای است که می‌تواند بین کشورهایی با سابقه تمدنی ایران تشکیل شود و حتی از منظر شدت و وسعت جریان متفاوت با سطح قاره و جهان باشد. بنابراین شبکه‌ها لابه لایه هستند.

آخوندی به نقش معاونت حمل‌ونقل در شبکه‌سازی اشاره کرد و گفت: بنابراین خیلی مهم است که معاونت حمل و نقل از مفهوم شبکه اطلاع داشته باشد و دریافت درستی از این مفهوم و جریان آن داشته باشد. اگر بخواهیم در استان شبکه داشته باشیم، باید ببینیم شهرها چگونه با هم و با روستاهای اطراف تشکیل شبکه می‌دهند. در این شبکه چه چیزی باید عبور کند؟ وسایل حمل و نقل چه است؟ کدام ترکیب از حمل و نقل می‌تواند کارآمدترین، ایمن‌ترین، سریع‌ترین و دقیق‌ترین باشد؟ آیا حمل و نقل باید ترکیبی و یا تک بعدی باشد؟ باراندازها کجا هستند؟  

هیچ بندری به هیچ کشوری واگذار نشده است

هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در نشست با کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: هیچ بندری به هیچ کشوری واگذار نشده است. آخوندی همچنین در بیان جزئیات دیدار خود با نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن، گفت: موضوع حمایت سازمان بنادر از بخش کشتیرانی، تعمیر کشتی های قدیمی و فرسوده و همچنین نو، میزان و نحوه خرید کشتی از جمله مواردی بود که با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مورد بررسی قرار گرفت.

پایش نقاط ضعف و قوت بنادر

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر با اعضای هیات عامل و مدیران ستادی و بندری، با اشاره به اینکه بنادر کشور از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار است، گفت: بایستی نقاط ضعف و قوت بنادر کشور به واسطه تعدد اهداف، مسائل مهم و راهبردها مشخص شود و از طرفی معاونت‌ها و واحدهای ستادی و بنادر که روند و فرآیند تحقق اهداف را دنبال می کنند  بر همه مسائل و شایط فعلی متمرکز شوند. در عین حال با تببین و پایش نقاط ضعف و قوت، از همه فرصت‌های موجود در شرایط فعلی باید به نحو مطلوب  استفاده کرد.

الزام انجام و ثبت تمام معاملات سازمان بنادر در دو سامانه ستاد و سمیم

هفته گذشته همچنین محمدراستاد در نشست هم‌اندیشی شورای راهبری توسعه مدیریت سازمان بنادر شرکت کرد. در نشست فوق، چگونگی فرایند انجام معاملات از طریق سامانه "تدارکات الکترونیکی دولت موسوم به ستاد" و سامانه مدیریت یکپارجه معاملات (سمیم) " با رویکرد مکانیزه شدن روند خرید دستگاه‌های اجرایی و تسریع در فرایند انجام مناقصه‌ها و مزایده‌ها، مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار نمایندگان ایران با مدیرکل سازمان جهانی ماهواره‌های دریایی

در آستانه اجلاس مجمع سازمان جهانی ماهواره‌های دریایی (ایمسو) که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود هیأت نمایندگی ایران با مدیر کل این سازمان جهانی ماهواره‌ای دریایی دیدار و گفتگو کرد.

برگزاری اجلاس شورای سیاستگذاری سازمان بین‌المللی هیدروگرافی

اجلاس سه روزه شورای سیاستگذاری سازمان بین‌المللی هیدروگرافی از ۱۷ مهرماه، به میزبانی دفتر هیدروگرافی انگلیس کار خود را در لندن آغاز کرد. در این نشست، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی حضور یافته است.

اولویت‌های سازمان بنادر در تامین تجهیزات استراتژیک دریایی و بندری کشور

محمدرضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح اولویت‌های سازمان بنادر در تامین تجهیزات استراتژیک دریایی و بندری کشور، گفت: توجه به توان داخلی کشور در بخش ساخت و ساز، تامین تجهیزات دریایی، بندری و مطالعات پایه مورد توجه این سازمان است.

تشریح فعالیت‌های ۶ ماهه نخست سالجاری بنادر در بخش دریایی

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر هفته گذشته ضمن تشریح فعالیت های ۶ ماهه نخست سالجاری بنادر در بخش دریایی، گفت: طی شش ماهه سال جاری میزان سرمایه‌گذاری و ظرفیت پایانه‌های مسافری افزایش یافته است.

وی درخصوص اقدمات این سازمان در بخش دریایی، افزود: هوشمندسازی فرآیند عملیات راهنمایی، تلاش برای دسترسی به سوخت کم سلفور، بازنگری در برگزاری دوره های آموزشی دریانوردی کمتر از یک سال (غیر ترمیک)، تصویب سامانه ملی آمادگی مقابله و همکاری در برابر آلودگی‌های نفتی و شیمیایی، تهیه دستورالعمل آزادسازی خدمات دریایی و اجرای دستور العمل ارتقای افسران بازرسی‌ها از دیگر اقدامات سازمان بنادر در حوزه دریایی و دریانوردی در مدت مذکور به شمار می‌رود.

بازدید دستیار وزیر خارجه و مدیرکل آسیای‌غربی از بندر چابهار

هفته گذشته اسلامی دستیار ویژه وزیر امور خارجه و مدیر کل آسیای غربی، سفیر ایران در هند به همراه هیات همراه با سفر به چابهار و بازدید از امکانات و زیرساخت‌های بندر طی نشست مشترک با مدیر کل بنادر و دریانوردی استان، موضوع افزایش ارتقاء تجارت و رفع موانع ترانزیت و ترانشیپ کالا از بندر چابهار را بررسی کردند.

چابهار مسیری کم هزینه برای انتقال کالا به کشورهای همسایه

دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل آسیای غربی گفت: چابهار مسیری کم هزینه برای انتقال کالاها به کشورهای همسایه است چرا که این بندر ظرفیت لازم برای انتقال و جابجایی کالاها را پیدا کرده است و می‌بایست از طریق چابهار اقتصاد کشور را به سایر کشورهای پیرامونی پیوند داد.

توسعه تجهیزاتی یگان حفاظت و ارتقای امنیت بنادر

فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی بر عزم راسخ این یگان در حفاظت از اماکن، تاسیسات و اموال عمومی و دولتی بنادر تاکید کرد و گفت: همگام با شرایط توسعه ای بنادر و با رویکرد ایجابی و مشارکت اجتماعی، سطح اجرائیات در حوزه استحفاظی و نظارت بر سواحل و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در چارچوب قوانین و مقررات جاری نیز ارتقا یافته است.

نظر شما