شناسهٔ خبر: 60033 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

بررسی همکاری مشترک بین بندر شهیدرجایی و بندر تریسته/ تبادل‌نظر ایران و هند برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی دو کشور/ برنامه‌های توسعه بنادر و پس‌کرانه‌های بنادر شمال و جنوب کشور

گزارش آخر هفته تشریح اهمیت پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی، سفر مدیرعامل سازمان بنادر به ایتالیا و بررسی همکاری مشترک بندر شهیدرجایی و بندر تریسته، بررسی توسعه همکاری‌های بندر و دریایی ایران و هند در سفر راستاد به هند ، اجلاس بیست و پنجم شورای سیاستگذاری کشورهای عضو پریمار، تشریح برنامه‌های توسعه بنادر و پس‌کرانه‌های بنادر شمال و جنوب کشور و اعلام حمایت مجلس از اقدامات وزیر راه و شهرسازی در حوزه بنادر و دریانوردی از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

قانون اساسی، هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی و FATF

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی تحت‌عنوان قانون اساسی، هیات نظارت بر اجرای سیاست های کلی و FATF بر اهمیت موضوع فوق تاکید کرد و در بیان برخی از حوزه‌هایی که به وزارت راه و شهرسازی مرتبط است، نوشت: این موضوع بر بی‌ثباتی و شدت وضعیت عدم قطعیت در بازار که منجر به افزایش نرخ ارز خارجی و کاهش ارزش پول ملی و فقیر شدن ملت ایران می‌شود اثر فوری می‌گذارد. همچنین، اثر مستقیمی بر حمل‌ونقل بین‌المللی؛ اعم از دریایی، هوایی؛ ریلی و جاده‌ای می‌گذارد و در صورت باقی‌ماندن ایران در لیست سیاه حتی امکان حمل‌ونقل ابتدایی با کشورهای همسایه با چالش‌های بسیار بزرگ و پرهزینه مواجه خواهد ‌شد و در صورت تعلیق موقت، هرگونه سرمایه‌گذاری سنگین داخلی و خارجی در ایران تا رفع این وضعیت در بوته‌ی اجمال و بی‌تصمیمی باقی خواهد ماند.

سفر مدیرعامل سازمان بنادر به ایتالیا و بازدید از بندر تریسته

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با هیات همراه هفته گذشته از منطقه آزاد و امکانات بندر تریسته ایتالیا بازدید کردند. در این بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیر بندر تریسته ایتالیا درباره توسعه همکاری های های حمل و نقل ترکیبی مذاکره کردند.

بررسی همکاری مشترک بین بندر شهیدرجایی و بندر تریسته

محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سفر به کشور ایتالیا با  مدیر منطقه آزاد و بندر تریسته ایتالیا در زمینه توسعه همکاری ها دریایی و بندری دیدار کرد. در این دیدار پتانسیل‌های طرفین در بخش‌های دریایی و بندری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در مورد توسعه همکاری‌ها مباحث مختلفی مطرح شد.

مدیر بندر تریسته ایتالیا در این نشست گفت: بندر تریسته به عنوان نقطه توزیع کالا بویژه کالاهای ریلی به کل اروپا می‌تواند همکاری‌های خود را با بندر شهید رجایی توسعه دهد.

وی افزود: بندر شهیدرجایی پتانسیل بالای در ترانزیت کالا دارد و می توان از ظرفیت بندر شهید رجایی و تریسته به نحو مطلوب استفاده کرد.

خواهرخواندگی بندر شهیدرجایی با بندر تریسته ایتالیا

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با هیات همراه در در سفر به ایتالیا در نشست تخصصی با مدیران بندر تریسته ایتالیا درباره امضای سند خواهرخواندگی و تدوین برنامه عملیاتی مذاکره کرد.

در این جلسه توسعه ارتباطات الکترونیکی، خدمات لجستیکی، برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی تخصصی، تبادل طرح‌های مبارزه با آلودگی دریایی، روش‌های جذب سرمایه‌گذاری در بنادر دو کشور و بهره‌برداری بهینه از خدمات ریلی در بنادر مورد بررسی قرار گرفت و بنا طرفین برای توسعه همکاری‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

توسعه همکاری‌های بندر و دریایی ایران و هند در سفر راستاد به هند

هفته گذشته، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سفر دو روزه به کشور هند با معاون وزیر کشتیرانی و مدیران بنادر اصلی این کشور  دیدار و به منظور توسعه همکاری های بندری و دریایی، نشست تخصصی برگزار کردند.در این نشست که به میزبانی وزارت کشتیرانی هند برگزار شد، موضوع قرارداد موقت اپراتوری شرکت IPGL هند در فاز یک طرح توسعه ترمینال کانتینری بندر چابهار مورد بررسی قرار گرفت.

زمان و نحوه فعال سازی قراداد اصلی اپراتوری شرکت IPGL در بندر چابهار و برطرف کردن موضوعات مربوط به سرمایه گذاری شرکت هندی در بندر چابهار، همچنین نهایی سازی خرید تجهیزات بندری توسط شرکت هندی در ترمینال کانتینری بندر چابهار و برگزاری اولین نشست اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار با حضور سه کشور ایران - هند و افغانستان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

سهم ۸۰۰ هزار دلاری ایران از فروش نقشه‌های دریایی

هفته گذشته هادی حق‌شناس عضو هیات‌عامل سازمان بنادر در حاشیه اجلاس بیست و پنجم شورای سیاستگذاری کشورهای عضو پریمار در تهران گفت: موسسه پریمار از زیرمجموعه‌های سازمان بین‌المللی هیدروگرافی است که با عضویت ۱۵ کشور، فعالیت اصلی‌اش صحه‌گذاری و تایید نقشه‌های الکترونیکی تهیه شده توسط کشورها و انتشار این نقشه‌ها به صورت بین‌المللی است.

دیدار معاون امور دریایی سازمان بنادر با سفر و نماینده دائم ایران در لندن

در حاشیه حضور در بیست و پنجمین نشست مجمع ایمسو نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، معاون نماینده دائم ایران در آیمو با سفیر و نماینده دائم ایران در لندن، دیدار و گفتگو کردند. در این ملاقات، در خصوص موضوعات و دستورکارهای مهم مجمع بیست و پنجم ایمسو در باره الزام استمرا خدمات ارتباطات ماهواره ای اینمارست توضیحاتی ارایه شد.

اولویت سازمان بنادر اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به خطوط ریلی است

محمدرضا اله یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته در جریان سفر دو روزه به بندر چابهار با  تاکید بر این مطلب که بنادر در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارند، گفت: توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، منافع ملی کشور را تضمین می‌کند و اتصال بندر فوق به خطوط سراسری ریلی جزو اهداف و اولویت‌های سازمان بنادر است.

تشریح برنامه‌های توسعه بنادر و پس‌کرانه‌های بنادر شمال و جنوب کشور

برنامه‌های توسعه‌ای بنادر و پس‌کرانه‌های بندری شمال و جنوب کشور با نگاهی بر وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری در بنادر ایران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام شد.

در بخشی از این گزار‌ش آمده است: بندرشهید رجایی هاب کانتینری و بندر امام‌خمینی(ره) هاب غلات در کشور به شمار می‌روند و به عنوان دو بندر بزرگ کشور مطرح هستند که همواره توجه به آن‌ها در اولویت قرار دارد. از سوی دیگر با توجه به اقدامات انجام شده در خصوص تاسیسات زیربنایی، سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر نظام در مورد سواحل مکران، در بندر شهیدبهشتی چابهار اقدامات مناسبی در زمینه ورود تجهیزات، احداث اسکله‌ها و قرارداد اپراتوری هندی‌ها صورت گرفته است.

بررسی سند آمایش مراکز لجستیک کشور/ تعیین بنادر بوشهر، امیرآباد و جاسک به عنوان دهکده لجستیک

خسرو سرایی مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته با اشاره به اینکه نحوه اجرای سند آمایش مراکز لجستیک کشور در دست بررسی است، گفت: سند آمایش مراکز لجستیک کشور، یک سند بالادستی برای احداث مراکز لجستیکی محسوب می‌شود و روش‌شناسی لازم برای شناسایی ۵۸ پهنه در سراسر کشور را برای مراکز لجستیکی ارایه می‌کند.

توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار توسط آخوندی رقم خورد

هفته گذشته همچنین احمدعلی کیخا ضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی با اعلام اینکه توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار گواه این است که برخورد آخوندي با موضوع توسعه و حمل و نقل، کارشناسی و از روی دانش است، گفت: معتقدم که برخی از مدیران ایشان به ویژه در استان‌ها از منظر دیدگاهی و کارکردی فاصله زیادی با وزیر دارند و این موجب ایجاد مشكل بر سر راه توسعه شده است.

نظر شما