شناسهٔ خبر: 61250 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت

توسعه اراضی پس‌کرانه‌های تجاری سه بندر چابهار، شهیدرجایی و امام‌خمینی/ امضای قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در بندر شهیدرجایی به ارزش ۳ هزار میلیاردتومان/ ممنوعیت تردد کشتی‌های غیرایمن در آب‌های ایران

گزارش آخر هفته توسعه اراضی پس‌کرانه های تجاری سه بندر چابهار، شهیدرجایی و امام خمینی، امضای قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی در بندر شهیدرجایی به ارزش ۳ هزار میلیاردتومان، تاکید بر طراحی تمامی سناریوهای لازم برای مقابله با تحری در بخش دریا و بندر، اعلام احداث ترمینال های LNG در بنادر شهیدرجایی و شهیدبهشتی و ممنوعیت تردد کشتی‌های غیرایمن در آب‌های ایران بخشی از مهمترین اخبار حوزه بندر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار بنادر و دریانوردی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

تاکید بر طراحی تمامی سناریوهای لازم برای مقابله با تحری در بخش دریا و بندر

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جلسه شورای مدیران ارشد این سازمان با تاکید بر لزوم توجه به قوانین، مقررات و کنوانسیون‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به آن ملحق و نسبت به آن متعهد شده است، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط تحریم در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و تمام سناریوهای لازم برای مقابله با تحریم طراحی شده است.

دفاع از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در ۶۲ ماه قبل

هفته گذشته مراسم تودیع و معارفه عباس آخوندی و محمد اسلامی وزرای سابق و جدید وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در این مراسم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنرانی خود از عملکرد وزارتخانه در ۶۲ ماه خدمت در آن دفاع کرد و در بخش بنادر و دریانوردی دستاوردهای مهم را برشمرد.

 آخوندی با اشاره به توسعه سواحل مکران عنوان کرد: جناب جهانگیری نیک می‌دانند که عمده کاری که برای توسعه سواحلِ مکران صورت گرفت، در وزارت راه و شهرسازی است؛ تامین تجهیزات ترمینال کانتینری شماره ۲ بندر شهید رجایی با ۱۲۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری از محل منابع سازمان بنادر و دریانوردی و شروع عملیات اجرایی زیرساخت‌های ترمینال کانتینری شماره ۳ بندر شهید رجایی با اعتبار بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان. حجم ریالی قرار دادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور از شهریور ماه ۹۲ تا مهر ماه ۹۷ به میزان ۶۹۱۰ میلیارد تومان در قالب ۱۴۹ قرار داد بوده است. انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری هندوستان در بندر چابهار به میزان ۸۵ میلیون دلار و اخذ ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری از هند برای بندر مذکور در قالب همین قرارداد. خارج سازی ۲۷ فروند شناور مغروقه دوران جنگ تحمیلی از رودخانه اروند و خورموسی، شروع و تکمیل مرحله اول توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین با سرمایه گذاری بخش خصوصی، تکمیل و تحویل مراحل ساخت ۴۹ موج شکن چند منظوره در طول سواحل جنوبی کشور.

وی افزود: افزون بر بندرهای جنوب، به تکمیل طرح توسعه بندر امیرآباد در استان مازندران و توسعه بندر انزلی در استان گیلان می‌توان اشاره کرد. تهیه طرح‌های ریل‌پایه کردن بنادر ایران و اجرای بخشی از آنها در بندر شهید رجایی و بندر امام، توسعه امکانات و تجهیزات گردشگری دریایی در استانهای ساحلی خصوصا استان هرمزگان با ساخت و نصب ده اسکله شناور، تعیین تکلیف نهایی راهبری پایانه های کانتینری شماره یک و دو بندر شهید رجایی و واگذاری در قالب قراردادهای راهبری و سرمایه گذاری ۵ ساله به اپراتورهای داخلی و الزام به جذب شریک‌های خارجی.

امضای قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی در بندر شهیدرجایی به ارزش ۳ هزار میلیاردتومان

محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر شهیدرجایی به ارزش ۳ هزار میلیاردتومان به عنوان یکی از بزرگترین قراردادها با بخش خصوصی طی هفته‌های آتی خبر داد و اعلام کرد: تملک اراضی۲۴۰۰ هکتاری که معارض دارد در بندر شهیدرجایی در دست انجام است و در حال تهیه زیرساخت‌ها برای ایجاد شهر لجستیکی در آن بندر هستیم.

توسعه اراضی پس‌کرانه های تجاری سه بندر چابهار، شهیدرجایی و امام خمینی

هفته گذشته به مدت دو روز سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل با حضور ۱۶ نماینده اتحادیه اروپا در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح ظرفیت ها و قابلیت های ایران در زمینه فعالیت‌های دریایی به ۱۶ نماینده اتحادیه اروپا در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل از توسعه اراضی پس کرانه ای بنادر جنوبی کشور خبر داد و گفت: امیدوارم با روابط مناسبی که با اتحادیه اروپا داریم همکاری ها روز به روز گسترش پیدا کند.

اتحادیه اروپا خواهان حرکت در مسیر توافقات قبلی است

ماجرا باکران قائم مقام حمل و نقل اتحادیه اروپا در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل، گفت: در خصوص حمل و نقل اتحادیه اروپا همواره کنار ایران خواهد بود و ادامه همکاری ها را اعلام می کنیم.

وی همچنین، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۶ هیاتی از اتحادیه اروپا به رهبری خانم موگرینی به ایران سفر کرد که در این حضور توافقات ارزشمندی در زمینه حمل و نقل در ابعاد شهری و هواپیمایی ایجاد شد و در این همایش اجازه می‌خواهم ضمن رساندن سلام و مراتب احترام آن هیات به دوستان‌مان در ایران حامل این پیام باشم که همچنان در مسیر همان توافقات حرکت کنیم.

سهم ۶۷ درصدی اشتغال مستمر کشور به حمل و نقل دریایی متعلق است

محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی حضور ۱۶ نماینده از اتحادیه اروپا را درتهران سرآغاز همکاری های بلندت اتحادیه حمل و نقل اروپا با ایران عنوان کرد و گفت: بخش حمل و نقل دریایی، ۶۷ درصد از اشتغال مستمر کشور را به خود اختصاص داده است.

احداث ترمینال های LNG در بنادر شهیدرجایی و شهیدبهشتی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینال‌های LNG در بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی است.

کشتی‌های ایران تحت پوشش بیمه‌ای دریانوردان هستند

هادی حق‌شناس در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: ایران یکی از قدیمی ترین اعضای سازمان جهانی دریانوردی IMO است و مباحث و چالش های مشترکی را با کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی به ویژه کشورهای اروپایی در این حوزه دارد.

وی همچنین تاکید کرد: ما از اروپایی ها انتظار داریم که تمامی تلاش خود را در راستای تامین ایمنی کشتی‌ها و دریانوردان داشته باشند.

ممنوعیت تردد کشتی‌های غیرایمن در آب‌های ایران

نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: اجرای فرایندهای PSC/FSC به صورت مستمر و قوی باعث می‌شود کشتی‌های غیر ایمن و غیر مجاز امکان تردد در آب‌ها و بنادر ایران را نداشته باشند و همین امر به ارتقای ایمنی بنادر کمک شایانی می‌کند.

وی گفت: در راستای قوانین و استانداردهای بین‌المللی ۴۲ کشتی در لیست سیاه کشتی‌های غیر مجاز قرار گرفته‌اند.

تکذیب ممنوعیت خروج برخی اقلام از بنادر امارات به مقصد ایران

روانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندرى سازمان بنادر و دریانوردى ضمن تکذیب ممنوعیت خروج برخى اقلام از بنادر امارات به مقصد ایران در پى تحریم‌هاى ظالمانه آمریکا، تصریح کرد: هیچ ممنوعیت، محدودیت و تفکیک کالایى بین ایران و امارات صورت نگرفته و صادرات و واردات طبق روال قبل در حال انجام است.

شرکت ۱۸ شرکت بین المللی در نمایشگاه ارگان های دریایی

علی اکبر مرزبان رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور با اعلام جزئیات برگزاری نمایشگاه بین المللی ارگان های دریایی از ۲۶ تا ۲۸ آذرماه در کیش، گفت: نمایشگاه امسال در کیش، فرصت مناسبی است که قدرت جمهوری اسلامی ایران را در حوزه صنعت و حمل و نقل دریایی به دنیا نشان دهیم.