شناسهٔ خبر: 63581 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در بندر امام خمینی (ره)/ کمیت و کیفیت حمل بار افزایش می‌‌یابد/ ضرورت ریل پایه کردن بنادر و استفاده از انبارداری مکانیزه

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی از سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: باید با ریل پایه کردن بنادر و مکانیزه کردن انبارداری، ارزش افزوده ایجاد کرده و موجب رونق اقتصادی در کشور شویم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران ارزش این پروژه‌ها را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها با مشارکت و سرمایه گذاری فعال بخش خصوصی افتتاح شده و به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در بنادر این است که توان اقتصادی ایجاد شود و تولید بار صورت بگیرد. این مهم هم در رونق ترانزیت موثر است و هم در تولید، اشتغال و نقش آفرینی برای ارتقای اقتصادی کشور، منطقه و به ویژه استان خوزستان تاثیر مثبت دارد.

اسلامی با اشاره به وجود پسکرانه ۱۱ هزار هکتاری در بندر امام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی آن گفت: هزار و ۳۰۰ هکتار از این پسکرانه امروز زیر پوشش قرار دارد. شرکت‌های گوناگونی که امروز در بندر فعال هستند، هم در حوزه انبارداری و نقل و انتقال بار و هم در حوزه ایجاد ظرفیت فرآوری فعالیت می کنند.

وی افزود: امروز از فرآوری دانه‌های روغنی بازدید کردم. این فعالیت‌ها از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند تولید بار داشته باشند و با ایجاد ارزش افزوده بر روی مواد خام، به صادرات منجر شوند.

اسلامی مکانیزه کردن سیستم های تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی (ره) را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: این اقدام می‌تواند میزان توقف کشتی ها را کاهش دهد. امروز شاهد استفاده از سیستمی هستیم که قدرت تخلیه ده هزار تن دانه روغنی و غلات در روز را دارد و می تواند یک محموله ۶۰ هزار تنی را ظرف ۶ روز تخلیه کند.

وی ادامه داد: این اتفاق ارزش افزوده ایجاد می کند و کمیت و کیفیت حمل بار را افزایش می‌دهد.

عضو کابینه دوازدهم اتصال بنادر به شبکه ریلی را یک ضرورت خواند و گفت: ما باید بتوانیم شبکه ریلی خود را به مراکز بار متصل کنیم که قدرت جابجایی بار افزایش پیدا کند.

اسلامی کاهش قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان را نتیجه این اقدام دانست و افزود: اتصال مراکز بار به شبکه ریلی همچنین از تحمیل بار زیاد و خارج از حد تحمل به جاده‌ها جلوگیری می کند.

وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاری برای ریل پایه کردن بنادر خبر داد و گفت: یکی از مراکزی که امروز مورد بازدید قرار گرفت، انبار مکانیزه دانه است که با سیستم مکش به کشتی متصل است و می‌تواند تحرک متفاوتی را برای تخلیه و بارگیری ایجاد کند.

وی به احداث پایانه های نفتی در بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: این پایانه‌ها سوآپ و ترانزیت نفت و فرآورده‌های نفتی را انجام می‌دهند و با سرمایه گذاری شایسته بخش خصوصی ایجاد شده‌اند.

نظر شما