به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست "تغییرات اقلیمی و رسانهها با تأکید بر سیل فروردین ۱۳۹۸ " با حضور دکتر محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی این وزارتخانه، دکتر صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، دکتر علی احمدی، عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی و احمد کارخانه، رئیس گروه مطبوعات، امور خبری و تحلیل اطلاعات وزارت راه و شهرسازی سهشنبه، سوم اردیبهشتماه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
احمد کارخانه، رئیس گروه مطبوعات امور خبری و تحلیل اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه چالش تغییرات آبوهوایی و تشدید خطرهای طبیعی ناشی از آن بهعنوان یکی از ۱۰ چالش آینده جهان معرفیشده است به برگزاری نشست تغییر اقلیم براي سردبيران رسانهها»، با حضور معاون هیئت بینالدولی تغییر اقلیم (IPCC) در خردادماه ۱۳۹۷ در کشورمان اشاره کرد و گفت: هیئت بینالدولی تغییر اقلیم (IPCC) مرجع سازمان ملل متحد در خصوص ارزیابی علمی تغیير اقلیم است که پس از مطرح شدن اهمیت مسئله اثرات گرمایش جهانی، باهدف ارزیابی تحقیقات علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی مرتبط با تغییر اقلیم و اثرات آن بر کره زمین، توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و برنامه محیطزیست سازمان ملل متحد (UNEP) تأسیس شده و تاکنون پنج گزارش جامع از تغییر اقلیم را منتشر کرده است که مبنای توافقنامههای بینالمللی در خصوص تغییر آبوهوا بودهاند.
اين كارشناس رسمي دادگستري در حوزه خبرنگاري و روزنامه نگاري بابیان اینکه مرجع ملی و نماینده ایران در IPCC، سازمان هواشناسی کشور است، به یادآوری برخی از نکات مورد تأکید نشست مذکور پرداخت و گفت: اگرچه تغییر اقلیم در ايران پیآمدهاي وخيمي ازجمله افزایش رخداد مخاطرات جوی-اقلیمی، وقوع بارشهای سنگین و غیرمترقبه، حذف یا جابهجایی برخی گونههای جانوری و گیاهی، کاهش عملکرد محصولات زراعی و باغی، کاهش امنیت غذایی، افزایش انواع بیماریهای انسان، دام و گیاه، کاهش تنوع زیستی و موجودات دریایی، افزایش روند بیابانزایی، کم رونق شدن گردشگری، افزایش بیماریهای مناطق گرمسیری مانند مالاریا، افزایش ریسک سرمایهگذاری در بخشهای کشاورزی و همچنین افزایش مهاجرت از مناطق در معرض مخاطرات اقلیمی را در کشور به دنبال خواهد داشت.
سهم رسانههای تخصصی محیطزیستی از مجموع رسانهها اندک است
«ارتباطات و محیطزیست» موضوعي جاافتاده در دنیا است درحالیکه سهم رسانههای تخصصی محیطزیستي از بين كل رسانههاي داراي مجوز كشور ۲۱ صدم درصد است؛ بهطوریکه در ايران، هماکنون ۱۱ هزار و ۱۱۵ رسانه داراي مجوز فعاليت وجود دارد كه در اين ميان علاوه بر خبرنگاران و حوزههای محیطزیست در برخي از رسانهها، ۲۴ رسانه صرفاً با عنوان «محیطزیست» در شکلهای مختلف فعالیت میکنند.
کارخانه عنوان کرد: « ارتباطات و محیطزیست» موضوعي جا افتاده در دنیا است درحالیکه سهم رسانههای تخصصی محیط زیستی از بين كل رسانههای دارای مجوز كشور ۲۱ صدم درصد است؛ بهطوریکه در ايران، هماکنون ۱۱ هزار و ۱۱۵ رسانه داراي مجوز فعاليت وجود دارد كه در اين ميان علاوه بر خبرنگاران و حوزههای محیطزیست در برخي از رسانهها، ۲۴ رسانه صرفاً با عنوان «محیطزیست» در شکلهای مختلف فعالیت میکنند.
اين مدرس دانشگاه با اشاره به تأکید به موضوع تغییر اقلیم در حكم انتصاب رئيس سازمان هواشناسي كشور پیش از سیلابهای اخیر گفت: در این حکم توجه ویژهای به مطالعات تغییر اقلیم و تحقیق و پیادهسازی راهکارهای سازگاری و کاهش آثار سوء آن و افزایش تابآوری و نیز همکاری و تعامل سازنده با سازمانها و مجامع بینالمللی بهویژه سازمان هواشناسی جهانی، دیدبانی جهانی زمین و هیئت بینالدول تغییر اقلیم صورت گرفته بود.
رئیس گروه مطبوعات امور خبری و تحلیل اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در ادامه به ارائه آماری از تعداد هشدارهای سازمان هواشناسی پرداخت و گفت: كارشناسان سازمان هواشناسي كشور در مواقع عادي روزانه ۱۶ بار در شبكههاي راديويي و ۸ بار در تلويزيون بهصورت زنده اطلاعات وضعيت را ارائه میکنند و این در حالی است که شبکههای استانی نیز بهطور مستمر، ارائه گزارش وضعيت هوا را در برنامههای خوددارند بهطوریکه در سيل فرودين ۱۳۹۸ درمجموع ۱۵۰ اطلاعيه، ۹۰ اخطاريه و بيش از هزار و ۹۵۰ گزارش راديويي و تلويزيوني در تهران و استانها در خصوص شرايط نامساعد جوي و شرايط مخاطرهآمیز ازجمله هشدار وقوع سيلاب و... منتشر و پخش شده است.
وی افزود: در فرودين ۹۸ درمجموع ۷۵۰ دقيقه در راديو، ۱۳۵ دقيقه در شبكه يك سيما و ۱۲۰ دقيقه در شبكه خبر، ۱۰۰ دقيقه زیرنویس شبكه خبر صرفاً در صداوسیما اطلاعرسانی صورت گرفته است كه درمجموع بيش از ۱۸ ساعت تا ۱۷ فرودين ۹۸ بوده است. پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازی نیز در يك ماه گذشته ۳۹۶ محتوا با موضوع سيل توليد و منتشر كرده است كه منبع خبري رسانههاي ديگر بهویژه خبرگزاریها بوده است و در حوزه راه و شهرسازی در ۲۰ روز نخست سال ۱۹ هزار محتوا در رسانه منتشر شد كه عمدتاً مرتبط با سيل بود.
کارخانه در بخش دیگر سخنان خود به تحلیل محتواي تلگرام با کلیدواژه ”سيل“ در فروردين ۹۸ در بين پستهای پربازديد این پیامرسان پرداخت و گفت: پیامهای پربیننده (۲۰مورد نخست) تلگرام در فرودين ۹۸، درمجموع ۲۴۱ ميليون نفر بيننده داشته که درمجموع ۹۹ پيام پربیننده تگرام با موضوع سيل ۹۹ مورد بوده است و بهطور ميانگين دو ميليون نفر هر پيام را خواندهاند.
پربینندهترین پيام تلگرام مرتبط با سیل مربوط به سیل شیراز است
اين كارشناس رسمي دادگستري در حوزه خبرنگاري و روزنامه نگاري بابیان اینکه پربینندهترین پيام تلگرام با بيش از ۵ ميليون نفر بيننده، مربوط به دليل سيل شيراز بوده است، گفت: منبع ۸۵ درصد پیامهای پربیننده تلگرام از منابع رسمي خبری بود که در این میان، گزارش سيل در استانها و کشتهشدهها بيشترين محتوا را به خود اختصاص داد.
کارخانه در ادامه فعالیت میکروبلاگ توییتر در ایام وقوع سیل را نیز مورد بررسی قرار داد و به بیان جزییاتی از هشتگ های پربازدید مرتبط با سیل در این میکروبلاگ پرداخت و گفت: در این مدت بيش از يك ميليون و ۵۰۰ هزار توئيت توسط ۹۰ هزار كاربر این رسانه اجتماعی نوشته شده که گلستان با ۳۷۶ هزار توییت بیشترین توجهات را به خود معطوف کرده است و لرستان و فارس به ترتیب با ۲۷۹ و ۱۵۷ هزار توییت در رتبههای بعدی از این نظر قرار دارند.
این پژوهشگر حوزه رسانه بابیان اینکه حجم زیادی از مشارکتها مربوط به اطلاعرسانی در توییتر درباره سیل و ترغیب کاربران برای یاری سیلزدگان بوده است، گفت: بیشترین کاربران در هشتگهای مرتبط با دولت مشارکت داشتند که در این میان هشتگهای حمایتی نسبت به ارگانهای خدمت رسان بیشترین میزان تولید محتوا و دریافت لایک را در این رسانه داشتند.