شناسهٔ خبر: 66990 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن:

نقشه راه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا یک ماه آتی تدوین می شود/تشکیل کمیته پایش در وزارت راه و شهرسازی

عباس فرهادیه عباس فرهادیه در کارگاه برنامه‌ریزی نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که در محل شرکت بازآفرینی شهری برگزار شد، از تدوین نقشه راه طرح اقدام ملی تولید مسکن تا یک ماه آتی در وزارتخانه خبر داد و گفت: بعد از تهیه نقشه راه، دفتر پایش در دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن تشکیل خواهد شد و با تعامل و گام به گام اجرای طرح اقدام ملی، پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کارگاه برنامه‌ریزی ارزش تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور با حضور عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن، مدیر دفتر مسکن شرکت بازآفرینی شهری، کارشناسان معاون مسکن و ساختمان و همچنین شرکت بازآفرینی و نمایندگان نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی ذینفع  در روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ماه در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن ضمن حضور در این کارگاه، اعلام کرد: در احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا افق ۱۴۰۰ که ۲۰۰ هزار واحد آن توسط شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت بازافرینی شهری انجام می‌شود، اگرچه در برخی از بخش‌های آن همپوشانی وجود دارد اما جنس کار متفاوت است.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن تصریح کرد: تولید مسکن در بافت‌های ناکارآمد و در قالب بازآفرینی‌شهری با توجه به پیچیدگی های تولید مسکن در بافت های فوق وظیفه سنگینی است و از اهمیت فراوانی برخوردار است.

فرهادیه خاطرنشان کرد: بعد از کارگاه با همفکری همکاران در وزارتخانه و دفتر اقتصاد مسکن تلاش می کنیم تا طی یکماه آتی نقشه راه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های ناکارآمد را تهیه و تدوین کنیم.

وی افزود: بعد از تهیه نقشه راه، دفتر پایش در دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن تشکیل خواهد شد و با تعامل و گام به گام اجرای طرح اقدام ملی که احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال است، پیگیری خواهد شد.

کارگاه برنامه‌ریزی ارزش احداث ۱۰۰هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۳۹۹ در قالب بازآفرینی شهری با حضور مدعوین با تخصص‌های مختلفِ بافت‌های ناکارآمد، بافت‌‌های تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی، برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، برنامه‌ریزی مسکن، اقتصاد مسکن، تأمین مالی مسکن، جامعه‌شناسی، حوزه ساخت و مسایل فنی-اجرایی مسکن، و غیره و نیز نمایندگان نهادهای مختلف دولتی و خصوصی ذینفع با ارایه طرح مبنا و نقد و بررسی آن ادامه یافت.

در این کارگاه دو روزه ایده‌یابی در ۴ کارکرد اصلی بهبود کیفیت زندگی در بافت‌های ناکارآمد، تأمین منابع مالی، کاهش قیمت تمام شده و نیز الگوی مدیریت در بافت‌های ناکارآمد انجام شد. در ادامه ایده‌ها ارزیابی و مهمترین آنها برای توسعه در فاز بعدی مطالعه توسط کارگروه‌های تخصصی انتخاب شدند.

گفتنی است، تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور در قالب برنامه‌ریزی ارزش در دستورکار معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه قرار دارد. نقشه راه مذکور شامل احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت عمران شهرهای جدید در شهرهای جدید، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده شهرها است.

 کارگاه‌ دو روزه مربوط به شهرهای جدید ۲۷ و ۲۸ فروردین در محل شرکت عمران شهرهای جدید و کارگاه مربوط به بنیاد مسکن ۳ و ۴ اردیبهشت در محل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شده بود.