شناسهٔ خبر: 69624 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران خبر داد؛

پرداخت ۶۵ میلیاردتومان تسهیلات و ۲۵ میلیاردتومان بلاعوض به سیل‌زدگان مازندران/تمامی واحدهای سیل‌زده مازندران تا پایان سال بازسازی و تعمیر می‌شوند

سیل محمد خانی‌نوذری از پرداخت ۶۵ میلیاردتومان تسهیلات و ۲۵ میلیاردتومان بلاعوض به سیل‌زدگان مازندران خبر داد و گفت: واحدهای سیل‌زده تعمیری استان تا پایان مردادماه و واحدهای احداثی تا پایان سال به اتمام می‌رسند.

محمد خانی‌نوذری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین روند بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده استان مازندران را تشریح کرد و گفت: حدود ۷۰۰۰ واحد مسکونی و تجاری در استان مازندران بر اثر سیل اخیر آسیب دیدند. با توجه به گستردگی کار در ۱۲ شهرستان و ۱۷۹ روستا  بلافاصله ارزیابی‌ها شروع شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با اعلام این مطلب که واحدهای آسیب دیده شامل تعمیری، احداثی، معیشتی و تجاری هستند، افزود: برخی از خسارت دیدگان هم تسهیلات تعمیری و هم معیشتی دریافت کرده اند که تاکنون ۸۰۹۹ واحد به بانک معرفی شده اند. خوشبختانه بانک تاکنون با مالکان ۵۱۰۰ واحدمسکونی معرفی شده انعقاد قرارداد انجام داده است. بدین معنا، بیش از ۶۵ درصد واحدهای شناسایی شده برای دریافت بانک معرفی شده و انعقاد قرارداد انجام داده اند.

خانی‌نوذری ادامه داد: تاکنون ۲۷۵ واحد احداثی به بانک معرفی شده اند که بانک با ۱۳۸ نفر آنها انعقاد قرارداد انجام داده است. این رقم برای واحدهای تعمیری ۲۸۰۶ نفر و در معیشتی ۲۱۰۰ و در واحدهای تجاری ۵۰ مورد انعقاد قرارداد انجام شده است.

به گفته وی، آواربرداری، پی‌کنی و صدور پروانه ۶۰ درصد از ۶۲۰ واحد احداثی استان انجام شده است که از این تعداد حدود ۱۰ واحد به بهره برداری رسیده اند و اجرای فوندانسیون در ۱۷۰ واحد، اجرای اسکلت در ۱۳۰ و اجرای سقف در ۱۱۰ واحد احداثی اجرایی شده است.

خانی‌نوذری اعلام کرد: پیش بینی می کنیم تا شش ماه آینده واحدهای احداثی به پایان برسند.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران همچنین توضیح داد: در واحدهای تعمیری سرعت کار بیشتر بوده است زیرا پرداخت بلاعوض‌ها برای واحدهای تعمیری سرعت کار را بالا برده است.  هم اکنون حدود ۴۶۰۰ واحد تعمیری سیل زده از حدود ۵۰۰۰ واحد به اتمام رسیده است و اینها نشان می‌دهد که در اتمام واحدهای تعمیری مشکلی وجود ندارد.

این مسئول بنیاد مسکن در مازندران گفت: تاکنون حدود ۲۵ میلیاردتومان بلاعوض و ۶۵ میلیاردتومان تسهیلات بانکی به سیل‌زدگان استان پرداخت شد. همچنین، ۲۸۰۰ تن سیمان رایگان به مردم ارایه شده است.

خانی‌نوذری همچنین اعلام کرد: در شهرستان زیرآب و پل سفید چندین واحد مسکونی که در بستر و حریم رودخانه احداث شده بودند تخریب شدند که آن واحدهای مسکونی اجازه ساخت و ساز را در حریم و بستر رودخانه ندارند. زمینی برای آنها تهیه کردیم و کار در آن زمین ها در حال انجام است. در حال گرفتن پروانه برای زمین هایی هستیم که در بستر رودخانه بودند و امکان درجاسازی نداشتند که برای جابه جایی آنها اقدامات  در دست انجام است.

برچسب‌ها: