شناسهٔ خبر: 72079 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

سهم دولت و سازنده در طرح‌های مشارکتی در هر پروژه متفاوت است

نشست خبری مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن علی نبیان در خصوص قراردادهای مشارکتی و صحبت‌هایی که درباره سهم دولت و سازندگان مطرح شده بود، گفت: هر پروژه نسبت به پروژه دیگر صددرصد متفاوت است، برای مثال زمینی که در نقطه‌ای از یک شهر با زمین دیگری در همان شهر از نظر ارزش ریالی تفاوت دارد، به‌طور طبیعی ساخت و سازی که در آن زمین‌ها صورت می‌گیرد متفاوت است، در نقطه‌ای ارتفاعی مجاز است و با نقطه دیگر متفاوت است، به همین دلیل در این موضوع برای هر پروژه درصد خاصی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری روز دوشنبه ۱۱ شهریورماه در پاسخ به خبرنگاران درباره موضوع قراردادهای مشارکتی گفت: درباره موضوع قرارداد با مشارکت‌کنندگان در قراردادی که داریم نه فقط در این پروژه در قرارداد مشخص کردیم، اگر طرف مقابل نتوانست در زمان مشخص شده پروژه را به اتمام برساند، جریمه‌ها و موارد مختلفی دیده شده است. بازه زمانی مشخص کردیم که ظرف ۲ سال بتوانیم مجموعه‌ای را بسازیم. اگر طرف مقابل نتوانست در ۲ سال به تعهد خود عمل کند با مواردی مانند ضمانت‌نامه و جرایمی که در قرارداد فی‌مابین در نظر گرفتیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص قراردادهای مشارکتی و صحبت‌هایی که درباره سهم دولت و سازندگان مطرح شده بود، گفت: هر پروژه نسبت به پروژه دیگر صددرصد متفاوت است، برای مثال زمینی که در نقطه‌ای از یک شهر با زمین دیگری در همان شهر از نظر ارزش ریالی تفاوت دارد، به‌طور طبیعی ساخت و سازی که در آن زمین‌ها صورت می‌گیرد متفاوت است، در نقطه‌ای ارتفاعی مجاز است و با نقطه دیگر متفاوت است، به همین دلیل  در این موضوع برای هر پروژه درصد خاصی وجود دارد.

نبیان درباره شرایط افرادی که می‌توانند برای طرح اقدام ملی ثبت‌نام کنند بیان کرد: طرح اقدام ملی در ۳ مجموعه در حال انجام است، در استان‌ها بنیادهای مسکن و ادارات راه و شهرسازی متولی ارائه واحدها هستند. بنیاد مسکن در راستای اهدافی که تعریف شده است، شروع به ساخت می‌کند و واحدها را در اختیار مردم قرار می‌دهد، برای پروژه‌های دیگر اداره‌های راه و شهرسازی متولی امر هستند. فرم «ج» افراد بسیار مهم است، برای مثال فردی دارای منابع مالی است و یک بار از امکانات دولتی استفاده کرده است و فرم «ج» او قرمز است، به همین دلیل افرادی که فرم «ج» آن‌ها سبز باشد و از امکانات دولتی برای مسکن استفاده نکرده باشند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

وی در خصوص سهم استان‌ها در طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی برای هر استان سهم مسکن‌های طرح اقدام ملی مشخص است و از طرف دیگر بر اساس تعداد شهرهای هر استان، به تفکیک میزان مسکن مشخص شده است، برای مثال در استان تهران به‌جز شهر تهران شهرهای دیگری هم داریم که سهم هر کدام مشخص است. در این برنامه مدیرکل بنیاد مسکن هر استان و مدیرکل راه و شهرسازی هر استان با حضور در شهرهای مختلف و جلسه با مدیران شهرستانی زمین‌های سازمان‌ها را مشخص می‌کنند، در جاهایی که هیچ یک از سازمان‌ها زمین نداشتند، سازمان ملی زمین و مسکن زمین را تامین می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان زمین اختصاص داده شده برای تولید مسکن گفت: در کل کشور حدود یک‌هزار هکتار در حال آماده‌سازی برای تولید مسکن است. به‌جز از این مقدار هر کدام از دستگاه‌های حاضر در طرح اقدام ملی زمین‌ برای تولید مسکن دارند. برای مثال مجموعه شهرهای جدید، ‌ زمین دارد و نیاز ندارد از کسی زمین بگیرد و در نتیجه شروع به تولید کرده است. بنیاد مسکن در مناطقی که دارای زمین است در حال انجام طرح است. بازآفرینی شهری در زمین‌هایی که در اختیار دارد مشغول به‌کار است. باید این موضوعات از هم تفکیک شود و به دستگا‌ه‌ها اعلام کرده‌ایم در جایی که زمین ندارند، زمین در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

نبیان درباره سرعت انجام پروژه‌های طرح اقدام ملی نیز گفت: تا قبل از آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی در هفته گذشته توسط رئیس‌جمهوری، عملیات اجرایی‌ ۶۸ هزار واحد آغاز شده بود، این عملیات‌های اجرایی در زمین‌هایی که داشتیم و در اختیار قرار دادیم آغاز شده بود. از طرف دیگر در هفته گذشته شروع عملیات اجرایی یک‌صد و ده هزار واحد را داشتیم. در این مرحله حدود یک‌هزار هکتار شناسایی کردیم و مقدمات آن را فراهم کردیم، بعد از آن طرف قراردادمان برای آماده‌سازی می‌آید. در مرحله بعدی مهم این است، زمین‌هایی که داریم دچار مشکل نشود.

وی درباره زمان پایان این طرح گفت: تلاش دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم این طرح به‌پایان برسد. همه مجموعه‌ها هم آمده‌اند تا بتوانیم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که وعده داده شده، به نتیجه برسد. دولت از ظرفیت خودش برای تولید مسکن استفاده کرد، مرحله بعد وارد کردن شریک بود تا بتوانیم سرعت تولید را افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص مزیت طرح اقدام ملی نسبت به مسکن مهر اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی بر طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن تاکید ویژه دارد و درخصوص این طرح و طرح‌های مسکن دیگر که در کشور پیش از این مطرح شده همواره عنوان کرده است که برای مثال در مسکن مهر همیشه چالش‌هایی بوده و آن را به دولت خاصی منصوب می‌کردند، اما در اقدام ملی بحث دولت‌ها مطرح نیست و هدف خانه‌دار کردن مردم است. از طرف دیگر یکی دیگر از مزیت‌های آن آماده بودن زیرساخت‌ها است. قبل از شروع این طرح هم مسیر و هم خدمات زیربنایی را مشخص کردیم.

نبیان درباره علت مطرح شدن طرح اقدام ملی توسط دولت بیان کرد: علت مطرح شدن این طرح از سوی دولت، رونق تولید مسکن و خروج از رکود بود. ساخت مسکن وظیفه دولت نیست، آماده‌سازی اقدامات است. امروز اگر کسی بخواهد واحد مسکونی بسازد با دولت کاری ندارد، زمین تهیه می‌کند و می‌سازد. دولت برای رونق تولید ۴۰۰ هزار واحد را در نظر گرفت تا دغدغه مردم را کاهش دهد. هر نقطه در کشور چه تهران و چه در هر شهر دیگری، اگر زمین داشته باشیم آماده‌سازی را انجام می‌دهیم تا ساخت شروع شود. انتهای برنامه ما این است که زمین‌ها تبدیل به مسکن شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره استثناء شدن این سازمان در اختیاراتی که وزیر راه و شهرسازی به نماینده خود در شورای حفظ حقوق بیت‌المال داد، گفت: سازمان ملی زمین و مسکن با توجه به وجود حوزه معاونت حقوقی و املاکی در سازمان ملی زمین و مسکن و توان‌مندی و امکاناتی که در این حوزه در اختیار دارد، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد مسئولیت این امر در سازمان ملی زمین و مسکن در اختیار این سازمان است. به این معنی که همه اقدامات حقوقی که باید برای موضوعات خاص انجام شود، توسط سازمان ملی زمین و مسکن در مراجع قضایی در سراسر کشور پیگیری می‌شود و این موضوعات توسط این سازمان انجام می‌شود. بر این اساس تیم مجربی برای این موضوع معین شده و دستور وزیر راه و شهرسازی بود که این سازمان این موضوعات را پیگیری کند.

وی در خصوص موضوع تصرفات در اراضی ملی گفت: زمین مبحثی است که خواسته یا ناخواسته تصرفاتی در آن انجام می‌شود، در راستای این موضوع در ۳ سال گذشته یگان حفاظت از اراضی ملی تشکیل شد. در این خصوص اذن مقام معظم رهبری را هم گرفتیم. یگان حفاظت در سراسر کشور حضور دارد و موارد تخلف رصد، پیگیری و برخورد می‌شود. برای مثال فقط در ایام نورزو و تعطیلات بهترین زمانی است که افراد می‌توانند سوءاستفاده و دخل و تصرف کنند. در این ایام به همه نیروها در کل کشور فراخوان دادیم، یگان حفاظت در ایام نوروز و تعطیلات آماده است، برای مثال برای تاسوعا و عاشورای حسینی که در هفته آینده است، به کلیه یگان در سراسر کشور اعلام کردیم که آماده‌باش هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص رقم رفع تصرفات توضیح داد: در ایام نوروز ۲۵۲ ورود غیر مجاز داشتیم که در همه این موارد همکاران وارد شدند و کسی نتوانست در اراضی وارد شود و دخل و تصرف کند. اقداماتی هم در دست اقدام است و زمانی که به نتیجه رسید به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند. از زمان تشکیل یگان حفاظت تا امروز ۴ هزار و ۴۰۹ هکتار آزادسازی اراضی داشتیم که ارزش ریالی آن ۵ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان بوده است.

وی درباره کاربری اراضی در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن گفت: باید توجه داشت این زمین‌ها فقط برای ساخت مسکن نیست، وظیفه داریم در راستای ماده صد زمین را در اختیار ارگان‌های مختلف یا سرمایه‌گذارهای مختلف مانند بیمارستان، طرح‌های تفریحی و توریستی مانند هتل، ساخت دستگاه‌های مختلف و ... قرار دهیم.

نبیان درباره تفاهم صندوق پس‌انداز یکم و طرح اقدام ملی بیان کرد: در راستای این موضوع جلساتی با مدیرعامل بانک مسکن داشتیم تا بتوانیم آن منبع مالی را برای طرح اقدام ملی بیاوریم. این موضوع در دست بررسی نهایی است تا وام مسکن یکم به مسکن‌های طرح اقدام ملی منتقل و در راستای آن قرار گیرد. این تفاهم با بانک مسکن انجام شده و در مرحله رسیدن به امضای قرارداد است.