شناسهٔ خبر: 73529 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اجرای اقدام ملی تولید مسکن طرحی مفید برای مهار قیمت و کنترل بازار - بخش اول

آرم اقدام ملی 3 ابتدای شهریورماه، همزمان با هفته دولت، حسن روحانی، رئیس جمهوری کشور در مراسمی آغاز عملیات اجرایی ۱۱۰ هزار واحد اقدام ملی رونق تولید مسکن را اعلام کرد. پیش از آغاز کلنگ‌زنی این طرح توسط رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی در سخنانی اعلام کرده بود برخی از طرح‌هایی که هم‌زمان با هفته دولت قرار است کلنگ‌زنی شود، عملیات اجرایی آن شروع شده یا در حال آماده‌سازی است یا زمین مناسب برای این اقدام اختصاص داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن که به‌عنوان جدی‌ترین طرح تولید مسکن در دولت دوازدهم و توسط محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام شده است، به نوعی از سال گذشته و پیش از اعلام آغاز عملیات اجرایی آن از سوی رئیس دولت دوازدهم شروع شده بود. در طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار است که از این تعداد تولید ۲۰۰ هزار واحد آن به عهده شرکت عمران شهرهای جدید، تولید ۱۰۰ هزار واحد به‌عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تولید ۱۰۰ هزار واحد آن در بافت فرسوده شهری و به عهده شرکت بازآفرینی شهری است.

وزارت راه و شهرسازی در ماه‌های گذشته اقدامات زیادی برای عملیاتی شدن این طرح و کنترل قیمت مسکن با اجرای طرح اقدام ملی انجام داده است، ادرات کل راه و شهرسازی در استان‌های کشور با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن اقدام به شناسایی و اختصاص زمین‌های مناسب این طرح و همچنین با کمک دیگر معاونت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی از جمله معاونت مسکن، شرکت بازآفرینی شهری، شرکت شهرهای جدید و ... برای عملیاتی شدن این طرح همکاری تنگاتنگی دارند.

 

آغاز عملیات اجرایی ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید بهارستان

۱۳ تیرماه محمدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با اشاره به دیدار نمایندگان ۱۵۰ شرکت انبوه‌ساز استان اصفهان با حبیب‌اله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید هم‌زمان با سفر وی به استان اصفهان از آغاز عملیات اجرایی ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در این شهر از نیمه دوم سال جاری خبر داد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان در این باره گفت: در این دیدار سیاست جدید تولید و عرضه مسکن برنامه اقدام ملی توسط مهندس طاهرخانی تبیین و پیشنهادات و راهکارهای انبوه‌سازان بررسی شد.

وی با اشاره به ساخت ۲۱ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر جدید بهارستان، این رقم را معادل ۱۰/۵ درصد مجموع واحد‌های در نظر گرفته شده این طرح خواند و گفت: از این تعداد، ساخت حدود هشت هزار و ۲۰۰ واحد در سال ۹۷ برنامه‌ریزی و شروع شده و احداث بقیه واحدها در برنامه سال جاری است که عملیات اجرایی آن ظرف ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

احمدی همچنین اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های مقدماتی ساخت ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد دیگر صورت گرفته است که عملیات اجرایی این واحدها در نیمه دوم سال آغاز خواهد شد.

 

اختصاص ۲۰۰ هکتار در شهر جدید شيرين‌شهر برای طرح اقدام ملی مسکن

رضا فرهادزاده مدیرعامل شركت عمران شهر جدید شيرين‌شهر هم در ۱۷ تیرماه درخصوص طرح اقدام ملی مسکن از اختصاص حدود ۲۰۰ هکتار زمین در سه محله این شهر جدید برای ساخت یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی خبر داد.

رضا فرهادزاده مجموع مساحت در نظر گرفته‌شده برای احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی در این شهر جدید را ۲۰۰ هکتار عنوان و اظهار کرد: یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در محلات دهم، دوازدهم(پرنیان) و سیزدهم شیرین شهر ساخته خواهد شد که آماده‌سازی محله «پرنیان» با پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوبی شروع‌ شده و طراحی و تأسیس دو محله دیگر نیز انجام‌شده است.

 

سهم ۱۲۰۰ واحدی استان یزد از طرح اقدام ملی

علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن هم که به اتفاق اعضای هیئت مدیره این سازمان در ۱۸ تیرماه به استان یزد سفر کرده بود، گفت: از مجموع ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی که ساخت آن در کشور بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته شده، سهم استان یزد ۱۲۰۰ واحد است که باید هرچه سریع‌تر اقدام لازم برای شناسایی و تخصیص آن انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ظرفیت استان یزد در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری و پروژه‌های مشارکتی را نیز گسترده خواند و افزود: امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بتوانیم در جهت رونق تولید مسکن حرکت کنیم.

وی با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید در تامین مسکن برای کارمندان دولت از دستگاه‌های اجرایی خواست تا زمین‌های مازادشان را برای انجام این مهم دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

 

آغاز عملیات اجرایی احداث ۱۶۰۰ واحد مسکونی در استان خوزستان

در ادامه عزم وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن، رضا رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان ۲۹ تیرماه از آغاز عملیات اجرایی احداث ۱۶۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی در خوزستان خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در خصوص اقدامات اداره کل راه و شهرسازی در خصوص طرح اقدام ملی برای رونق تولید مسکن در استان خوزستان گفت: تاکنون عملیات احداث یک‌هزار و ۶۰۰ واحد در استان آغاز شده است. همچنین تعداد ۵۰۰ واحد را در گام اول توسط سازمان ملی زمین و مسکن به فراخوان گذاشته‌ایم. شهریورماه نیز حدود یک‌هزار واحد مسکونی را به فراخوان می‌گذاریم تا وعده‌هایی که در خصوص طرح اقدام ملی داده شده است جنبه اجرایی و عملیاتی گیرد.

 

آغاز ساخت ۵۸ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید

اولین روز مردادماه حبیب‌اله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در حاشیه بازدید معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از پروژه مترو شهر جدید هشتگرد گفت: ساخت ۵۸ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید آغاز شده است.

طاهرخانی با اشاره به پروژه‌های طرح اقدام ملی در شهرهای جدید افزود: قراردادهای بخش‌های مختلف تعیین تکلیف شده و فهرست پروژه‌ها در حال ارسال است. همچنین ساخت ۵۸ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید آغاز شده که در مراحل عمرانی مختلف قرار دارند و خوشبختانه استقبال قابل توجهی از آن‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری مسکن بیان کرد: هدف ما ایجاد عرضه و راه‌اندازی جریان تولید مسکن است و به‌طور قطع از طریق برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن،  کمبود عرضه در مسکن شکسته خواهد شد.

 

اختصاص ۲۵ هکتار زمین دولتی در فاز اول طرح اقدام ملی به بنیاد مسکن در استان کرمان

۵ مردادماه نیز محمدمهدی بلوردی، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در فاز اول طرح اقدام ملی احداث مسکن در استان کرمان، ۲۴۲ هزار و ۷۱۷ متر مربع زمین دولتی از سوی اداره کل راه و شهرسازی این استان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است.

بلوردی ادامه داد: این میزان زمین برای احداث ۱۹۲۴ واحد مسکن در شهرهای کرمان، رفسنجان، شهربابک، زرند، سیرجان، راور، انار، بافت، بردسیر، باغین، راین، اختیارآباد، ماهان، چترود، شهداد، اندوهجرد، گلباف، بهرمان و کشکوئیه واگذار شده است.

مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان کرمان همچنین از آغاز عملیات اجرایی احداث مسکن در شهرهای بافت و بردسیر در قالب اقدام ملی خبر داد و افزود: در ۷ شهر دیگر پروژه‌ها آماده کلنگ‌زنی است و ۱۰ شهر هم در مرحله انعقاد قرارداد در قالب اقدام ملی هستند.

 

تعریف ۲۵۰۰ واحد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در برنامه طرح اقدام ملی

روزبه ظهیری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن هم در ۸ مردادماه ضمن اعلام آمادگی گروه سرمایه‌گذاری مسکن برای افزایش ظرفیت سالانه تولید واحد مسکونی به ۱۰ هزار واحد مسکونی، از افتتاح چندین پروژه مسکونی این گروه در ذیل طرح اقدام ملی خبر داد.

روزبه ظهیری در خصوص پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری مسکن که برای تحقق طرح اقدام ملی در دست طراحی و انجام دارد، گفت: تمامی پروژه‌های تعریف شده در گروه سرمایه‌گذاری مسکن به نوعی در ذیل طرح اقدام ملی مسکن قلمداد می‌شود. به طور مشخص، گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن از حدود ۴۵۰۰ واحدی که در یک سال گذشته تعریف کرده و آنها را به مرحله اجرایی رسانده است، حدود ۲۵۰۰ واحد در برنامه طرح اقدام ملی قرار گرفته است.

وی گفت: بزرگترین پروژه گروه سرمایه‌گذاری مسکن که ذیل طرح اقدام ملی کلنگ زنی شد، پروژه ۱۲۰۰ واحدی مرکز شهر اندیشه بود که با حضور مهندس اسلامی انجام شد. همچنین پروژه‌های دیگری را ذیل طرح اقدام ملی در سبد داریم که عمدتا پروژه‌های بافت فرسوده‌ای است. در سبد طرح اقدام ملی، پروژه ۱۵۰۰ واحدی آیمان تبریز و پروژه ۱۰۰ واحدی فردین‌پور اراک نیز  به زودی و همزمان با طرح بافت فرسوده آغاز خواهد شد.

وی افزود: دو پروژه دیگر در منطقه ۱۷ شهرداری تهران که پروژه‌ای ۶۰۰ واحدی است، به‌زودی، عملیاتی و اجرایی می‌شود. در عین حال، پروژه‌هایی را در مشهدالرضا و اطراف حرم رضوی داریم با ظرفیت‌ حدود ۳۰۰ واحد مسکونی است که آن‌ها نیز در ذیل طرح اقدام ملی تعریف شده و به‌زودی اجرایی و عملیاتی می‌شوند.

 

ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی و بافت فرسوده در مازندران

سید محمد نظری، مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران هم در ۱۸ مردادماه گفت: ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی و بافت فرسوده در مازندران آغاز شد. در حال حاضر در قالب طرح اقدام ملی، در هشت نقطه در شهرهای استان مازندران، زمین برای اجرای این طرح شناسایی شد.

نظری سهمیه استان مازندران برای ساخت مسکن در قالب اقدام ملی را پنج هزار واحد و ۱۵ هزار واحد دیگر در قالب بافت فرسوده و اجتماعی اعلام و بیان کرد: در مجموع حداقل تا خرداد ماه سال آینده ۱۰ هزار واحد مسکونی با نظارت راه و شهرسازی در استان مازندران ساخته می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران افزود: اراضی انتخابی برای ساخت مسکن در مناطقی است که امکانات زیربنایی به‌طور کامل دارند و نیاز به تحمیل هزینه زیرساختی همانند مسکن مهر را بر دولت و مردم ندارد.

 

 

ادامه دارد...