شناسهٔ خبر: 75408 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

موافقت دولت با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی/ اتصال دروازه تجارت اروپا و آسیا

بندر در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی به برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی در سال ۹۹ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار مطرح شده در حوزه بنادر و دریانوردی به برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی در سال ۹۹ بود. همچنین اشاره به دستاوردهای نشست کامسک در سازمان بنادر که به زعم مدیران سازمان بنادر و دریانوردی ایران توانست جدا از مفهوم دادن به مفهوم تجارت، باعث اتصال تجارت آسیا و اروپا شد.بحث توسعه چابهار و این که این بندر می تواند گره کور اقتصاد ایران را باز کند از دیگر مواردی است که در اخبار هفته گذشته بنادر منتشر شد.

ایران تجارت آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل کرد / معنا و مفهوم پیدا کردن تجارت بین کشورهای اسلامی

با مطرح شدن و تایید پروژه ترانزیت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در کمیته گسترش همکاری های اقتصادی سازمان همکاری های اسلامی (کامسک) راه اتصال تجارت آسیا و اروپا از طریق ایران مشخص شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست ارزیابی نهایی پروژه تحقیقاتی مشترک سازمان بنادر و کمیته گسترش همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری های اسلامی ( کامسک) به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی در روز پنجشنبه ۹ آبان ماه ۱۳۹۸ در محل این سازمان برگزار شد. نشستی که با هدف ارائه گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی راهکارهای افزایش تجارت بین ۵ کشور ایران، قطر، عمان، ترکیه و پاکستان صورت گرفت.

محمدعلی حسن زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر کنفرانسی تحت عنوان کنفرانس کشورهای اسلامی را تشکیل داده‌اند که اتحادیه مجمع همه کشورهای اسلامی دنیا است تا بتوانند به واسطه یکسری دبیرخانه های تخصصی، از پتانسیل‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هم استفاده کنند.

وی افزود: یکی از این فرصت‌هایی که در این اتحادیه وجود دارد، کمیته‌ای تحت عنوان گسترش همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری‌های اسلامی است که مختصر آن "کامسک" می‌شود. دبیرخانه کامسک در ترکیه قرار دارد و هرسال یک اعتباری را به پروژه‌های اقتصادی اختصاص می‌دهد که بتواند حداقل ۳ کشور را در آن ذی‌نفع کند.

وی تصریح کرد: این اتفاق به این شکل است که یک پروژه‌ای تعریف می‌شود که مثلا دو کشور در کنار ایران آن را بررسی و به آن تسهیلات بدهند. یک دوره ای طبق تقویم زمانی اعلام می‌شود تا این کشورها پروژه خودشان را اعلام کنند. در این خصوص سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی یک پروژه درخصوص ترانزیت بین ۵ کشور اسلامی تعریف کرد. این پروژه بین کشورهای ایران، پاکستان، قطر، عمان و ترکیه است. (ادامه خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.)

 امکان سرمایه‌گذاری کشورها در بندر چابهار بدون محدودیت

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به صورت انحصاری در اختیار هیچ کشوری قرار داده نشده و نخواهد شد و امکان سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای در بندر چابهار بدون هیچ محدودیتی وجود دارد. بهروز آقایی با اشاره به اینکه بندر چابهار نزدیک ترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی حاشیه اقیانوس هند به بازار جهان است، اظهار کرد: بهره گیری از این بندر کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال بار کشورهای منطقه را به همراه دارد و اقتصاد این کشورها را به یکدیگر متصل می کند.

وی ادامه داد: با توجه به این مزیت از سال گذشته نمایندگان چندین کشور از جمله چین، مالزی، قزاقستان، ازبکستان، لهستان، افغانستان، هند، روسیه، ژاپن و...از بندر چابهار بازدید کرده و تمایل خود را برای سرمایه گذاری در بندر چابهار نشان داده اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سازمان بنادر بر اساس اسناد بالادستی با برنامه ریزی دقیق در حوزه بنادر کشور به خصوص بندر چابهار، با حفظ استقلال نقش این بندر را به عنوان بازیگر مهم در تعاملات منطقه ای در دستور کار قرار داده است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار به عنوان یکی از فاکتورهای بسط و گسترش پیوندهای منطقه ای، منافع همه کشورها به خصوص همسایگان را به صورت متقابل لحاظ کرده است. (ادامه خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.)

درخواست استفاده از منابع تجدیدپذیر در حمل و نقل دریایی

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به هفتاد و چهارمین نشست کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC) سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، از انتشار تازه ترین قطعنامه آیمو به کشورهای عضو این سازمان خبر داد. علیرضا خجسته با اعلام این خبر، تاکید کرد: کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC) آیمو، قطعنامه شماره ۳۲۳ حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC,۳۲۳(۷۴))، مصوب ۱۷ می ۲۰۱۹ را در راستای ارتقای همکاری میان بخش‌های بندری و دریایی کشورها جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها منتشر کرده است.

 مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر، تصویب راهبرد آیمو برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را اقدامی موثر در راستای لزوم ظرفیت‌سازی، تبادل دانش و همکاری میان کشورها (به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته) ارزیابی کرد و گفت: آیمو طی این قطعنامه‌ای از کشورهای عضو دعوت کرد از بنادر تحت حاکمیت خود بخواهند اقدامات قانونی، فنی، عملیاتی و اقتصادی مقتضی را برای تسهیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها اتخاذ کنند. (ادامه خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.)

تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم‌ترین اولویت بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخلیه و بارگیری کالای اساسی با نرم مثبت مهم‌ترین اولویت بندر چابهار است. بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی و مدیران کل دامپزشکی استان های شرق و جنوب شرقی کشور از وضعیت تخلیه و انبارش نهاده های خوراک دامی در بندر چابهار اظهار کرد: با توجه به این که امسال دولت تکلیف کرد ۵۰ درصد کالاهای اساسی مربوط به شرکت امور پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران از طریق بندر چابهار وارد شود، پس از ابلاغ این مصوبه، تخلیه و بارگیری این نوع کالاها در کنار سایر کالاهای صادراتی و وارداتی به یکی از فعالیت های مهم بندرتبدیل شد.  (ادامه خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.)

توسعه چابهار می‌تواند گره کور اقتصاد ایران را باز کند

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بندر چابهار باید در حد بنادر پیشرفته و لجستیکی دنیا توسعه پیدا کند، گفت: هرچه سریع تر دستگاه های مربوطه باید نسبت به اتصال جاده، راه آهن و فرودگاه به چابهار اقدام کنند. علیم یارمحمدی با تاکید بر لزوم توسعه دو محور شرق به غرب و شمال به جنوب، اظهار کرد: چابهار محل تلاقی این دو محور است اگر به توسعه محورهای مذکور توجه ویژه نداشته باشیم و شرایط لازم را برای پیشرفت چابهار فراهم نکنیم بازنده بازی اقتصادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: اهمیت توسعه چابهار به حدی است که حتی اگر تمامی پروژه های اقتصادی را  کنار بگذاریم و تمامی سرمایه و تجهیزات خود را برای توسعه آن به کار گیریم کار خاصی انجام نداده ایم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید مطالعات جامعی در خصوص توسعه سواحل مکران صورت گیرد و در راستای توان عملیاتی این منطقه فعالیت های مربوطه انجام شود، گفت: باید با برنامه ریزی صحیح و ورود سرمایه موجب توسعه عملیاتی چابهار و سواحل مکران را رقم بزنیم و بتوانیم از موقعیت ویژه استراتژیک و ترانزیتی این مختصات بهره مند شویم.

یارمحمدی در ادامه با بیان اینکه چینی ها در بندر گوادر در حال فعالیت هستند و قصد دارند که بازار منطقه را در دست گیرند، اظهار کرد: باید با سرمایه گذاری و برنامه ریزی صحیح در راستای توسعه چابهار گام های جدی برداریم و از سایر ظرفیت های موجود از جمله حضور هندی ها و دیگر سرمایه گذاران داخلی و خارجی بهره مند شویم. (ادامه خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.)

برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی در سال ۹۹

هیئت دولت با برگزاری چهاردهمین همایش دوسالانه سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS) در سال آینده موافقت کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در شهریورماه ۱۳۹۸، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با این پایگاه خبر از موافقت کمیسیون فرهنگی دولت با طرح پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بابت برگزاری چهاردهمین گردهمایی بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی در هیأت وزیران داد. کنفرانسی که از سال ۱۳۶۹ سازمان بنادر و دریانوردی به صورت دو سالانه آن را برگزار می کند و آخرین برگزاری آن در سال ۱۳۹۷ بود. کنفرانسی که تبدیل به یکی از کنفرانس‌های علمی معتبر در سطح منطقه و جهان شده و تمرکز آن بر روی موضوعات علمی و سازه‌های دریایی است.در این خصوص حالا خبر می رسد که هیات وزیران در جلسه ۱۲ آبان خود به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیرضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی، با برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در سال ۱۳۹۹ توسط وزارت راه موافقت کرد. (ادامه خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.)

مجوز بهره برداری از اسکله صادراتی بوشهر صادر شد

کمیته صدور مجوز سازه های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تمدید و صدور موافقت اولیه، مجوزساخت و مجوز بهره برداری برای ۷سازه دریایی موافقت کرد. حمید خلیلی با اعلام این مطلب، گفت: با بررسی انجام شده  در کمیته صدور مجوز سازه های دریایی، این کمیته با احداث نصب خطوط لوله آبگیر و آبریز در استان سیستان و بلوچستان و احداث اسکله تفریحی در استان بوشهر موافقت کرد.

به گفته مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر، تمدید مجوز ساخت اسکله اختصاصی در استان بوشهر ، صدور مجوز بهره برداری زیر سازه مشعل های فاز ۱۹ و  نصب خطوط لوله در استان بوشهر ، مجوز بهره برداری اسکله صادراتی در استان بوشهر، صدور مجوز بهره برداری بندر چارک در استان هرمزگان و صدور مجوز ساخت کارگاه ساخت و تعمیر شناور در استان هرمزگان از دیگر اقدمات کمیته صدور مجوز سازه های دریایی محسوب می شود. (ادامه خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.)