شناسهٔ خبر: 76917 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خبر داد

نظارت دقیق بر عملکرد مراكز معاينه فني سنگين

شهرامي نيا سرپرست اداره ایمنی و ترافیک اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران از نظارت دقیق و مستمر این اداره کل بر عملکرد مراكز معاينه فني سنگين دراستان برای تست خودروهای سنگین خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران، ناهید شهرامی نیا ضمن اعلام این خبر افزود: تعداد ۴۹۲۹۹ خودروی سنگین در ۹ماهه اول سال ۹۸ به مراكز معاينه فني سنگين استان مازندران مراجعه کردند.

وی ادامه داد: علیرغم رشد ۲۰ درصدی مراجعه به مراکز، ۳۰ درصد خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی سنگین این استان در وهله اول مردود شده بودند که این رقم، ۱۳ درصد بیشتر از نه ماهه سال گذشته بوده که نشانگر اثربخشی تشدید نظارت ها از مراکز استان و نیز پایش مداوم سامانه معاینه فنی از سوی اداره ایمنی و ترافیک و به تبع آن دقت عمل مضاعف مراکز است که در این خصوص، استان مازندران، از موفق ترین استان های کشور است.

شهرامی نیا با بیان این مطلب که تنها براي خودروهايي كه فاقد نقص فني هستند برگه معاينه فني صادر مي شود، توصیه کرد: رانندگان خودروهای سنگین باری و مسافری علاوه بر کنترل مستمر خودروی خود، چند روز مانده به اتمام اعتبار معاینه فنی نسبت به کنترل موارد ایمنی و فنی مانند كيفيت آج لاستيك ها، وضعیت چرخ ها، شيشه ها و آينه ها، چراغ ها، كمربند ايمني، اعتبار شارژ كپسول اطفاء حریق، جعبه كمك هاي اوليه، وضعیت باك ها، درب ها ، سیستم ترمز خودرو، وضعیت اگزوز و میزان آلایندگی، وضعیت جلوبندي و فرمان، كيلومتر شمار و سایر موارد فنی اقدام کنند تا انشاءالله در مراکز معاینه فنی سنگین موفق به دریافت برگه معاینه شوند.

سرپرست اداره ایمنی و ترافیک اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خاطرنشان کرد: کلیه ناوگان سنگین با عمر زیر ۱۰ سال باید هر سه ماه یک بار و با عمر بالای ۱۰ سال هر شش ماه یک بار نسبت به دریافت برگه معاینه فنی خودرو اقدام نمایند. ضمناً تنها ناوگان سنگین با عمر زیر یک سال از دریافت معاینه فنی معاف هستند.

در پایان وی اظهار امیدواری کرد: با احساس مسوولیت مضاعف از سوی رانندگان، شرکت های حمل و نقل بار و مسافر، مراکز معاینه فنی سنگین، عوامل راهداری، پرسنل پلیس راه و سایر عوامل تاثیر گذار در كنترل سلامت فني خودروها و ایمنی تردد حمل و نقل، گام هایی موثر در افزايش ايمني سفرهاي جاده اي وكاهش تصادفات برداشته شود.