شناسهٔ خبر: 81584 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داد

خردادماه اوج کاری دفاتر املاک/معاملات مسکن در تهران ۵۸ درصد کاهش یافت

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه کرونا در همه بخش‌های اقتصادی به خصوص بازار مسکن اثر گذشته است، گفت: در بازار مسکن، مشتریانی که تا قبل از شیوع کرونا قصد خرید داشتند حالا ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را برای موارد ضروری اختصاص دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مصطفی قلی‌خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار مسکن، گفت: کرونا در همه بخش‌های اقتصادی به خصوص بازار مسکن اثر گذاشته است. در بازار مسکن نیز مشتریانی که تا قبل از شیوع کرونا قصد خرید داشتند حالا ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را برای موارد ضروری اختصاص دهند.

خرید و فروش ملک در کل کشور ۳۹ درصد کاهش یافته است

وی با اشاره به کاهش معاملات مسکن در کل کشور و شهر تهران در سال ۱۳۹۹ خاطرنشان کرد: از اول فروردین تا نهم اردیبهشت ۱۳۹۸ در کل کشور ۵۶ هزار و ۷۸۰ قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده بود؛ در حالی که از اول فروردین تا نهم اردیبهشت ۱۳۹۹ تعداد مبایعات ۳۴ هزار و ۴۴۹ بوده است که از کاهش ۳۹ درصدی حکایت دارد.

خسروی درباره قراردادهای اجاره به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: از یکم فروردین ۱۳۹۸ تا نهم اردیبهشت همان سال ۳۴ هزار و ۱۰ اجاره نامه در کل کشور به امضا رسیده، در حالیکه اجاره نامه ها از یکم فروردین تا نهم اردیبهشت ۱۳۹۹ تنها ۱۹ هزار و ۴۶ مورد بوده است.

کاهش ۵۸ درصدی معاملات مسکن در تهران

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، آمار معاملات ملک در شهر تهران را نیز کاهشی دانست و گفت: از یکم فروردین تا نهم اردیبهشت ۱۳۹۸ تعداد ۸۹۷۳ مبایعه نامه در شهر تهران به امضا رسیده بود. در حالیکه تعداد مبایعات از یکم فروردین تا نهم اردیبهشت ۱۳۹۹ فقط ۳۷۲۴ مورد بوده که نشان می‌دهد قراردادهای خرید و فروش ۵۸ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اجاره‌نامه‌ها نیز در شهر تهران ۵۰ درصد کاهش یافته است خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۸ در بازه زمانی یکم فروردین تا نهم اردیبهشت ۹۶۰۹ اجاره نامه در تهران به امضا رسیده بود در حالی که این تعداد در همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۷۸۹ فقره بوده است.

خسروی در پاسخ به این سوال که از ابتدای اردیبهشت که دفاتر املاک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و به نوعی بازار مسکن بازگشایی شده است آیا قراردادها افزایش یافته٬ گفت: معاملات در اردیبهشت نسبت به زمان شیوع کرونا (اسفند و فروردین) مقداری افزایش یافته اما از یکم تا نهم اردیبهشت امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته تعداد قراردادهای خرید و فروش ملک در کل کشور ۲۵ درصد و در شهر تهران ۴۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. اجاره‌نامه‌ها نیز در کل کشور ۱۸ درصد و در شهر تهران ۲۸ درصد افت کرده است.

خردادماه پیک کاری دفاتر املاک خواهد بود

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دفاتر املاک، گفت: شاهد هستیم که خریداران و فروشندگان مقداری احتیاط می‌کنند و به همین دلیل بازار کساد است. اما به نظرم در خردادماه پیک کاری دفاتر املاک خواهد بود و اگر این روند ادامه یابد مردم به تدریج وارد بازار مسکن می‌شوند. به دلیل کرونا که به توقف کسب و کارها منجر شده توان مالی افت کرده است اما با شروع فعالیت‌ها کسانی که قصد تبدیل به احسن واحد خود را دارند اقدام به معامله خواهند کرد.