شناسهٔ خبر: 84123 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مديركل دفتر مقررات ملى و كنترل ساختمان

دستورالعمل طراحی جداگرها و میراگرهای لرزه‌ای در ساختمان‌ها تدوين می‌شود

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از تدوین دستورالعمل طراحی جداگرها و میراگرهای لرزه‌ای در ساختمان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از تدوین دستورالعمل طراحی جداگرها و میراگرهای لرزه‌ای در ساختمان‌ها خبر داد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: با توجه به وضعيت زلزله‌خيزی كشور و ضرورت توجه به پايداری سازه‌ای ساختمان‌ها، به ويژه ساختمان‌های پر اهميت و كاهش خسارات وارده بر اجزای غيرسازه‌ای و مهار آنها،  "امکان‌سنجی ضرورت تدوین دستورالعمل طراحی سازه‌های مجهز به جداگرها و میراگرهای لرزه‌ای" در دستور‌كار دفتر مقررات ملی و كنترل ساختمان قرار گرفته است.  

مانی‌فر بر تشکیل جلسات کارشناسی و نظارت بر اجرای آن ها از سوی ناظران تاکید کرد و افزود: طي جلسات کارشناسی متعدد با حضور اساتید دانشگاهی و کارشناسان مجرب، زواياي مختلف آن بحث و بررسي شد. نهايتا نتایج حاصل از اين جلسات با در نظر گرفتن چرخه کامل حیات استفاده از تکنولوژی جداگرها و میراگرهای لرزهای به منظور تدوین دستورالعمل مربوطه،از سوي معاونت مسكن و ساختمان تقدیم مقام عالی وزارت شد.

وى ادامه داد: وزير راه و شهرسازى، ضمن موافقت با تهيه دستورالعمل ياد شده بر به‌کارگیری آن در ساخت سازهای کشور  و نظارت بر اجراي آن از سوی ناظرین پروژه تاکید كرد. 

مانى فر تصريح كرد: در حال حاضر تهيه اين دستورالعمل در دستور كار اين دفتر قرار گرفته و طي چند ماه آينده اولين نسخه آن به نظر سنجي گذاشته خواهد شد.

گفتنی است ساخت جداگر و میراگرهای لرزه‌ای جزوه صنایع پیشرفته محسوب می‌شود که در حال حاضر ظرفيت‌های علمی و تخصصی ساخت آن توسط مهندسان توانمند ایرانی در پارک‌های علم و فناوری برخی از دانشگاه‌ها فراهم شده و با تهيه اين دستورالعمل امكان جهش در توليد اين صنعت پيشرفته برای كشور فراهم و ضمن ايجاد زمينه‌های قابل توجه برای اشتغال، امكان محافظت از سرمايه‌های مادی و انسانی كشور در به هنگام وقوع زمين‌لرزه‌ فراهم خواهد شد.