شناسهٔ خبر: 84124 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهری خوزستان خبر داد

تسهیلات بازآفرینی شهری به متقاضیان بافت‌های ناکارآمد فاقد سند مالکیت در خوزستان

خوزستان 22 معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهری خوزستان از توافق صورت گرفته با سرپرستی بانک مسکن استان برای اختصاص تسهیلات بازآفرینی شهری به متقاضیان بافت های ناکارآمد فاقد سند مالیکت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان) محمد جامع با اشاره به تشکیل کمیته کارشناسی تسهیلات بازآفرینی شهری استان، اظهارداشت: يكي از مشكلات مهم در حوزه تسهيلات بافت‌هاي فرسوده نداشتن سند مالكيت متقاضيان در بافت‌هاي ناكارآمد شهري است.

وی ادامه داد: با توجه به اينكه در بيشتر محلات بافت‌هاي ناكارآمد شهري املاك فاقد سند مالكيت هستند، پیش از این امكان بهره‌مندي متقاضيان از تسهيلات بازآفريني وجود نداشت؛ به همین دلیل طی توافق و مصوبه‌ای که در کمیته کارشناسی تسهیلات بازآفرینی شهری صورت گرفت، امكان استفاده از سند جايگزين واجد الشرايط پس از كارشناسي و ارزيابي بانك براي مالكان اين نوع از واحدهای مسکونی فراهم شد.

جامع تصریح کرد: علاوه بر موضوع سند مالكيت؛ پرداخت تسهيلات بانكي ، پيشرفت فيزيكي مورد انتظار بانك در ساخت این نوع از واحدها يكي ديگر از مشكلاتي است كه در مسير تسهيلات بهسازي و نوسازي بافت فرسوده وجود دارد که لازم است نظارت‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این رابطه با جدیت پیگیری شود.

این مقام مسئول در اداره کل راه و شهرسازی استان موضوع تخفيفات شهرداري در صدور پروانه‌هاي ساختماني و لزوم ايجاد مشوق‌هاي بيشتر دربافت‌هاي فرسوده را در اجرای هرچه موفق‌تر طرح بازآفرینی شهری عنوان‌کرد و گفت: قرار است طی نشستی با شهرداري‌هاي استان درخصوص افزايش ميزان تخفيفات صدور پروانه در بافت‌هاي ناكارآمد شهري مذاکراتی صورت بگیرد و از این طریق مشوق‌های تعیین شده، مورد بازنگري قرار بگیرند.

جامع به بالارفتن هزينه‌هاي ساخت و پايين بودن مبلغ تسهيلات مربوط به این طرح اشاره کرد و گفت: به همین دلیل مشاركت انبوه سازان در انجام ساخت وسازهاي بافت‌هاي فرسوده مي‌تواند به عنوان يك محرك تسهيلات باعث بهبود وضع كالبدي و همچنين تحقق سياست‌هاي وزارت راه وشهرسازي و بانك مسكن در بخش نوسازي پلاك‌هاي واقع در اين محدوده‌ها شود.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهری خوزستان تصریح کرد: همچنين استفاده از فناوري‌هاي نوين در ساخت مسكن باعث جلوگيري از هدررفت انرژي و بالارفتن كيفيت ساخت وساز در اين مناطق خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان ۲۹ شهر داراي محدوده مصوب ناكارآمد دارد، گفت: تسهیلات بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد شهری ۵۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۹ درصد و تا سقف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است.

به گفته جامع به واحدهایی که به روش فناوری‌های نوین ساخته شوند ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد پرداخت خواهد شد.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهری خوزستان یادآورشد: واحدهای ناکارآمد در شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزارنفر ، ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود دوران مشارکت ۹ درصد و تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

وی تصریح‌کرد: علاوه بر این در ساير شهرها به اینگونه واحدهای مسکونی مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۹ درصد  و تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد.