شناسهٔ خبر: 84260 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن خبر داد

تاریخ صدور پروانه ساختمانی یا جواز ساخت ملاک بانک برای تشخیص قدمت ساختمان است/ارایه تسهیلات مسکن یکم به پروانه‌های ساختمانی از ۷۹ به بعد

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با اعلام جزئیات افزایش سقف سنی واحدهای مسکونی مشمول دریافت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم، گفت: ملاک بانک برای تشیص قدمت ساختمان تاریخ صدور پروانه ساختمانی یا جواز ساخت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در خصوص افزایش سقف سنی واحدهای مسکونی مشمول وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم، اعلام کرد: این کار به این جهت انجام شد تا کمکی به سپرده‌گذاران حساب صندوق پس انداز مسکن یکم شود و این دسته از افراد بتوانند املاکی را تهیه کنند تا در استطاعات مالی آنها قرار بگیرد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: افزایش سقف سنی واحدهای مسکونی مشمول وام صندوق مسکن یکم به پیشنهاد بانک مسکن و موافقت بانک مرکزی انجام شده است که بر اساس آن قدمت واحدهای مسکونی از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش پیدا کرد.

مرادی هدف از این اقدام بانک مسکن را، ایجاد شرایط بهتر برای خرید واحدهای مسکونی با قیمت پایین‌تر برای دارندگان حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام از ۳ ماه قبل آغاز شده است، گفت: هم‌اکنون این موضوع به شبکه بانکی ابلاغ شده و با مکاتباتی که با بانک مرکزی انجام شده، هفته گذشته مجوز اجرایی شدن آن به بانک مسکن ابلاغ شد که همان هفته گذشته، اجرایی شدن این مهم از سوی بانک مسکن به شبکه بانکی ابلاغ شد و در حال حاضر، اجرایی شده است.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تصریح کرد: ملاک بانک برای تشیص قدمت ساختمان تاریخ صدور پروانه ساختمانی یا جواز ساخت است.

مرادی یادآور شد: بعضا ممکن است پایان کار تاریخ دیگری اعلام کند که این اشتباه است و تسهیلات گیرندگان را دچار مشکل می کند و وقتی به بانک مراجعه می کنند امکان ارایه تسهیلات به آن ها وجود ندارد. تاکید می شود که ملاک بانک برای تعیین قدمت ساخت از تاریخ صدور پروانه ساخت است و کسانیکه در سال های ۹۹ بسته تسهیلاتی را دریافت می کنند می توانند پروانه های صادره سال ۷۹ به بعد را برای استفاده از تسهیلات مسکن، انتخاب کنند.

گفتنی است، سقف تسهیلات مسکن در تهران ۸۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰میلیون تومان است که این میزان برای زوجین دو برابر می‌شود و زوجین می‌توانند در تهران ۱۶۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۸۰ میلیون تومان تسهیلات را به شرط سپرده‌گذاری به مدت تعیین شده برای یک پلاک استفاده کنند.

حداقل موجودی سپرده گذاری برای متقاضیان این نوع از تسهیلات ۱۳.۵ میلیون تومان است که در طی مدت سه سال سپرده گذاری توسط متقاضیان سقف تسهیلات مسکن به آنها اعطا می شود. بر اساس اعلام بانک مسکن، بهترین و کوتاهترین حالت ممکن برای دریافت تسهیلات سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومانی به مدت یکسال توسط سپرده گذاران است که بعد از یکسال سقف تسهیلات به آنها پرداخت خواهد شد.

همچنین نرخ سود تسهیلات برای دارندگان حساب صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت فرسوده ۶ درصد و در خارج از بافت فرسوده ۸ درصد و مدت بازپرداخت نیز ۱۲ سال است.