شناسهٔ خبر: 8465 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه:

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر مسکن فرانسه / سفر فرانسوی‌ها به ایران تا دو ماه آینده برای انتقال تجربیات

دیدار دکتر آخوندی با سیلویا پینل وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه وزیر راه و شهرسازی ایران به دعوت وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه در وزارت مسکن این کشور حضور یافت و در حوزه‌های مسکن، ساختمان‌سازی و شهرسازی با همتای خود گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی یکشنبه هفته جاری ۲۴ خرداد به دعوت مسئولان کشور فرانسه به منظور شرکت در نمایشگاه صنعت هوانوردی پاریس و نشست‌های تخصصی در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی به این کشور سفر کرد.

وی در این سفر سه روزه علاوه بر ملاقات‌های متعدد در حوزه حمل و‌نقل در زمینه مسکن و شهرسازی نیز با شرکت‌های ساختمانی بین‌المللی برای انتقال تجربیات آنها به ایران ملاقات‌هایی داشت.

در همین راستا، وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه ۲۷ خرداد به دعوت سیلویا پینل وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه در محل این وزارتخانه حضور یافت و با همتای خود در خصوص موضوعات مختلف بخش مسکن و شهرسازی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

دکتر آخوندی در این نشست با اشاره به این موضوع که اساسا در ایران شهرسازی و تقسیمات شهری از کشور فرانسه الگوبرداری شده است گفت: زمینه سفر کارگروه‌های فرانسوی به ایران فراهم است و با دعوت از این کارگروه‌ها امیدوارم تا ۲ ماه آینده جلسات کارشناسی و تبادل نظر بین طرفین به شکل مطلوبی انجام شود.

وی افزود: در ایران برنامه جامعی در زمینه مسکن، تمرکز زدایی و ایجاد تعادل بین مناطق مختلف ، ساخت انبوه مسکن ، توسعه شهری و حمل و نقل عمومی تهیه کرده ایم و از تبادل تجربیات و همکاری با کشورهای مختلف در این زمینه استقبال می کنیم.

دکتر آخوندی همچنین با اشاره به همکاری های دو کشور در گذشته در زمینه های مختلف و تجربیات فرانسه در حوزه تامین مسکن انبوه و تمرکز زدایی اداری و ایجاد توازن در ساختارهای شهری و حومه آن از برقراری و گسترش همکاری های بین دو کشور استقبال کرد.

سیلویا پینل وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان به پاریس، توضیحاتی را درباره حوزه های فعالیت و برنامه های دولت فرانسه در حوزه مسکن شامل مسکن اجتماعی، صندوق های پس انداز مسکن و بازآفرینی شهری و چگونگی سامان دهی به ساختار شهری و تعادل بخشی منطقه ای کشورش ارائه داد و آمادگی دولت فرانسه را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حیطه مسئولیت وزارتخانه اش مورد تاکید قرار داد.

طی مذاکرات صورت گرفته در این نشست، وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه آمادگی کشورش را برای انتقال تجربیات شهرسازی به ایران اعلام کرد و مقرر شد در این زمینه سه گروه عملیاتی به ایران سفر کنند تا تجربیات دو کشور در حوزه ساختمان، مسکن و شهرسازی بین کارشناسان دو کشور تبادل نظر شود.

بازدید وزیر راه از چند طرح حمل و نقلی و شهری پاریس

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در ادامه سفر خود علاوه بر مذاکره با مسئولان شرکت‌ها و فعالان بین‌المللی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی در بخش صنعت هوانوردی و فرودگاهی با ایران و عرضه فرصت‌های سرمایه گذاری ایران به شرکت‌های بین‌المللی، مذاکراتی در خصوص توسعه و نوسازی ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای ایران نیز داشت.

بر اساس این گزارش، وزیر راه و شهرسازی علاوه بر مذاکره با شرکت های بزرگ در حوزه صنعت هوانوردی، روز گذشته به همراه سفیر ایران در فرانسه و کارشناسان مربوطه از قطار شهری و سیستم اتوبوس‌رانی درون شهری و ترافیک شهر پاریس بازدید کرد.

ملاقات با آگوستین دی رومانیت، رئیس فرودگاه‌های پاریس در نمایشگاه صنعت هوانوردی جهان و نشست با مدیران انجمن برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرانسه (MEDEF) از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر به فرانسه بود.

آخوندی همچنین با ویدالیس دبیر دولت فرانسه در امور حمل و نقل، دریا و ماهیگیری نیز دیدار داشت.

پیش از این وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهداف سفر خود به فرانسه گفت: علاوه بر شرکت در ایرشو و نمایشگاه صنعت هوایپمایی جهان در این کشور، ملاقات‌هایی با شرکت‌های مهم در حوزه صنعت ساختمان، نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای نیز خواهم داشت.

نظر شما