شناسهٔ خبر: 85773 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیام وزیر راه وشهرسازی به مناسبت روز جهانی اسکان بشر

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز جهانی اسکان بشر پیامی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیته ملی اسکان بشر پیامی را به مناسبت روز جهانی اسکان بشر منتشر کرد. متن این پیام به این شرح است: 

امسال همچون سال‌های گذشته، اولین دوشنبه ماه اكتبر مصادف با روز جهانی اسكان بشر را در حالی گرامی می‌داریم كه چالشی بزرگ جوامع بشری را دستخوش تغییرات اساسی كرده است. همه‌گیری ویروس كووید ۱۹ كه عمدتاً مراكز جمعیتی شهری را گرفتار كرده آزمونی بزرگ برای سیاستگذاران و برنامه‌ریزان شهری محسوب می‌شود كه ایشان را با شرایطی متفاوت در برنامه‌ریزی مواجه كرده است.

انتخاب شعار "مسكن برای همه با رویكرد جوانان، خانواده، الگوی زیست و كیفیت فضا" برای روز جهانی اسكان بشر امسال با در نظر گرفتن تغییرات شگرفی كه در جهان در تمام حوزه‌ها از جمله فناوری‌های نوین و شبكه‌های اجتماعی رخ می‌دهد حاكی از  این واقعیت است كه مسكن تنها سرپناه محسوب نمی‌شود، بلکه سكونتگاه انسانی نیازمند الگوی زیست متفاوتی است كه در آن جوانان و زنان در كنار سایر گروه‌های اجتماعی باید در مركز توجه سیاست‌ها، نگرش‌ها و روش‌های مواجه با نیازهای توسعه شهری باشند. در این سکونتگاه، روند توسعه شهری می‌بایست به سمت توسعه شهرهای فراگیر مبتنی بر عدالت فضایی حركتی ساری و جاری داشته  باشد.

وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با درک این تغییرات و دغدغه گروه‌های مختلف شهروندان بویژه در شرایط بیماری کووید ۱۹ نیاز به تغییر در کالبد مسکن و فضای شهری را مورد توجه قرار داده است . در این مسیر، سبک و شیوه زندگی ایرانی-اسلامی و یادگیری شیوه‌های جدید زیست برای مردم مهمترین راه‌حل، پاسخ به تغییرات در جهانی هست كه روند شهری شدن در آن بیش از پیش سرعت گرفته است.

كمیته ملی اسكان بشر جمهوری اسلامی ایران بویژه در مقطعی كه كشورمان مسئولیت شورای اجرایی برنامه اسكان بشر ملل متحد را برای مدت یكسال عهده دار شده، متعهد است در خصوص تغییر رویکرد به مسکن برای همه با توجه به شرایط بیماری کووید ۱۹، سیاست‌گذاری‌های شهری لازم را در چارچوب ارزش‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی موردتوجه قرار دهد و تجارب خود را در این زمینه در همكاری نزدیك با برنامه اسكان بشر ملل متحد در اختیار سایر کشورها قرار دهد.