شناسهٔ خبر: 85936 - سرویس راهنمای پایگاه خبری
نسخه قابل چاپ

به منظور شتاب در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور انجام شد

افتتاح نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی/ امضاء تفاهم نامه بین شرکت راه آهن و وزارت دفاع با حضور وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

امضای تفاهم‌نامه بین شرکت راه‌آهن و وزارت دفاع با حضور وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی افتتاح شد و طی آن، تفاهم نامه ای بین شرکت راه آهن و وزارت دفاع جهت توسعه همکاری ها به امضاء رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با حضور امیرحاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، حمیدرضا حاج میربابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ایران به همراه دیگر مدیران و اصحاب رسانه، نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی را در مورخ ۲۰ مهر در ایستگاه راه آهن تهران  افتتاح کرد.

طی این مراسم، همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر راه و شهرسازی تفاهم نامه حمایت از ایجاد و توسعه همکاری های مشترک راهبردی در حوزه تولید و تامین مالی و سرمایه گذاری را به امضاء رساندند.

ارتباط ریلی ایران و افغانستان تا  ماه آینده

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: با همت صنعتگران و فعالان صنعت ریلی طرح تولید داخل در صنعت ریلی را شتاب داده ایم و از همکارانم در شرکت راه آهن تشکر می کنم که هر ماه مراسم افتتاح و بهره برداری از ناوگان جدید ریلی را برگزار می کنند و این موضوع تبدیل به یک نهضت در راه آهن شده است.

وی اظهار کرد: حلقه استفاده حداکثری از ظرفیت ها و توان داخل با افتتاح نمایشگاه دائمی خودکفایی صنعت ریلی تکمیل می شود و در شرایطی که در جنگ اقتصادی قرار داریم توجه جدی به تولید داخل بسیار راه گشا خواهد بود.

ببینید|امضای تفاهم‌نامه بین شرکت راه‌آهن و وزارت دفاع با حضور وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

اسلامی گفت: با عضویت ایران در cis و امضای تفاهم نامه های یک و چند جانبه نگاه ویژه ای به ترانزیت ریلی داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین یکی از مهمترین مسیرهای ریلی کشورمان تکمیل کریدور شمال – جنوب با اتصال چابهار به شبکه ریلی است که بزرگترین پروژه ریلی کشور محسوب می‌شود.

اسلامی همچنین از افتتاح راه‌آهن خواف- هرات در ماه آینده خبر داد و گفت: از ماه آینده ارتباط ریلی بین ایران و افغانستان برقرار می‌شود.
وی با بیان اینکه تا پایان دولت چهار استان دیگر به شبکه ریلی متصل می‌شوند، اظهار داشت: تا پایان عمر دولت دوازدهم استان‌های اردبیل، کردستان، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

همراهی نیروهای مسلح در مسیر خودکفایی صنعت ریلی

امیرحاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این مراسم، با اشاره به زحمات و تلاش های انجام شده از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و وزرات راه و شهرسازی گفت: از رویکرد شرکت راه آهن تشکر می کنم و بسیار خوشحالم که راه جهاد خودکفایی انتخاب شده است.

وی افزود: دشمنان ملت ایران، تمام سعی خود را به کار گرفته اند تا با جنگ اقتصادی ما را تسلیم کنند اما ما با راه جهاد به جنگ آنان رفته ایم و در پایان راه پیروزی و سرافرازی با ملت ایران خواهد بود.
حاتمی گفت: ما با تمام امکاناتمان در وزارت دفاع پشتیبان، همراه و پشتیبان وزارت راه و راه آهن در راه خودکفایی صنعت ریلی هستیم.

راه‌اندازی سامانه جامع رونق و جهش تولید در صنعت ریلی

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن نیز از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت دفاع و راه‌آهن در تولید قطعات ناوگان ریلی خبر داد و گفت: وزارت دفاع ظرفیت‌های قوی در تولید قطعات انواع ناوگان دارد.
وی با بیان اینکه از سال گذشته حمایت از تولید داخل با حمایت وزیر راه و شهرسازی به صورت جدی در دستورکار راه آهن قرار گرفت، افزود: تلاش شده همه ظرفیت های تولید قطعات و تجهیزات ریلی تامین شود و در این راستا سامانه جامع رونق و جهش تولید در صنعت ریلی در سایت راه آهن بارگذاری شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سامانه جامع رونق و جهش تولید صنعت ریلی چهار هزار قطعه تولید داخل در حوزه ریلی با مشخصات فنی و نام تولیدکننده بارگذاری شده است. این قطعه ها زمانی وارد کشور می شد و مصرف کننده از تولید داخل آن خبر نداشت.

رسولی گفت: همچنین قطعاتی از ناوگان ریلی که در داخل تولید نمی شود و واردات داریم نیز در این سامانه معرفی شده است تا شرکت های دانش بنیان داخلی با حمایت شرکت راه آهن برای تولید این قطعات گام بردارند.

وی با اشاره به راه اندازی نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی در محل بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی در تهران اظهار کرد: در این نمایشگاه که با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد، قطعات ریلی ساخته شده در داخل در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود. همچنین قطعاتی که هنوز وارد می شود نیز در معرض دید عموم قرار می گیرد تا صنعتگران ببینند و در صورت امکان نسبت به تولید آن اقدام کنند.

رسولی با بیان این که این نمایشگاه دائمی خواهد بود، گفت: بخشی را برای گفت وگوی تولیدکننده و مصرف کننده در نظر گرفته ایم و تلاش شده است توانمندی داخلی در حوزه ریلی به نمایش گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت راه و آهن با اشاره به امضا سند تفاهم راهبردی بین شرکت راه آهن و وزارت دفاع گفت: در این باره جلسات مکرر برگزار شد. ما توانمندی زیادی در حوزه دفاعی داریم و وزارت دفاع در حوزه های های تک، بخش هوایی و بخش دریایی توفیقات خوبی دارند و ما هم تلاش کردیم در قالب این سند همکاری، بهترین بهره را از این ظرفیت صنایع دفاعی داشته باشیم. امروز این سند امضا می شود و در تعامل نزدیک بین راه آهن و وزارت دفاع نیازمندی های راه آهن با تکیه بر توان داخل تأمین می شود.