شناسهٔ خبر: 85938 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک کارشناس مطرح کرد

استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در تحقق جهش تولید مسکن/ساخت مسکن با قیمت پایین‌تر از بازار توسط تعاونی‌ها

شهر تهران مدیرکنترل پروژه اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران بر استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در تحقق جهش تولید مسکن تاکید کرد و گفت: هدف اصلی شرکت‌های تعاونی مسکن ارایه خدماتی با قیمت پایین‌تر از بازار برای اعضا در تولید مسکن است.

به گزارش پايگاه خبرى وزارت راه و شهرسازى، به نقل از اتحاديه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، عرب‌عامری مدير كنترل پروژه اتحاديه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران درباره نقش بخش خصوصی بويژه تعاونی‌ها در جهش توليد مسكن،‌گفت: نقش تعاونی‌ها به عنوان يکی از پايه‌های نظام اقتصادی کشور در اصل ۴۴ قانون اساسی به روشنی بيان شده و در راستای اجرایی کردن سياست‌های اصل ۴۴ ، قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سياست‌های کلی اين اصل در جلسه مورخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ مجمع تشخيص مصلحت نظام نهايی شد و از سوی ريیس‌جمهور به وزارت اقتصاد و دارايی ابلاغ شد .

عرب‌عامری هدف اصلی شرکت‌های تعاونی را ارائه خدماتی دانست که با پايين‌ترين قيمت تمام شده برای اعضاء است.

وی تاکید کرد: هدف تعاونی‌ها کسب سود نيست بلکه ايجاد فضايی مناسب و برنامه‌ريزی شده برای اعضاء، جهت  تسهيل رسيدن به هدفی است که در شرايط عادی و بدون مشاركت جمعی در قالب تعاونی امکان‌پذير نیست. در اين محيط، اعضاء درباره مسائل پروژه با توجه به منافع خودشان تصميم‌گيری می‌كنند. تعاونی قرار است يک محيط کاملا امن و سالم در كنار سرمايه‌گذاری تضمين شده باشد . 

مدير كنترل پروژه اتحاديه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، ايجاد ارتباط با ساير تعاونی‌ها و تعامل بين آنها برای رسيدن به هدفی مشترک را از بزرگترين مزايای شرکت‌های تعاونی نسبت به شرکت‌های غيرتعاونی عنوان کرد و گفت: اين مشاركت و تعامل بين تعاونی‌ها ، قدرتی است که نقش قابل‌توجهی در شکل‌گيری و موفقيت ايفا می‌کند . 

عرب عامری تصريح كرد: شرکت‌های تعاونی نسبت به شرکت‌های سرمايه‌گذاری بخش خصوصی،  وابستگی کمتری به سرمايه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت خارجی دارند و به همين دليل کمتر دستخوش دخالت‌ها و نفوذ غير سهامداران خود قرار دارند .

وی تاكيد كرد: خريد خانه، ملک و زمين در کشور ما هميشه از بهترين نوع سرمايه‌گذاری‌ها بوده و هست . این سرمایه‌گذاری نه تنها هيچ‌گونه ريسک و خطری ندارد بلکه با توجه به شيب هميشه رو به بالای مسکن ، سود تضمينی و فزاينده دارد . بنابر اين تعاونی‌ها بهترين مأمن سرمايه‌گذاری برای مردم هستند. در سايه اين تشكل، تصميم‌گيران و بازيگران،  خود اعضاء هستند  كه پروژه را حركت می‌دهند . 

مدير كنترل پروژه اتحاديه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: مشاركت مالی در قالب تعاونی‌ها، ریسک خريد آپارتمان  و معاملات را کاملا از بين برده و فضای کاملا ايمن و جذابی برای مشارکت اعضاء فراهم مي‌اورد .

وی همچنين سهم تعاونی‌ها در صنايع مختلف از جمله در صنعت ساخت و ساز را  که بيش از ۵۰۰ صنعت مرتبط را شامل می‌شود،  بسيار پررنگ‌تر از قبل دانست و گفت: در صورت شکوفايی اين بخش، نه تنها جهش در توليد مسکن اتفاق خواهد افتاد  بلکه در ساير صنايع اصلی و اقتصاد ساز کشور هم تحرک و رونق قابل‌توجهی مشاهده خواهد شد . 

 عرب‌عامری ادامه داد: در تعاونی‌های مسکن  اکثر اعضاء از قشر متوسط جامعه هستند. با ايجاد يک بستر مناسب و برنامه‌ريزی شده می‌توان سرمايه‌های خرد اين افراد را جمع و به سمت ايجاد پروژه يا پروژه‌های جديد  با شرايط مناسب هدايت کرد. بدين‌ترتيب، سرمايه‌گذاران و مشاغل و صنايع وابسته به آن‌، ذي‌نفعان اصلی اين حرکت خواهند بود و به عنوان زنجيره‌های پيوسته اين فرآيند، چرخ توليد و عرضه را به حركت در می‌آورند. تاثير اين حركت، گردش سريع‌تر و بيشتر چرخ‌های اقتصادی کشور است. 

در صورت حضور گسترده بخش خصوصی و بویژه  تقویت تعاونی های مسکن ،شاهد جهش در توليد مسکن ،  ايجاد اشتغال ، خروج صنايع مختلف از رکود ، خانه دار شدن افراد معمولی و قشر متوسط جامعه و در نتيجه اطمينان و اميد به زندگی خواهيم بود كه تضمينی برای داشتن آینده‌ای بهتر است و به دنبال خود نشاط و شادابی اجتماعی می‌آورد . اين روند تنها در سايه مشاركت جمعی در قالب‌های مختلف از جمله تعاونی‌های مسکن ميسر است و می‌تواند راهی بدون خطر و تضمين شده باشد.