شناسهٔ خبر: 86468 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

تجمیع پایگاه‌های امدادی جاده‌ای به انسجام امدادرسانی منجر می‌شود/  لزوم تسریع در حذف کامل نقاط پرتصادف آذربایجان‌غربی 

unnamed.jpg وزیر راه و شهرسازی در ارتباط ویدیوکنفرانسی با هشتمین جلسه مدیریت اجرایی کمیسیون ایمنی حمل‌و‌‌نقل استان آذربایجان‌غربی بر تسریع در روند حذف نقاط پرحادثه و پرتصادف استان آذربایجان‌غربی تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، هشتمین جلسه مدیریت اجرایی کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان آذربایجان غربی در محل سالن جلسات استانداری این استان و به ریاست استاندار و دبیری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی و شرکت اعضا برگزار شد 

در این جلسه وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدیو کنفرانس از آخرین اقدامات این کمیسیون در جهت کاهش تصادفات و ایمن سازی محورهای مواصلاتی استان با ارائه گزارش از سوی استاندار و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی مطلع و بعد ازاستماع این گزارش بر لزوم تسریع اتمام کامل حذف نقاط پر حادثه و پر تصادف استان تاکید کرد و افزود: در راستای کاهش تصادفات جاده ای، مناسبت روز بدون حادثه را می توان در طول سال به دفعات بیشتری برگزار کرد.

 محمد اسلامی افزود : پیشنهاد مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای آذربایجان غربی مبنی بر تجمیع پایگاه‌های امداد جاده‌ای در جوار یکدیگر پیشنهاد خوب و ارزنده ای است که عملیاتی شدن آن می‌تواند در انسجام امداد رسانی نقش بسزایی داشته باشد که در همین راستا ایجاد آتش‌نشان جاده‌ای نیز جهت امداد مناسب و سریع توصیه می‌شود.

 وی با اشاره به توسعه شبکه راه‌های استان آذربایجان غربی ابراز امیدواری کرد توسعه راه‌های استان نقش بسزایی در ایمنی محور‌ها و به تبع آن کاهش تصادفات جاده‌ای داشته باشد که البته توجه به سه فاکتور رفتار ، وسیله و راه را نیز در کاهش تصادفات نباید نادیده گرفت.

 وزیر راه و شهرسازی از پلیس راه و راهداران خواست با افزایش گشت های مشترک و تلفیقی در کاهش تصادفات جاده ای کمک کنند و افزود: با تامین اعتبارات لازم پایگاه های امداد و نجات در جاده ها افزایش پیدا کند.

کاهش ۳۵ درصدی فوتی‌های تصادفات جاده‌ای در استان آذربایجان غربی

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه ضمن اشاره به وجود راه های وسیع در استان ایمن سازی و توسعه جاده‌ها را لازمه سرمایه‌گذاری دانست و گفت : جاده‌های استان ۳/۲ درصد از جاده‌های کشور را تشکیل می‌دهند و این حجم از جاده لزوم ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات بیشتر و افزایش تجهیزات امداد رسان و خودرو های گشت زنی و کنترل ایمنی همچون افزایش سامانه های کنترل سرعت و ثبت تخلفات عبور و مرور و دوربین های نظارتی را طلب می‌کند.

 شهریاری با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی فوتی های تصادفات جاده ای در سطح استان آذربایجان غربی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اذعان کرد : برای کاهش تصادفات باید از ظرفیت های آموزشی استفاده بهینه شود و آموزش را در سطح ابتدایی مدارس شروع و در رسانه ملی توسعه داد.

 وی ضمن تاکید بر تسریع پروژه های راه سازی گفت : ایجاد تقاطع های غیر همسطح در برخی تقاطع های پر تصادف میتواند نقش زیادی در کاهش تصادفات داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بیمه ها نیز میتوانند نقش موثری در جاده سازی و تقلیل تصادفات ایجاد کنند چرا که این کار به نفع آنها بوده و با کاهش تصادفات بیمه ها در آمد بیشتری خواهند داشت.

کاهش ۳۳ درصدی تصادفات با اجرای طرح پایلوت کاهش تصادفات در محور ارومیه - سلماس

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی و دبیر کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان هم در این جلسه با اشاره به برگزاری ۱۹ جلسه کمیسیون ایمنی حمل و نقل و ۱۱ جلسه کمیته فنی کمیسیون ایمنی حمل و نقل از زمان عهده داری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بعنوان دبیر کمیسیون ایمنی حمل و نقل افزود: تعداد مصوبات این جلسات ۱۲۴ فقره وباهدف کاهش تصادفات جاده‌ای و همکاری‌ مشترک با پلیس راه و سایر نهادهای امدادرسان بوده که در قالب اجرای طرح هایی همچون روز بدون حادثه، اجرای طرح پایلوت کاهش تصادفات در محور ارومیه - سلماس و ارومیه - مهاباد تصویبو اجرا شده است.

دبیر کمیسیون ایمنی حمل و نقل آذربایجان غربی گفت : طبق آمار بیشترین و اصلی ترین عامل وقوع تصادفات در استان آذربایجان غربی عدم توجه به جلو با ۳۵ درصد ، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و تجاوز به چپ با ۱۴ درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با ۱۴ درصد است .

 شکری اذعان کرد : طبق بررسی ها ساعت بین ۱۶ تا ۲۰ عصر ساعات بحرانی تصادفات است که البته در طرح پایلوت تصادفات شاهد کاهش ۳۳ درصدی تصادفات در این ساعات با نظارت و کنترل بیشتر بوده ایم.

 وی با اعلام اینکه سهم استان در انتقال آمبولانسی مصدومین نسبت به میانگین کشوری کمتر است، خواستار افزایش خودرو های امداد رسان و پایگاه های امدادی در سطح محور های مواصلاتی استان شد و افزود : توسعه راههای مواصلاتی از جمله تکمیل کریدور های شماره ۳ و ۱۰ و راههای آنتنی منتهی به پایانه های مرزی در کنار افزایش گشت های پلیس راه و افزایش دوربین های کنترل سرعت و ثبت تخلفات، بی شک نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات جاده ای استان خواهد داشت

 این مقام مسئول همچنین اظهار کرد : طبق آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان غربی به لحاظ تقلیل تصادفات جاده ای و تعداد فوتی ها در محورهای درون شهری و برون شهری در جایگاه سوم کشوری قرار دارد.