شناسهٔ خبر: 8710 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

مهمترین اقدامات برای حل مشکلات مسکن مهر در سه ماهه نخست سال ۹۴/ از تعیین تکلیف واحدهای راکد تا تشکیل کمیته‌ پیگیری مشکلات

پروژه مسکن مهر شهر جدید عالیشهر در سه ماهه نخست سال جاری اتفاقات مثبتی در حوزه مسکن مهر افتاد که نشان از پیشرفت چشمگیر فیزیکی این طرح ملی و توجه دولت به اتمام مسکن مهر در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، پیشرفت فیزیکی مسکن مهر وارد فاز جدیدی شد و علاوه بر سرعت گرفتن ساخت‌و‌سازها، تصمیمات متعددی نیز برای اتمام هر چه سریع‌تر این طرح ملی اتخاذ شد.

تا پایان خردادماه امسال پروژه مسکن مهر به پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصد رسید و در صورتیکه تسهیلات افزایش یافته ۲۵ به ۳۰ میلیون تومانی مسکن مهر که سال گذشته در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید، به موقع به سازندگان تحویل داده شود وعده وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اتمام ۹۰ درصد ساخت و سازها در سال جاری به تحقق می‌پیوندد.

در ادامه این گزارش به جدول مهمترین اتفاقاتی که نشان‌دهنده پیشبرد مسکن مهر، اتخاذ تصمیمات مهم و تاثیرگذار در حل مشکلات متقاضیان مسکن مهر است اشاره می‌شود.

جدول مهمترین اتفاقات مسکن مهر در سه ماهه نخست سال جاری

ردیفعنوان
۱تعیین تکلیف واحدهای راکد: برابر بررسی‌های صورت گرفته در آبان ماه سال ۹۲، حدود ۳۳۵ هزار واحد راکد و متوقف بود که در این مدت بیش از ۲۳۰ هزار واحد آنها فعال و تعیین تکلیف شد و برای مابقی برنامه‌ریزی شده تا با استفاده از شیوه‌نامه‌هایی تعیین تکلیف شوند.
۲کاهش سهم آورده‌های مردمی: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد از محل فروش اراضی، سهم آورده‌های مردمی در مسکن مهر کاهش یابد و شرکت‌ عمران شهرهای جدید بخشی از تامین هزینه‌ها را بر عهده گرفت.
۳خوش قولی شهرهای جدید و برخی استان‌ها: در اکثر شهرهای جدید از جمله اندیشه، هشتگرد و پرند حتی اکثر استان‌ها امسال پرونده مسکن مهر بسته می‌شود.
۴سروسامان یافتن مسکن مهر پردیس: بعد از کش و قوس‌های فراوان در پردیس و تغییر مدیرعامل شرکت عمران این شهر، چندین کمیته برای پیگیری مشکلات مسکن مهر در این شهر تشکیل و تکلیف آب، برق، گاز و فاضلاب این شهر مشخص شد.
۵نریمان: به جز پردیس، تمام پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید تا دهه فجر امسال باید افتتاح شود.
۶تاثیرات وام ۸۰ میلیون در خرید مسکن مهر: به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با وام ۸۰ میلیون تومانی می‌توان برخی از واحدهای گران قیمت مسکن مهر را خریداری کرد.
۷تا اواخر خرداد ماه سال جاری، ساخت یک میلیون و ۷۶۵ هزار مسکن مهر از تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به اتمام رسید و تنها ۲۳ درصد از ساخت و ساز مسکن مهر باقی مانده است.
۸بانک مسکن از خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی، ۴۴ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان را پرداخت کرده است.
۹شرکت‌های خدمات‌رسان از پافشاری بر روی قیمت‌های بالا به منظور نصب انشعابات کوتاه آمدند.
۱۰وصول اقساط: از مجموع پنج هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان اقساط وصول شده تاکنون، چهار هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان در دولت تدبیر و مید محقق شد که ناشی از تلاش مشترک وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن است.
۱۱تعداد واحدهای افتتاح شده در ۲۲ ماه گذشته: از مجموع یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد اتمام یافته و دارای خدمات زیربنایی، تحویل ۴۷۴ هزار واحد در دولت تدبیر و امید محقق شد. لازم به توضیح است که از تعداد یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد ذکر شده، یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد افتتاح و ۹۰ هزار واحد نیز تا تاریخ ۲۵ خرداد آماده افتتاح شد.

در جدول زیر نیز به مهمترین برنامه‌های شهرهای جدید که باید در سال جاری در زمینه مسکن مهر محقق شود، اشاره شده است.

​برنامه ابلاغی به شهرهای جدید در سال ۱۳۹۴

ردیفشرحتعداد واحدنازک کاریافتتاحدفترچه اقساط صادر شدهپایان کار صادر شدهصورت مجلس تفکیکی اعیانسند اعیان
۱برنامه ابلاغی شهرهای جدید در سال ۹۴۴۰۰۷۷۳۴۵۵۴۲۸۵۹۷۲۹۵۰۳۲۵۹۳۵۶۰۹۴۴۰۰۰
۲عملکرد تا اردیبهشت ۹۴۲۴۹۹۹۱۸۵۹۷۲۰۱۶۳۱۶۲۴۴۲۰۹۴۲۵
تعداد واحد باقیمانده۹۵۵۵۱۰۰۰۰۹۳۴۰۹۶۹۱۴۰۰۰۳۹۷۵
درصد اجرا۷۲ درصد۶۵ درصد۶۸ درصد۶۳ رصد۳۴ درصد۱ درصد

 

نظر شما