شناسهٔ خبر: 87675 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عنوان کرد

مبادله ۳۰ درصد مسافر و بارِ ایران و افغانستان از طریق راه‌آهن خواف-هرات/ امکان حمل محصولات معدنی "سنگان" از طریق ریل

افتتاح راه آهن خواف-هرات مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: برآورد ما این است که حدود ۳۰ درصد از مبادلات کالا و مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان از طریق مسیر ریلی خواف - هرات انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در حاشیه مراسم راه‌اندازی راه‌آهن خواف – هرات در ایستگاه راه‌آهن خواف گفت: این مسیر یکی از پروژه‌های ریلی برون مرزی کشور ما محسوب می‌شود.

وی ویژگی‌های این مسیر ریلی را برشمرد و عنوان کرد: اتصال راه آهن خواف به ایستگاه شمتیغ در داخل مرز ایران و ادامه آن در مرز افغانستان تا ایستگاه روزنک ادامه دارد. این پروژه در دو بخش اجرایی شده است.

خادمی گفت: یکی از این بخش‌ها در داخل خاک ایران به طول ۷۸ کیلومتر است که زیر سازی آن را قرارگاه خاتم الانبیا به عهده داشته و زحمات بسیاری را در طول زمان برای اجرای آن متحمل شده است.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عنوان کرد: بخش دیگر این پروژه داخل خاک افغانستان بوده که عملیات روسازی و ریل گذاری این مسیر ۶۲ کیلومتری، در داخل خاک افغانستان و به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شده است.

وی گفت: در واقع قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هم در بخش درون مرزی و هم بیرون مرزی نقش اصلی پروژه را به عنوان مجری به عهده داشته است.

ببینید: افتتاح راه آهن خواف-هرات

خادمی با اشاره به نقش راه آهن خواف – هرات در توسعه شرق کشور و ایجاد ارتباط گسترده بین دو کشور ایران و افغانستان اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید هم اکنون تمامی مبادلات کالای بین ایران و افغانستان که دو کشور دوست، همسایه و هم‌زبان هستند از طریق جاده انجام می‌شود و با توجه به اینکه در نتیجه این مبادلات تراکم زیادی در جاده‌ها به وجود می‌آید، با افتتاح و بهره‌برداری از این مسیر ریلی برآورد ما این است که حدود ۳۰ درصد از مبادلات کالا و مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان از طریق مسیر ریلی خواف - هرات انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اکنون منطقه معدنی سنگان در خاک ایران نیز در یک انزوای جغرافیایی قرار دارد و تاکنون حمل این مواد معدنی به داخل کشور از طریق جاده انجام می‌شد که اکنون با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این خط آهن، حمل‌و‌نقل این مواد معدنی از طریق مسیر ریلی انجام خواهد شد.

وی افزود: کشور افغانستان نیز می‌تواند از طریق این مسیر ریلی به شبکه گستره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران وصل شود و به این ترتیب از طریق این شبکه ریلی، خواهد توانست به سایر نقاط جهان از جمله آسیای میانه، منطقه قفقاز و در آینده عراق و اروپا دسترسی داشته و ترانزیت بار انجام دهد.