شناسهٔ خبر: 88223 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بخش زلزله‌شناسی، مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی مطرح کرد

تحول و توسعه شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری بعد از زلزله بم

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی بر تامین و تجهیز زیرساخت‌ها برای عبور از بحران‌هایی همچون زلزله تاکید کرد و گفت: بعد از زلزله بم، تحولی در توسعه شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری کشور رخ داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی در وبینار تخصصی درس‌آموخته‌های زلزله بم با اشاره به درس‌های متنوع آموخته شده از زلزله بم، در تشریح آنها گفت: توجه به پیش‌نشانگرها نکته بسیار مهمی بود که در زلزله بم به خوبی شاهد آن بودیم؛ به‌‌طوری‌‌‌که از چند روز قبل از زلزله انتشار برخی صداها از سوی برخی از اهالی بم مطرح بود. موضوع بعدی توجه به رخداد خرد لرزه‌هاست. در شهر بم این مسئله می‌توانست پیش از وقوع زلزله اصلی مورد توجه قرار گیرد که با توجه به تعداد کم دستگاه‌ها در آن زمان این امکان چندان میسر نبود.

وی ادامه داد: توجه به توسعه شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری نیز موضوع مهم دیگری است که از آموزه‌های مهم این زلزله می‌تواند باشد. رکورد زلزله بم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رکوردها در سطح جهان به ثبت رسید که در مطالعات و اقدامات بعدی بسیار مورد توجه قرار گرفت. در کنار این مسئله، توجه به ساختمان‌هایی با آوار سنگین نیز محور دیگری است که نباید به آن بی‌توجه بود. ساختمان‌های گلی با ضخامت زیاد در خیلی از روستاهای استان کرمان وجود دارد که در بم نیز بسیار شاهد آن بودیم و ضرورت دارد که نسبت‌به تغییر وضعیت این ساختمان‌ها اقدام لازم صورت گیرد.

بیت‌اللهی توجه به ساخت‌‌و‌‌ساز در مجاورت و روی گسل‌ها را از دیگر آموخته‌های زلزله بم دانست و افزود:  در زلزله بم متوجه شدیم که یک گسل دقیقا از وسط شهر بم رد می‌شود که عامل اصلی زلزله است. قطعا اگر پیش از وقوع زلزله مطالعات جزئی‌تری انجام می‌شد این قابلیت وجود داشت که ساخت و ساز‌های بهتر و باکیفیت‌تری در آنجا صورت گیرد.

وی افزود: نقش مهم فرودگاه بم در بحث امداد و نجات و تاکید بر اهمیت موضوع زیرساخت‌ها در زمان زلزله، بازتوانی روحی و روانی زلزله‌زدگان پس از وقوع زلزله و توجه ویژه به موضوع صیانت از بناهای تاریخی در زمان زلزله، تامین امنیت منطقه پس از زلزله و همچنین حفظ بافت و سیمای شهری در زمان بازسازی‌های پس از زلزله از دیگر تجربیاتی است که زلزله بم و اقدامات پس از آن برای ما به ارمغان داشت.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی در بخش دیگر و در ارائه‌ اصلی و تخصصی خود، ‌متدی برای ارزیابی‌های ریسک و اولویت‌بندی برای ریسک را معرفی و تشریح کرد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وی خاطرنشان کرد: این متد می‌تواند در بسیاری از اقدامات مدیریتی و تصمیم‌گیری و تعیین اولویت‌بندی‌ها تاثیر بسیار مهمی را داشته باشد.