شناسهٔ خبر: 8887 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از کمیسیون ایمنی راه‌ها؛

آمار تصادفات در سه ماهه ۹۴ / کاهش تصادفات فوتی/ میانگین سرعت در شبكه راه‌های کشور/ رشد ۲.۵ درصدی تردد وسایل نقلیه

کمیسیون راهها باحضور وزیر راه بر اساس آمار اعلام شده از سوی پلیس راه کشور در بهار امسال ۱۶۵۱ نفر در ۱۳ هزار و ۳۰۸ تصادف فوت شدند که بر این اساس تعداد تصادفات فوتی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴.۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، شصت و یکمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها با دستور کارهای برنامه سفرهای تابستانی، بررسی تصادفات رانندگی در ۳ ماه نخست، سهم تصادفات اتوبوس در سه ماهه نخست امسال و آموزش تخصصی رانندگان برای انواع اتوبوس‌های فعال در ناوگان عمومي با ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

با تو جه به اینکه دور دوم سفرهای تابستانی بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد، اولین دستور کار این جلسه به برنامه سفرهای تابستانی اختصاص داشت.

بر این اساس در جلسه مذکور مقرر شد دستگاه‌های مربوطه به ویژه صدا و سیما همکاری و اطلاع‌رسانی‌های لازم را برای دور دوم سفرهای تاستانی که از دهه سوم تیرماه به تدریج آغاز می‌شود به عمل آورند.

در ابتدای این جلسه به منظور برنامه‌ریزی برای کاهش سوانح رانندگی در آستانه دور دوم سفرهای تابستانی، وضعیت سوانح در تابستان سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

ابتدا سرهنگ حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا با اشاره به ارائه آماری از سفرهای تابستانی سال گذشته گفت: در حوزه درون شهری و برون شهری در سه ماهه تیر، مرداد و شهریور سال گذشته در مجموع ۳۸۸ نفر معادل ۱۷.۵ درصد کاهش تصادفات را شاهد بودیم که کاهش تصادفات در شهریور سال ۹۳ قابل توجه بوده است.

*طرح ویژه تابستانی کاهش سوانح رانندگی برای وانت‌ها

وی با بیان اینکه کل کشته شدگان ناشی از تصادفات در سال گذشته بر اساس آمار پزشکی قانونی بجز براي وانت‌ها كاهشي بوده است، به همین دلیل طرح ویژه ای در تابستان برای وانت‌ها اجرا می‌شود.

سرهنگ حمیدی، تصادفات ناشي از عدم توجه به جلو ۶ درصد و عدم کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب آلودگی ۲۷ درصد در تابستان ۹۳ نسبت به تابستان ۹۲ رشد داشت.

*واژگونی خودرو بیشترین سهم تصادفات در تابستان ۹۳

رئیس پلیس راه راهور ناجا گفت: بیشترین نوع تصادفات ما در سال گذشته از نوع واژگونی بود به طوریکه ۱۵۶۲ فقره از کل تصادفات صورت گرفته ناشي از واژگوني خودروها بوده است که منجر به فوت ۲۰۴۵ شد.

وی افزود: در سال گذشته ۶۳۳ فقر واژگونی رخ داد که ۷۴۴ نفر ناشی از این عامل فوت شدند به عبارتی واژگونی  ۴۰ درصد تصادفات و ۳۶ درصد تلفات را در تابستان سال گذشته به خود اختصاص داد.

*آمار تصادفات سه ماهه ابتدای سال ۹۴/ ۱۳هزار و ۳۰۸ تصادف؛ فوت و مجروح شدن ۱۹ هزار و ۴۴۹ نفر

بررسی تصادفات رانندگی در ۳ ماه نخست امسال در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها حاکی از آن دارد که در سال گذشته ۱۲۷۹ تصادف فوتی رخ داد که منجر به فوت ۱۶۵۱ نفر از هموطنان شد.

همچنین ۱۲ هزار و ۲۹ تصادف جرحی در سه ماهه امسال صورت گرفت که ۱۷ هزار و ۷۹۸ نفر مجروح شدند. در مجموع طی سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۴ تعداد ۱۳ هزار و ۳۰۸ تصادف رخ داد که ۱۹ هزار و ۴۴۹ نفر فوت یا مجروح شدند.
 

بررسی تصادفات رانندگی در ۳ ماه نخست ۱۳۹۴

 

تصادفات فوتی

تصادفات جرحی

مجموع تصادفات

تعداد تصادف

تعداد فوتي

تعداد تصادف

تعداد جرحي

تعداد تصادف

تعداد فوتي و مجروح

سه ماهه ۹۴

۱۲۷۹

۱۶۵۱

۱۲۰۲۹

۱۷۷۹۸

۱۳۳۰۸

۱۹۴۴۹

درصد تغییرات

۴/۶-

۳/۲-

۱/۶+

۳/۵+

۱

۲/۹+

 

*میانگین سرعت در شبكه راهها ۸۳ كیلومتر در ساعت بود/رشد ۲.۵ درصدی تردد وسایل نقلیه در شبکه راه‌های کشور

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس آمار مركز مديريت راههاي كشور، در سه ماهه اول سال به طور میانگین ۳۴۵ وسیله نقلیه در ساعت در شبكه راهها تردد داشتند و بطور متوسط نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از ۲.۵ درصد رشد داشته است. میانگین سرعت در شبكه راهها ۸۳ كیلومتر در ساعت بود.

همچنین نرخ تخلفات سه گانه حادثه‌ساز در سه ماهه امسال اعلام شد که بر اساس آن سرعت غیرمجاز ۷ درصد، عدم رعایت فاصله طولی ۱۶ درصد و سبقت غیرمجاز یک درصد بود.

* بررسی تصادفات اتوبوس‌های مسافربری در سه ماه نخست ۱۳۹۴

در سه ماهه امسال (بهار)، ۱۸ تصادف اتوبوس (بعنوان مقصر) تصادف کردند که  ۷ مورد از این تصادفات منجر به واژگونی بوده است که شدیدترین تصادفات سقوط اتوبوس به دره در محور كرج- چالوس با ۲۷ فوتی و ۱۳ مجروح و واژگونی اتوبوس در محور فیروزكوه- قایم‌شهر با ۱۰ فوتی و ۱۷ مجروح بود.

*بررسی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم جاده‌ها

در ادامه این جلسه مقرر شد نمایندگان دستگاه‌های مختلف دادستانی، پلیس راه و سازمان راهداری وضعیت گلوگاه‌هاي ترافيكي و ساخت ‌و سازهای در حریم راه‌ها را بررسی و گزارشی از آن تهیه کنند تا در جلسات آینده کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

*تهیه برنامه اجرایی آموزش تخصصی رانندگان اتوبوس‌

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسه روز گذشته کمیسیون ایمنی راه‌ها موضوع آموزش تخصصی رانندگان برای انواع اتوبوس‌های فعال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح و مقرر شد كارگروهی از نمایندگان سازمان راهداری، پلیس راهور، سازمان استاندارد و انجمن خودروسازان نسبت به شناسایی رانندگان، آموزش‌های مورد نیاز، مكان و نحوه آموزش و ... اقدام کنند.

در ادامه این مبحث وزیر راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را مکلف به ارائه گزارشی طی سه ماه آینده در خصوص برنامه‌های اجرایی و تنظیم شیوه‌نامه ای به منظور آموزش رانندگان حمل و نقل عمومی کرد./

نظر شما