شناسهٔ خبر: 89892 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

آیین‌نامه اجرایی حمایت از اجاره‌داری حرفه‌ای در دولت در دست بررسی است/با اجرای اجاره‌داری حرفه‌ای تعادل در بازار اجاره ایجاد و قیمت‌ها به شکلی منطقی به بازار ارایه می‌شود/ ساماندهی بازار اجاره با لحاظ منافع موجران و مستاجران

شهر تهران معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آیین‌نامه حمایت از اجاره‌داری حرفه‌ای در کمیسیون تخصصی دولت در دست بررسی است، بر حمایت از منافع مستاجران و موجران توامان تاکید کرد و اجرایی شدن اجاره‌داری حرفه‌ای را راهکاری برای ساماندهی بازار پرتلاطم اجاره برشمرد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های دولت برای ساماندهی بازار اجاره در کنار ارایه ودیعه اجاره مسکن که در ایام کرونا برای خانوارهای کم‌درآمدی در نظر گرفته شد، گفت: یکی از موضوعاتی که وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است تصویب و اجرایی شدن آیین‌نامه  حمایت از اجاره‌داری حرفه‌ای است که مدتی پیش توسط وزارت راه به دولت ارایه شده و هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی دولت در دست بررسی است.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: بعد از تصویب آیین‌نامه حمایت از اجاره‌داری حرفه‌ای، در کنار اجاره‌داری سنتی که در کشور رواج دارد، اجاره‌داری حرفه‌ای نیز ایجاد خواهد شد و با این‌کار هم درعرضه واحدهای اجاره‌ای و هم در کنترل قیمت‌ها، شاهد تاثیرگذاری مثبتی خواهیم بود.

محمودزاده تصریح کرد: اجرای آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای از یکسو به نفع مستاجران و از سوی دیگر به نفع سرمایه‌گذاران است و راهکارهایی که در آیین‌نامه در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که منافع هر دو گروه را مدنظر قرار می‌دهد. با اجرای اجاره‌داری حرفه‌ای تعادل در بازار اجاره ایجاد و قیمت‌ها به شکلی منطقی به بازار ارایه می‌شود.

وی همچنین در خصوص راهکارهای دولت برای جلوگیری از ثبات قیمت‌های اجاره و ممانعت از افزایش چندباره آنها، گفت: در خصوص افزایش یا کاهش اجاره‌بها، دولت مستقیما نمی‌تواند اعمال‌نظر کند. بهرحال، اجاره‌بها تابعی از قیمت مسکن است و از آنجاییکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن انجام می‌شود باید به گونه‌ای باشد که نفع موجر را نیز در پی داشته باشد.