شناسهٔ خبر: 90391 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد؛

پیشنهاد تبدیل ایران به قطب گردشگری سلامت منطقه و جهان/ضرورت مقاوم‌سازی سازه‌های بیمارستانی در شرایط بحران

محمد مهدی مظاهری دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت مقاوم‌سازی و تاب‌آوری سازه‌های ساختمان‌های مهم از جمله بیمارستان‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی مظاهری دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در هفتمین هم‌اندیشی دوشنبه‌های اسکان بشر که با حضور محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، و نمایندگانی از کشور ژاپن به شکل ویدئوکنفرانسی برگزار شد با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از جمعیت کشور ایران در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض خطر بلایای طبیعی قرار دارند، گفت: مخاطره آمیز بودن کشور ایجاب می‌کند تا در موضوع مقاومت و تاب‌آوری سازه‌ها توجه بیشتری شود که این مهم به ویژه برای بیمارستان‌ها، مدارس، پل هاو سایر سازه هایی که جنبه عمومی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران ادامه داد: اگرچه توسعه پایدار با سلامت و ارتقای بهداشت رابطه تنگاتنگی دارد اما در سیستم بهداشتی، مضامینی از جمله پایداری، تاب آوری، فراگیری و دسترسی وجود دارد که باید به شکل ترکیبی اجرایی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر، مقاوم‌سازی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی را فرصت‌هایی برای توسعه پایدار برشمرد و افزود: زمانیکه جامعه از سوی مخاطرات انسانی و طبیعی فراوانی مورد تهدید است بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی دیگر در خط مقدم خدمت‌رسانی قرار دارند که این موضوع را در شرایط کنونی که بیماری کرونا بر جامعه سایه انداخته، شاهد هستیم.

عضو فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه در ایام کرونا بیمارستان ها مراکز اصلی توجه جهانی هستند، توضیح داد: از انجا که هبیتات به عنوان آژانس شهری سازمان ملل برای ایجاد شهرها و جوامع فراگیر، ایمن، مقاوم و پایدار با کشورها و سازمانهای مختلف همکاری می‌کند، بنابراین شهرنشینی را به عنوان یک نیروی مثبت تغییردهنده برای مردم و جوامع در جهت افزایش رفاه وامنیت آنان می نگرد و در این قالب کاهش نابرابری، تبعیض و فقررا هدف گرفته است.

مظاهری در بیان اهمیت سازه‌های بیمارستانی و امدادی که در ماموریت هبیتات است، گفت: این مراکز بطور مستقیم با جان انسانها و سلامت آنها ارتباط دارد از این رو کیفیت و کمیت آنها ارتباط مستقیمی با رفاه و کیفیت زندگی انسان‌ها در شرایط عادی دارد و همچنین در هنگام بروز بلایا با میزان تلفات جانی ارتباط پیدا می کند. همچنین کارکرد این مراکزبهداشتی و درمانی باید به گونه ای باشد که تداوم و حفاظت از زندگی انسان را حتی پس از حوادث شدید تضمین کنند. بنابر این توسعه پایدار شهری بدون داشتن مراکز بهداشتی و درمانی پایدار، مقاوم و تاب آور متصور نیست.

به گفته وی، هنگام بروز بلایا  بیمارستانها در خط مقدم بوده و مرکز ضربه‌پذیری جامعه هستند و تمامی توجه برای پذیرش، درمان و مراقبت از آسیب‌دیدگان این حوادث به سمت بیمارستانها و کادر درمان است، از این رو نه تنها بیمارستانها باید خود را دربالاترین سطح خدمات‌دهی حفظ کنند بلکه کادر درمان هم باید دسترسی کاملی به امکانات و مواد موردنیاز داشته و همچنین دردسترس آسیب‌دیدگان باشند.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بیمارستان‌ها دارای تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی قابل توجه و فزاینده‌ای هستند، که به نوبه خود اثرات سوئی را بر سلامتی جامعه بر جای می‌گذارند. مثلا دفع زباله های بیمارستانی امروزه به یک چالش اساسی برای شهرها تبدیل شده است. بنابراین طراحی یک سیستم روزآمد و پیشرفته در این خصوص برای حفظ سلامت جامعه بسیار مهم است.

مظاهری انجام مطالعه چندرشته‌ای بین دانشمندان حوزه‌های مختلف علوم‌انسانی، علوم‌زیستی، پزشکان و مراقبت‌های بهداشتی برای بررسی چگونگی پایداری بیمارستان‌ها مطابق با درک اجتماعی-اکولوژیکی از توسعه پایدار و "واقعیت بیمارستان ها" منطبق با شرایط اجتماعی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی را ضروری دانست و افزود: در این رابطه رویکرد، باید جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته وطولانی مدت مراقبت های بهداشتی که اصلی ترین کار بیمارستان ها است، باشد و در کنار آن معیارهای کیفیت تصمیم‌گیری شامل پایداری و بهبود سلامت هم مدنظر قرار بگیرد.   

این استاد دانشگاه، یکی از استراتژی‌های بقا در بیمارستان‌ها را ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی متناسب با نیاز جامعه و ایجاد ساختار مناسب برای مشارکت جامعه در توسعه خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین تامین انتظاراتی است که مردم محلی از یک بیمارستان دارند برشمرد و گفت: فقدان این استرانژی باعث شده بیمارستانها نتوانند احساس تعلق را برای جوامع پیرامون خود ایجاد کنند. از این رو لازم است بین مراکز بهداشتی – درمانی و مردمی که از این خدمات استفاده می کنند ارتباط موثر و کارآمدی برقرار شود.

دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران یادآور شد: بیماری کوید ۱۹،  بی‌ثباتی و بحران اقتصادی، زندگی میلیاردها انسان در سراسر جهان را با خطر فقر روبرو کرده است. از این رو تامین امنیت و بهداشت نه فقط با تمرکز بر سازه های بیمارستانی  بلکه با آوردن بیمارستانها به دل جامعه باید مورد توجه قرار گیرد. این امر از طریق گسترش همکاری بین بیمارستانها و جوامعه محلی امکان پذیر است، راهکارهایی در خصوص آموزش جوامع محلی و تقویت حس تعلق با استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه حایز اهمیت است.

مظاهری در بیان پیشنهادهای خود از دفتر هبیتات در ایران، گفت: هبیتات دارای ظرفیت بالایی برای اجرای پروژه‌های اثرگذار ملی است، به گونه‌ای می تواند پروژه‌هایی را خلق کند که به عنوان پروژه‌ای تیپ و برجسته قابلیت نسخه‌برداری بین المللی باشد. بنابراین، اگرچه اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها در سطح محلی مطلوب است اما انتظار می‌رود در قالب یک تفکر و اندیشه جهانی شکل گرفته و حوزه نفوذ اثر‌گذاری آن هم در مقیاس جهانی باشد نمونه های چنین پروژه هایی را حتی در سطح کشورهای فقیر هم داریم.

وی افزود: از دیگر ماموریت‌های هبیتات گسترش شبکه‌ها و ظرفیت‌سازی است و ایران پتانسیل بالایی در این رابطه دارد چرا که یکی ازمعدود کشورهایی است که توسط همسایگان زیادی احاطه شده و انتظار می‌رود دفترهبیتات در ایران بعنوان یک فوکال پوینت بتواند ظرفیت‌های کشورهای همسایه را فعال کرده و شبکه‌ای منسجم و قوی را برای عملیاتی کردن اهداف توسعه شکل بدهد.

به گفته دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، با توجه به توان بالای علمی و تخصصی پزشکان ایرانی، کشورما این ظرفیت را دارد که به قطب پزشکی و درمانی منطقه تبدیل شود. ارزان بودن هزینه‌های درمانی هم این مزیت را دو چندان می‌کند. بنابراین، دفتر هبیتات با یک نگرش فرا منطقه ای و فرا ملی می‌تواند، منابع کشورهای شریک را جذب کند و همچنان که ایران بطور خودجوش تبدیل به یکی از مقاصد مهم گردشگری پزشکی شده با یک برنامه‌ریزی دقیق زنجیره تامین از مرحله پیش از پذیرش  بیمار تا دوران پس از نقاهت را طراحی کند. بدین ترتیب ایران می تواند به یکی از قطب های مهم گردشگری سلامت در منطقه و جهان تبدیل شود.

مظاهری در خصوص تامین منابع پایدار به عنوان چهارمین پیشنهاد خود اعلام کرد: دفترهبیتات درخصوص تامین منابع پایدار باید بتواند با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع موجود در درجه اول خود را به یک مرکز پایدار و رو به رشد از طریق دستیابی به منابع پایدار تبدیل کند و از طریق جذب همکاری سطح کاری و اثر گذاری خود را ارتقا بخشد.