شناسهٔ خبر: 91696 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت

اتمام محوطه سازی کانتینری بندر نوشهر و آزادسازی نوار ساحلی در مازندران/ رشد ۱۰۴ درصدی حمل ریلی کالا به بندر امیرآباد/ ورود کشتی هفتم روغن خام به نوشهر/ بهره‌برداری از یک پست اسکله در بندرشهید رجایی

بندر نوشهر رشد ۱۰۴ درصدی حمل ریلی و تحقق ۴۰۰ درصدی جذب سرمایه گذاری در بندر امیرآباد از مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل دریایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخباری که در هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۰ در حوزه بنادر ودریانوردی به وقوع پیوست به شرح زیر است:

تداوم بازدیدها در ایام تعطیلات نوروز با بازرسی از ۲۰۰ سازه دریایی از شرق تاغرب استان

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان گفت: به منظور جلوگیری از دخل و تصرف غیر مجاز اراضی ساحلی و حریم دریا توسط دریاخواران از ۲۰۰ سازه دریایی در ایام تعطیلات نوروز بازدید انجام گرفت. علیرضا محمدی کرجیبا اشاره به تاکیدات ریاست دادگستری استان در ششمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال مبنی بر لزوم نظارت دقیق بر سواحل و بنادر بویژه درایام تعطیلات نوروزی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از دخل و تصرف غیر مجاز در اراضی ساحلی و حریم دریا و ساخت و ساز غیر مجاز، گشت نظارتی این اداره کل متشکل از دو گروه؛ مبادرت به رصد ۲۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی استان کرد. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

اتمام محوطه سازی کانتینری بندر نوشهر و آزادسازی نوار ساحلی در مازندران به طول ۱۲ کیلومتر

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به تخلیه و بارگیری حدود ۹۳۵ هزار تنی کالا در سال ۹۹، گفت: ۲۹۳ هزار متر مکعب به منظور تعمیق حوضچه و کانال دسترسی بنادر نوشهر و فریدونکنار عملیات لایروبی انجام شد. محمدتقی انزان‌پور با اشاره به مهم‌ترین اقدامات بنادر مازندران در سال ۹۹، اظهار داشت: اجرای محوطه‌سازی کانتینری بندر نوشهر و لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار به میزان ۱۰۰ درصد از اقدامات مهم بنادر مازندران بود. وی ادامه داد: اجرای پروژه راه دسترسی اختصاصی بندر نوشهر به کمربندی به میزان ۴۰ درصد، اجرای پروژه ریل‌گذاری اسکله‌های جنوبی برای استفاده جرثقیل به میزان ۱۰۰ درصد از دیگر اقدامات مهم در سال گذشته بود. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

رشد ۷/۲ درصدی جابه‌جایی کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره)

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از رشد ۷.۲ درصدی جابه‌جایی کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره) در ۱۳ روز فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. غلام‌عباس بهرامی‌نیا با اشاره به جابه‌جایی کالاهای اساسی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا روز سیزدهم فروردین در بندر امام خمینی (ره) اظهار داشت: براساس گزارش اعلام شده از اول تا ۱۳ فرودین امسال ۲۴۵ هزار و ۸۸۲ تن کالای اساسی جابه‌جا شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد. وی عمده کالاهای اساسی جابه‌جا شده را گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، نهاده‌های کشاورزی و دامی برشمرد و افزود: کالاهای اساسی توسط ۹ هزار و ۹۱۵ کامیون از پایانه بار بندر امام خمینی(ره) به سراسر کشور جابه‌جا شده که نسبت به ۱۳ روز نخست سال ۹۹ نشان دهنده رشد ۵.۹ درصدی است. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

رشد ۱۰۴ درصدی حمل ریلی کالا و تحقق ۴۰۰ درصدی جذب سرمایه گذاری درسال۱۳۹۹

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در تشریح اهم اقدامات بندری و دریایی بندر امیرآباد در سال ۹۹، گفت: در سال گذشته شاهد رشد ۱۰۴ درصدی حمل ریلی کالا و تحقق ۴۰۰ درصدی جذب سرمایه‌گذاری در این بندر بوده‌ایم. محمدعلی اصل سعیدی‌پور با بیان این که سال گذشته ۹۱ هزار متر مکعب لایروبی از حوضچه‌ها و کانال‌های دسترسی بندر امیرآباد انجام گرفت، اظهار داشت: با اقدام انجام گرفته تا ۶۵۰ فروند کشتی با عملیات راهنمایی افسران دریایی در برج کنترل ترافیک دریایی امکان ورود به آب‌های بندرامیرآباد را خواهند داشت.  مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به آماده بکاری بیش از ۹۷ درصدی یدک کش‌ها و قایق‌های راهنما بر از ارائه خدمات بی وقفه و ۲۴ ساعته به کشتی‌ها در این بندر خبر داد و خاطرنشان کرد: انعقاد قرارداد مشاوره‌ای جهت آنالیز آب توازن کشتی‌ها، انجام موفقیت‌آمیز ۸ مورد عملیات جست‌وجو و نجات دریایی و استفاده از ابزارهای هوشمند نظارتی در بهینه ساختن عملیات لایروبی از دیگر اقدامات بندر امیرآباد در بخش دریایی در سال  ۹۹ بود. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

انجام بیشترین سفر و گردشگری دریایی در بنادر هرمزگان، مازندران و گیلان در ایام نوروز ۱۴۰۰

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی باتشریح جزییات سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۰ گفت: جمعا یک میلیون و ۴۰۰ هزار سفر دریایی و گردشگری دریایی با رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا انجام شد. حسین عباس نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی باتشریح جزییات سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۰ گفت: جمعا یک میلیون و ۴۰۰ هزار سفر دریایی و گردشگری دریایی با رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا انجام شد. وی با بیان این مطلب اظهار کرد:  طرح تسهیل گردشگری دریایی در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد و صرفا ۸۰ هزار سفر دریایی انجام شد، اما در نوروز ۱۴۰۰ انجام سفرهای دریایی و گردشگری دریایی با رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار قرار گرفت. وی ادامه داد: در استان خوزستان انجام سفر دریایی و گردشگری دریایی در نوروز ۱۴۰۰ ممنوع بود و در استان بوشهر نیز صرفا شاهد انجام سفر دریایی بودیم و گردشگری دریایی ممنوع شد. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

افزایش سفرهای دریایی در همسنجی با مدت مشابه سال قبل در بنادر هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: براساس برنامه‌ریزی تبیین شده در نوروز۱۴۰۰ سه محور، حفظ سطح ایمنی، رعایت الزامات بهداشتی، مراقبتی وهمچنین اطلاع رسانی در راس امور قرار گرفت. علیرضا محمدی کرجی‌ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن تشریح اقدامات انجام گرفته در بنادر استان در نوروز۱۴۰۰،اظهارداشت: از آنجایی که به دلیل شرایط متاثر از ویروس کرونا امسال نیز همانند سال گذشته طرح موسوم به ستاد ساماندهی سفرهای دریایی در کشوراجرا نشد، بر اساس تدابیر اتخاذ شده از سوی سازمان مرکزی و به‌منظور آمادگی  درمواجهه با حضور گردشگران دربنادر استان محورهای سه گانه‌ای تدوین و درهمه بنادر مسافری و گردشگری استان لازم‌الاجرا شد . وی افزود: حفظ و آماده نگهداشتن سطح ایمنی، رعایت الزامات بهداشتی ،مراقبتی وهمچنین اطلاع رسانی از جمله مواردی بود که آمادگی فعالین حوزه مسافری و گردشگری  دریایی استان را درمواجهه با حضور مسافران تقویت می‌کرد. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

اقدامات جامع سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۹ برای مقابله با کرونا

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات کامل و متفاوت این سازمان در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در سال ۹۹ را تشریح کرد و گفت: این اقدامات در سه سطح بندری، دریایی و پشتیبانی-اداری مدنظر قرار گرفت. چنگیز جوادپور درباره مهم‌ترین اقدامات این سازمان در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: بازنگری فرآیندهای عملیات بندری و دریایی سازمان بنادر متناسب با شرایط بهداشتی موجود و نیز اصلاح تمامی رویه‌های اداری و پشتیبانی در سطح کارکنان سازمان و کارکنان شرکت‌های فعال در بنادر محورهای کلان تعریف شده در این زمینه بود. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش بازنگری فرآیندهای عملیات بندری سازمان متناسب با شرایط بهداشتی موجود، گفت: این مورد شامل فرایندهای عملیاتی، کارکنان عملیاتی، تردد وسایط نقلیه زمینی و رانندگان خودروهای سنگین متردد در بنادر و... بود. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

ارتقا مکانیزم عملکرد تجهیزات بندری با اتکا به دانش بومی در بندر شهید رجایی

معاون فنی و نگهداری اداره ‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: بندر شهید رجایی با بهره‌گیری از دانش بومی و استفاده از محصولات داخلی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله دانش طراحی، ساخت و تعمیرات تجهیزات استراتژیک به توفیقات قابل توجهی دست یافته‌اند. محمدرضا پوررجبی، معاون فنی و ن گهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درخصوص مجموعه اقدامات انجام گرفته در بندر شهید رجایی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین مقابله با شرایط متاثر از تحریم‌ها اظهار داشت: مجموعه تیم فنی بندر شهید رجایی نسبت به بهره‌گیری از دانش بومی و استفاده از محصولات داخلی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله دانش طراحی، ساخت و تعمیرات تجهیزات استراتژیک بندری اقدام و به توفیقات قابل توجهی در این زمینه دست یافته‌اند. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

پسکرانه بنادر ایران؛ ظرفیت فوق العاده‌ای برای تولید و صادرات دارد

نایب رییس اول کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه پسکرانه بنادر ایران، ظرفیت فوق العاده‌ای برای تولید و صادرات دارند، گفت: با پشتیبانی و مانع زدایی، می‌توان شاهد شکوفایی تولید بود. رضا رستمی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» و اقداماتی که باید در راستای افزایش هرچه بیشتر تولید و فعالیت‌های ارزش افزوده در پسکرانه بنادر ایران رخ دهد، اظهار داشت: پسکرانه بنادر ایران، ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای تولید و صادرات به همراه دارند که با حمایت، پشتیبانی و رفع موانع می‌توان از این طریق شاهد شکوفایی اقتصاد کشور بود. وی ادامه داد: تولید؛ بدون هموار شدن مسیر امکان‌پذیر نیست و در این زمینه ضرورت دارد، نهادهای قانونگذار، نه تنها در راستای موانع زدایی‌ها اقدام کنند بلکه باید از وضع قوانین و نیز صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های گاه و بیگاه پرهیز کنند. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

ورود هفتمین کشتی حامل روغن خام به بندر نوشهر

با ورود هفتمین محموله روغن خام، ظرفیت مخازن بندر نوشهر به حداکثر میزان خود رسیده است. با ساخت مخازن نگهداری روغن خوراکی در بندر نوشهر، تاکنون ۶ کشتی حامل روغن خوراکی(خام) به بندر  نوشهر وارد شد و در روزهای اخیر  با ورود هفتمین محموله روغن خام، ظرفیت مخازن بندر نوشهر به حداکثر میزان خود رسیده است. حجم کلی مخازن نگهداری روغن خوراکی ساخته شده توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، ۱۱ هزار تن بوده و حجم این محموله پنج هزار و ۲۰۰ تن است.  بر اساس این گزارش، در حال حاضر فرآیند واردات و توزیع روغن خام در بندر نوشهر سرعت خوبی پیدا کرده که بی‌گمان در روند افزایش تولیدات روغن کارخانجات داخلی بسیار اثرگذار خواهد بود. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

بهره‌برداری از یک پست اسکله فاز سوم طرح توسعه بندرشهید رجایی تا پایان خرداد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یک پست اسکله فاز سوم طرح توسعه بندرشهید رجایی به طول ۴۰۰ متر و پسکرانه آن تا پایان خردادماه تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. محمد راستاد در سفر یک روزه به استان هرمزگان از روند عملیات اجرایی فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی بازدید کرد و گفت: فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی  شامل احداث سه پست اسکله به طول ۱۴۰۰ متر است و همچنین امکان پهلوگیری شناورها با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU  را فراهم می‌کند و از سویی جایگاه بندر شهید رجایی را در رقابت با سایر بنادر منطقه ارتقاء خواهد داد. وی با بیان اینکه فاز اول طرح توسعه بندرشهید رجایی تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: با اجرای کامل فاز سوم؛ ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری بندرشهید رجایی  از ۶.۳ به ۸.۴ میلیون TEU افزایش پیدا می‌کند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: یکی از مشخصه‌های بارز ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی این است که می‌تواند بالاترین نسل کشتی‌های کانتینربر را پذیرش کند از این رو در ‌آینده‌ای نزدیک به مزیت‌های‌ رقابتی بندرشهید رجایی تا حد قابل توجهی افزوده می‌شود. (ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

مجموع پروژه‌های زیرساختی و سرمایه‌ای بندر چابهار در سال ۱۳۹۹

در این اینفو مجموع اقدامات زیرساختی و سرمایه ای بندر چابهار در سالی که گذشت را می توانید مشاهده کنید که رشد و اشتغالزایی مناسبی را نشان می دهد.(ادامه مطب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)